Flæskpølsa Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Du som har erfaring med ungdommer. Mener du at alle ungdommer burde tilpasse seg skolen? Altså alle de ungdommene som sliter med en del forskjellig ting som attferdsproblemer, diagnoser og tilpassningsproblemer/sosiale problemer........er kanskje de som ofte opptar mye tid i et klasserom, syntes du at disse elevene er i stand til å tilpasse seg hvis det føres disiplin og oppfølging, eller er dette elever som burde tas ut av klassen og fått et eget oppfølgingsprogram på evt på en alternativ skole/opplegg?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 ja takk begge deler. Ungene må lære seg å fungere sammen med andre, etter noen gitte normer. Men når dette ikke fungerer så må skolen legge til rette for å gi ungen den undervisning som ungen har krav på. Kanskje i små grupper, kanskje med mer ressurser, og kanskje være mest mulig ut av klassen. Har en sønn selv som ikke fungerer, skolens siste løsning er å sende han hjem. Men det skal vi bli to om. Han har krav på opplæring, det står i loven, til og med tilpasset opplæring. Fortsetter de sånn pusser jeg ppt og avisa på dem.
Flæskpølsa Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2008 Funderer litt på noen holdninger lærere har i blandt. Jobber på en spesialskole hvor slike elever er som ikke klarer å tilpasse seg ungdomskolen 100%. Det er alt fra attferdsproblemer til diagnoser og store sosiale problemer. Når noen lærere da uttaler seg om at med streng disiplin så vil alle kunne tilpasse seg skolen, derimot jeg sitter der med elever som ikke har møtt til skole pga sosiale problemer, og elver med evt diagnose som ville ha opptatt fulle og hele tiden til en lærer i en klasse. Jeg blir bare så fortvilet og irritert på de som mener så høyt at alle kan læres og disiplineres å være i et klasserom. Selv vet jeg med enkelte elever så hadde laget helvete i et klasserom bare for å slippe. Disse elevene er også de mest sårbare når en kommer inn på de og det er så trist og leit å se hvordan de faktisk blir utstøtt fordi de kanskje trenger litt annen oppfølging en A4 modellen i en 30stk klasse. Sender de han hjem?? Jøss for en utrolig god holdning de har da. Lett løsning for de...hmm...tror jeg hadde stått med gutten på pletten ganske så kjapt og noe sier meg at du gjør det samme=)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Skolen er blitt erketeoretisk, og det passer ikke alle. men de har ikke lenger noen mulighet. Til og med yrkesfag er teori. Mine elever har 3 uker yrkespraksis i året, det meste av timene mine går til tradisjonell problemløsning og oppgaveskriving ved pulten og deres pc. Det er ganske fortvilt.
Flæskpølsa Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2008 Hmm....skjønner. Er så glad for å være der jeg er med mulighetene til å se ann hver dag i forhold til dagsformen til hver enkelt elev. Gull verdt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har en som så langt har 18 dager fravær, vil du ta over han? jeg snakker og snakker, ringer, skriver, sender sms, er med til rådgiver, men får null respons. Føler meg utilstrekkelig.
Flæskpølsa Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2008 Svarte. Jeg skjønner problemet ditt her. Kan jeg spørre hvor gammelt barnet er?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 19. Men umoden, og har noen traumer, flyktning fra Bosnia. Mental alder ligner mer på 15 i noen sammenhenger, og 30 i andre. Vanskelig å nå, får ikke helt kontakt.
Flæskpølsa Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2008 Hmm...ppt burde allerede ha tatt tak i skolen her. Derimot unger som stikker fra skolen er mer et problem her...hehe, fram til belønningskort kom fram i dagslyset og kino som en hovedpremie.....=)
Jennie på slanker`n ;-) Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Nå må lillefjasa huske at når man bor sammen med x-homeopater med alvorlige diagnoser, så krever det ikke så altfor mye googling å se hva resten av la familia bedriver **************kyyyyysssss og klemmmmm*************'
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå