Gå til innhold

hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere med hunder der ute...

jeg trenger bilbur til valpen min.., (en setter..)

og jeg lurer innmari på hvilken str jeg skal kjøpe....

Deponerte på et pyramidebur i dag.., det største (nr 4 tror jeg)

men synes dette så innmari stort ut når jeg satt det i bilen... (?)

Kan jeg gå for et nr mindre, eller vil dette bli for lite etterhvert?

(-har snakket med to forskjellige i den sanmme dyrebutikken... de anbefaler forskjellige str.)

VELDIG takknemlig for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for str.4. Har hørt en "regel" om at buret bør være så stort at hunden klarer å stå i det.

Skrevet

hunden skal både kunne stå og snu seg rundt i buret

Skrevet

Når det gjelder bilbur, så er det ikke akkurat noe sjakktrekk å ha for stort bur. Da er jo hele poenget borte hvis dere kræsjer. Da blir jo hunden hivd rundt uansett.

Skrevet

Så sant det er et "fraktebur" er jeg enig med hun som snart er mor til 2 :)

Skrevet

De gangene jeg har kjøpt bur, har jeg tatt med hunden for å prøve.. Kanskje en ide for deg og, så du får se litt mer åssen han passer inni der? En setter er faktisk ikke en særlig stor hund. Så hvis str nr 4 er størst, vil jeg tro det er beregnet på mye større hunder enn din. Selv har jeg en huskyblanding som er 65 cm til skuldrene og veier 35 kg. (Vil tro det er endel større enn din når den blir fullvoksen)

Buret han har i bilen klarer han såvidt å snu seg i hvis han absolutt vil, men han er lært opp til å ligge rolig. Kjører vi langt tar vi pauser, så behovet for å bevege seg så masse er ikke stort. Jeg har bur til hunden min inne og, som han sover i, eller går til når han vil ha ro rundt seg. Da kjøpte jeg det største jeg kunne finne, og hadde sikkert fått plass til 4 stykker av han inni.

Bilbur kan du jo sammenligne med et barnesete. Hvis du har en nyfødt, setter du jo ikke det barnet i en barnestol beregnet på barn fra 15 kg og oppover fordi det er så god plass? Samme logikken blir det med bilbur. Ville rådet deg til å kjøpe et hakk for lite enn et hakk for stort, og heller lære hunden til å ligge rolig. Mange hunder blir dessuten urolige av å ha for mye plass i bil. :)

Skrevet

Her er forresten en link til en meget god og annerkjent norsk produsent av bilbur. På siden deres kan du skrive inn hva slags bil og hund du har, så sender de deg et uforpliktende forslag til str på buret. Kanskje verdt et forsøk? :)

http://www.tronderburet.no/

Skrevet

Det er veldig vanskelig å si om du skal gå for det største for burprodusentene opererer med forskjellige størrelser. Men en setter er ikke stor så i dogman sine ville jeg ha anbefalt str 4 som innebur. I bilen trenger de ikke store plassen, men i pyramidebur opplever jeg ofte at det kun er to størrelser? Og da må du nok gå for det største, så sant høyden ikke er rundt 70 cm. Alternativet er jo å ha en skråvegg og se om det passer bedre i bilen og til hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...