Gå til innhold

Bekkenløsning 911

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg plutselig veldig vondt i skambenet og nedover på innsiden av lårene. Mistenkelig likt det jeg har hørt om bekkenløsning. Trodde ikke det kunne komme så kjapt da men.. Har hatt det i dag også, særlig når jeg reiser meg opp etter at jeg har sittet en stund.

Er det slik at man kan få slike bekkenløsningssmerter, men at de holder seg stabilt på et overkommelig nivå? Eller er det slik at når man har fått de første tegnene så forverres det alltid?

Noen erfaringer? Bør jeg gjøre noe for å forebygge eller noe? Jeg er 32 uker på vei nå, og trodde liksom at jeg skulle slippe glatt unna..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier bare ett ord: AKUPUNKTUR!!

Jeg har fått 3 behandlinger og jeg er myyye bedre. Fikk henvisning til fysio fra lege, men det var bare å drite i. Hjalp ikke i det hele tatt.

Lytt til kroppen og slapp av når du føler du trenger det.

Skrevet

Ok, tusen takk for tips. Har stor tro på akupunkturr selv. Det er jo også mange fysioterapeuter som driver med det.

Jeg har sett for meg at bekkenløsning er primært muskulært, men er det stressrelatert også? Noen nevnte at det var hormonelt..

Skrevet

Hmm... det er jo hormonelt. Bekkenet skal jo utvide seg til fødselen osv...

Men som sagt... blir det noe verre så hadde jeg satset på akupunktur :)

Skrevet

jeg fikk fysio- hadde kjempevondt.. funka som juling på meg=) + svømmetrening to ganger i uka- tommer'n opp! 'fenomenalt, Egon' virker som problemet har stangnert litt.. fikk b.løsning i uke 20 ca. er nå i 32 selv...

Skrevet

Bekkenløsning er ikke muskulært...

Det er ligamentene som løser på seg (leddbåndene) der skambenene er forent foran og ca midt på skinkene bak,der er det også holdt sammen av ligamenter.

Jordmor viste meg det igår med et lite skjelett.

Skrevet

Fikk også beskjed om at det bedrer seg mest sannsynlig når/hvis hodet fester seg.

Skrevet

Du burde finne ut om det er bekkenløsningssmerter du har og eventuelt få behandling for det. Få henvisning fra legen din til fysioterapi og finn deg en fysioterapeut/manuell terapeut som har peiling på bekkenløsning. Det er MANGE som ikke aner hva de driver med når de behandler bekkenløsning..... Da kan fysioterapeuten finne ut om det er bl du har...:)

Jeg kan på det sterkeste anbefale slyngetrening. Det har hjulpet med veldig denne gangen og smertene blir holdt nogenlunde i sjakk (noe de ikke ble med kun massasje f.eks). Har lest en artikkel i en bam blad at de i sverige har funnet ut at den beste behandlingen for bl er en kombinasjon av slyngetrening eller varmtvannstrening og akupunktur.

Du gjør uansett lurt i å finne ut om det er bl og ta dine forhåndsregler deretter..:) Er utrolig mye man kan gjøre for å få en enklere hverdag bare man får riktig veiledning.

Skrevet

Det behøver ikke bli værre! Jeg fikk høre det kunne gå over, trodde ikke helt på det selv, men det gjorde det faktisk :) kommer og går, men på langt når så ille som det var.

Fått meg egnet sitteputte på kontorstolen, passer på å ta 5 min pause hver time når jeg sitter mye og roer ned om det gjør vondt når jeg går.

Fikk også tips om å ligge med glatt pysj, sateng pysj eller sengetøy om natten slik at man glir lett rundt..hehe.

Skrevet

det som er frustrerende (blandt annet) med bekkenløsning er at det er så forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen reagerer veldig bra på fysio, manuell terapi, kiropraktor, vanntrening, naperapat, osteopat, slyngetrening, yoga, akupunktur, homeopati eller andre former for behandling. Noen vil ha vondt foran, mens andre kun har vondt bak osv. Vi har utfordringer med leger som ikke tror på oss, eller som gjør det vasneklig for oss på andre måter.

i mitt første svangerskap fikk jeg bekkensmerter i uke 6 (ingen lege trodde meg), og jeg prøvde alt bortsett fra akupunktur. Og alt gjorde det værre. Gikk på krykker i 6 måneder, og har hatt bekkensmerter hver dag i 4 år (før jeg ble gravid igjen). Da begynte jeg på akupunktur, for en åpenbaring!!!! Jeg har hatt en fantastisk svangerskap denne gangen, og har så klart bekkensmerter i ny og ne, men kan gjøre absolutt alt jeg vil. I går bar jeg til og med vinterdekkene fra kjeller og ut i bilen, ha ha.

poenget mitt er at det er viktig at du finner din "greie". Du må prøve litt forskjellige ting, men jeg personlig synes akupunktur var det eneste som funket på meg. Og en ting som er viktig er å hvile innimellom, og gjerne før du kjenner smerten komme. For meg kommer stort sett alltid smerten hvis jeg har gjort for mye, setter meg ned og slapper av igjen også reiser meg igjen for å fortsette - da er det grisevondt.

Men prøv ut forskjellige ting (hvis du har tid og mulighet) så finner du garantert noe som vil funke for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...