jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Diskuterer litt med en veninne som skal på møte på familievernkontoret til uka og trenger noen synspunkter... Saken gjelder en gutt på snart 3 år og hans samvær med far. Avtalt samvær har vært 4 timer i uka + ei natt annenhver helg i det siste etter en lengre opptrappingsperiode. Avtalen har innebært at dette samværet skulle trappes ytterligere opp fra denne høsten av med "vanglig samvær" som mål. Far har denne høsten fått nytt barn med ny samboer og har derfor prioritert ned samværet med sønnen for noen mnd ( hatt ham noe men ikke så mye som tidligere og ovehodet ikke ønsket økt samvær som tidligere avtalt) . Nå sier far fra at det ikke blir særlig samvær før på nyåret da han og familien skal flytte inn i nytt hus og derfor ikke har tid/det passer.. uklart hva far tenker i perioden frem til nyttår..blir trolig litt men ikke noe forutsigbarhet..det har vært problemet siste halveåret også. Mor vet nå ikke helt hvordan hun skal forholde seg til dette. Skal hun kreve samvær som tidligere? kreve økning som tidligere avtalt eller la far ta kontakt og ha samvær når det passer ham ( uklart når og åpenbart mindre enn tidligere avtale) Mor slet mye da samvær startet opp ( far flyttet derfra før barnet ble født) men har etter hvert vennet seg til tanken på samvær og sett frem til økt samvær i form av noe avlastning. .. Hun er sliten og trenger mer søvn samt tid til studier etc ( er alene og blir rimlig isolert til tider..). Hva er deres tanker rundt dette ? kom gjerne med argumenter da jeg tror mor bør "brifes" litt i forkannt av møtet på familievernkontoret.... hun sliter også med hva hun "egentlig" ønsker og trenger flere innspill.. ( utover de jeg alt har kommet med- utrolig ..)
annethe Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Svarte på skravle, kopierer det jeg skrev der,men legger på litt også.(ble mye mer enn jeg tenkte...) Jeg synes de skal holde seg til avtalen om opptrapping. Både for barnet og for mor. Synes det blir feil at bf skal få det han vil når det passer han. Det går an å diskutere andre muligheter for samvær. Men nytt hus, ny baby og dame har ingenting å si. Vi har det sånn som dette. Bf har startet i ny jobb, så vi må endre litt på samværet. Men det blir like mye, og vi kommer til å holde oss til den muntlige avtalen vi har om opptrapping for alles del. Synes ikke det er riktig at bf kutter barnet ut når det passer han. Jo større barnet blir, jo mer forstår det hva som skjer. Men man har ikke barn etter som det passer. Mor trenger også avlastning av og til, og mange synes det er lettere å godta det når det er samvær i bildet. Ja, jeg er en av de. Jeg er selv ganske streng med å holde avtalene vi har. Hvis ikke kan det fort bli at man tar det litt som det kommer. Vi har et godt samarbeid, men er likvel på fvk en gang i halvåret for å sette en avtale. Hvis ikke kan det fort bli mye frem og tilbake. Barnet skal ha det trygt og vite på forhånd hva som skjer + at foredrene lever hver sine liv med sine planer og oppgaver. Er det snakk om an gang av og til, så er det jo helt ok, men som jeg sa tidligere, man kan ikke avlyse hele tiden og komme tilbake når det passer seg. Hva om dette var mor som sa at det ikke passet siden de hadde fått nytt hus og ny baby? Da tenker jeg hun hadde fått høre det! Ble litt langt, men det er ihverfall min mening.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Er det ingen som kan snakke denne faren til fornuft? Synes det er trist både for mor og barn, og på høy tid at man kommer opp mot normale forhold når man har muligheten til det! Hadde jeg vært mor, så hadde jeg nok sagt at man kan ikke avbestille et barn og de planer som er lagt. Han må ta sin del av ansvaret, og at det er feigt å trekke seg ut uten å forsøke engang. Her er det en gutt som har blitt storebror, og det er jo kjempeviktig for babyen å ha søsken der jevnlig for at de skal kunne få et godt forhold. Jeg ser jo det med min lille snuppe som elsker at storebror kommer hjem til oss! Jeg hadde nok fokusert på ungen og dens behov, ikke mine egne - det kan fort mistolkes hos enkelte menn og stemødre tror jeg;) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå