Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 13, men jeg har virkelig ingen anelse om hva jeg bør gjøre fremover. Når bør jeg kontakte jordmor for eksempel? Jeg har ikke time hos lege før utover i november. Bør jeg søke fødeplass nå? Gjør jeg det selv, eller er det lege som gjør? Jeg er så rådvill, førstegangsgravid så har virkelig ingen anelse om hva jeg skal gjøre med noe som helst, håper jo lege skal forklare meg bedre, men er det noe jeg bør gjøre nå før jeg har time?

Blir veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville funnet meg en jordmor i nærheten!Litt greit å få svangerskaps bøkene og kanskje få høre hjerte slå!Pluss masse spørsmål som surrer rundt! Jeg har ikke måtte søke om fødeplass selv før, kanskje forskjellig fra hvor man bor og hvor man vil føde. Men hvis så har nok legen gjort det for meg! Ul er vanlig fra uke 17 til uke 20!

Masse lykke til, du har en fantastisk opplevelse foran deg! Selv gleder jeg meg masse til fødselen igjen:)

Skrevet

Du bør kontakte jordmor så snart som mulig, for å få plass. Fastleger er som regel veldig stresset og mest opptatt av papirarbeid, så der er det fortest mulig inn og ut, bryr seg lite om å svare på spørsmål fra bekymrede gravide. Jordmor har bedre tid til å snakke med deg, og bedre kunnskap om gravide.

Dette trenger du ikke tenke på før slutten av svangerskapet:

Hos jordmor får du muligens tilbud om svangerskapskurs, det lærte jeg selv ingenting av, MEN vi fikk omvisning på føden, og det mener jeg at alle gravide bør få med seg. Man får det så mye bedre hvis man vet hvor man skal, hvor man skal henvende seg, hvordan det ser ut der osv. Hvis du ikke får tilbud om omvisning på føden gjennom helsestajsonen, bør du ringe og høre på føden om de tilbyr omvisning.

Legen søker om fødeplass og ultralyd for deg.

Husk at du skal ha med urinprøve hver gang du er på svangerskapskontroll. både til lege og jordmor

Ellers er det bare å prøve å leve sunt og ha det bra :)

Skrevet

Førstegangsfødende skal få tilbud om jordmor i uke 16. Så ring med en gang du, så du får plass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...