Gå til innhold

Hva forventer du av en fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne vite litt før jeg takker ja til å bli fadder for gutten til ei venninne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppfølging og interesse for barnet

Hjelp i tunge stunder om de skulle komme i forhold til barnet

alternativt: opplæring i den kristne tro, men det er forskjell på de ulike fadderne.

Skrevet

Jeg forventer ikke noe av fadderene til mine barn. De har jo selv barn som skal følges opp i det daglige.

Faddere er mest symbolsk. Evt. lære opp i kristene tro om man har blitt enig om det på forhånd.

Egentlig burde man velge faddere innen familie, slik at de kan være med i bursdag, julefeiring osv. Mine barns faddere er ikke med på disse merkedagene da de ikke er omgangsvenner av familie og slekt.

Skrevet

Det viktigste de blir bedt om under dåpshandlingen i kirken, er at de vil be for barnet, og det går det jo an å gjøre enten er i nær familie og omgangskrets eller ikke

Skrevet

For meg er ikke det å være fadder bare symbolsk. Jeg takket ja til å være fadder til jenta til ei veninne. Jeg blei kjempeglad.Jeg ber for jenta.bryr meg om henne og husker bursdag og jul. Inviterer dem på besøk. Synger for henne!

• 3 uker senere...
Skrevet

man forventer jo at man er der. det gjør iallefall jeg. har ei venninde till fadder til min eldste. hun viser ingen interesse, ingen oppmerksomhet til jul eller bursdag... hører rett og slett ikke fra henne. og hun spør da sjeldent eller aldri om hvordan det står til med han. syns ikke det er riktig. er ikke det at jeg forventer gaver i hytt og pine, men syns man kan vise at man er der, og at barnet kjenner dem dem har til faddere jeg.

• 9 måneder senere...
Skrevet

jeg er fadder til en av mine beste venninners lille datter.. dette var et sterkt etterlengtet barn, og jeg var førstemann utenom familien som fikk vite at hun var på vei;)

ble kjempeglad da jeg ble spurt om å være fadder, de øvrige faddere er jentas mormor, farmor og to "ekte" tanter.. så at "filletante" også ble fadder var stas for meg..

nå har vi daglig kontakt og treffes ofte siden vi bor nærme hverandre, og jeg er den fadderen som ser jenta mest siden den biologiske familien bor langt unna..

ser for meg og håper at jeg blir spurt om å passe henne når ammetida er over og det er lettere for foreldrene å ha barnevakt til henne.. videre vil jeg gi henne bursdagsgaver og en liten oppmerksomhet på dåpsdagen.. mest sannsynlig også julegaver, siden min venninne og meg har et nært og familiært forhold...

og skulle jeg en gang være så heldig å få barn vil jeg ha min venninne som fadder til mitt barn..

Skrevet

Har ingen store forventninger til fadderne. Vi har to familiemedlemmer og to venner som faddere til vårt barn. Av vennene forventer jeg bare at de holder kontakten med oss og barnet i fremtiden. Familiemedlemmene regner jeg jo med at gjør det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Forventer egentlig bare at de skal bry seg om ungen og gi den en oppmerksomhet i forbindelse med bursdag og jul. Synes fadderrollen er en fin måte å knytte noen som betyr mye for meg til barnet mitt :) skal ha min besteveninne og min samboers bestevenn og to av mine søskenbarn som jeg har et veldig nært forhold til.

Skrevet

Jeg forventer ikke at fadderene skal være barnevakt, men jeg forventer at de bryr seg om barnet, de trenger ikke ringe å spørre hvordan det går annenhver uke, men gjerne mer enn to ganger i året.

Man merker jo ofte det selv når man velger ut faddere.

Vi valgte utifra hvem som var intressert i barnas liv og vel, men tenker også at de som er veldig intressert i ungen, men sliter ut oss som foreldre, eller kommer til å bruke det at de er fadder som pressmiddel for å passe ungen eller nærmest flytte inn hos oss, de blir jo ikke valgt.

Synes også at det er ganske viktig at de som blir valgt kan være litt "forbilder" for barna, så de som er glad i ungen, men har en tendens til å f.eks klikke på folk i kassa, eller banner og røyker med begge hender, de blir ikke automatisk faddere for at de er glad i barnet.

Men jeg har en venninne som er litt glad i å feste, og banner så det lyser , MEN hun er ALDRI sånn med vår datter, da er hun kjempebarnevennelig (hun er jo ikke sånn sammen med familie heller, bare sammen med sin samboer og beste venner). Hun er fadder.

Men bryr du deg om barnet, og virkelig vil være stolt av å følge med og støtte det under oppveksten, så er du en god fadder:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...