Gå til innhold

bør man gå på svangerskapskurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen erfaringer å fortelle fra svangerskapskurs? Hva gjør man, lærer man noe, er det verdt det...?

Ser at på AHUS har man bare kurs på dagtid, og det er jo litt upraktisk at både jeg og min kjære må ta seg fri fra jobben. Syns det er litt rart faktisk...

Anbefalinger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid med nr 2 to og gikk/går ikke på kurs. Problemet her også er at det er på dagtid og vi har ikke mulighet til å ta oss fri fra jobb Samtidig tror jeg kanskje at jeg hadde blitt mer "skremt" av slike kurs med både filmer og div....Jeg føler rett og slett ikke behovet for det. Jeg kom meg gjennom en fødsel og skal nok greie en til uten å ha gått på kurs:)

Lurer jeg på noe spør jeg jordmor og evt låner meg bøker.

Skrevet

jeg synes at 1.gangs gravide bør gå på svangerskapskurs,

MEN jeg synes ikke jeg/vi fikk noe nytte av/lærte noe av det kurset vi fikk på helsestasjonen

det fikk kanksje skremt opp far litt da, og han fikk det inn i hodet at det faktisk kom en fødsel snart

et grundigere kurs hadde jeg kunne tenkt meg, og ønsker at vi hadde lært mer om fødsel, ikke hva som skjer med kroppen, men hvordan man kan gjøre det, hvis dere skjønner hva jeg mener...

visste liksom fra før at man får åpning, barnet presses ut, noen ganger klippes det...

hadde vært mer interessant å høre om pusteteknikker, stillinger, hva som skjer på fødestuen og hvordan det er der, enn å høre om åpningsfaser og se plansjer av kroppen.

MEN vi fikk omvisning på føden, og det vil jeg absolutt anbefale at alle 1.gangs fødende får med seg! Man får mer ro når man vet hvor man skal, hvor man skal parkere, hvor man skal ta kontakt når man kommer dit, hvordan det ser ut på fødestuen osv.

Skrevet

Synes ikke vi lærte noe særlig, men veldig greit med en omvisning på fødeavd. Kan jo også være moro å se hvem andre som skal ha baby. Spesielt hvis man bor i en liten by sånn som jeg. Treffer alltid på noen "kjente"! Veldig greit hvis man vil starte en mødregruppe etterpå.

Skrevet

Jeg var/ skal ikke. Jeg tenker på fødselen som noe det uansett er vanskelig å forberede seg på og at man når den tid kommer må følge (ur)instinktene sine, dette har jo kvinner gjort i alle år.

Hadde en fantastisk førstegangsfødsel og det var uten verken forventninger, kurs, riktig pusteteknikk (tror man lærer det på kurs), epidural eller lystgass (hadde en jordmor som var veldig imot smertestillende). Tror pappaen også syntes det var en fantastisk opplevelse.

Skrevet

Vi var på det kurset de hadde på helsestasjonen da vi skulle ha vår første og det angrer jeg overhodet ikke på. Det gikk på kveldene da, og selv om jeg ikke lærte så mye (jeg leste jo alt jeg kom over), så gikk det opp mange lys for mannen min ;-)

Bare omvisningen på sykehuset gjorde det verdt det, jeg synes det var veldig greit å ha et bilde i hodet på hva jeg ville møte den dagen jeg kom inn med rier og ha fått fortalt på forhånd hvordan de ville ta oss imot og hva som ville skje. Mannen min synes det var veldig beroligende å vite hvor han skulle henvende seg, hvilken inngang han skulle bruke til hvilken tid på døgnet osv.

Skrevet

Er ikke omvisning på sykehuset obligatorisk da??? Vi hadde jo det selv om vi ikke gikk på kurs...

Skrevet

Da vi ventet førstmann fikk vi plass på et kurs som gikk på dagtid. Dette var i Oslo, og det var ABC-klinikkken (den gamle) som arrangerte dette. Jeg skulle føde der.

Det var i siste liten... kurset gikk over 2 dager... jeg fikk med meg den ene. Satt på kurs med vannavgang.

Det ble jo på en måte mer virkelig for meg - fødselen var i gang, og jeg kunne spørre om alt mulig.

Husker spesielt godt en liten dame som ikke hadde bodd i Norge så lenge... - vi var på fødeklinikken, og en "hyler" var i gang med fødselens siste fase. Den lille damen satt og skrek og ville slett ikke føde.

Jeg var nok litt i tåka, for jeg husker ikke så mye av kursinnholdet (pluss at det er 7 år siden), men jeg mener at jordmoren gikk igjennom fødselsforløpet, ulike hjelpemidler, keisersnitt, rutiner på sykhuset... og tilslutt fikk vi besøk av en nyfødt og moren - hun hadde tatt keisersnitt og fortalte litt om det.

Jeg synes det var trygt å vite på forhånd at jeg skulle på kurs.

Har ikke hatt behov for det andre gangen og heller ikke denne gangen.

Skrevet

Jeg var ikke på kurs med forrige, og skal det ikke denne gangen heller. Har ikke angret på at jeg ikke dro. Det er en smakssak hva man ønsker og føler at man har behov for. Har du lyst, har du lov ;) Du får vurdere om pengene er verdt det. Det finnes ulike aktører som arrangerer svangerskapskurs, vet at iallfall to stk har på ahus. Tror det også er på ettermiddagstid, men skal ikke si sikkert. Omvisning på føden kan du sikkert få uansett. Jeg tok kontakt med ahus forrige gang, og spurte om jeg kunne få lov å komme på omvisning. Så jeg fikk omvisning, uten at jeg var med på svangerskapskurs.

Skrevet

Omvisning og samtale på føden får man jo uavhengig om man er med på kurs eller ikke.

Skrevet

...med mindre man bor i Bodø, der de har funnet ut at de heller skal bruke ressursene på ammehjelp etter fødselen... Fikk brev i posten for noen dager siden der de avlyste omvisnings/innskrivningstimen min! Er ikke det ganske spesielt? Man føler seg vel endel tryggere når det hele starter hvis man iallefall vet hvor man skal!

Skrevet

Kontaktet A-hus idag ang. svangerskapskurs. Det viste seg de har kuttet ut kursene i samband med sykehusflytt. Jeg blev hensvist videre til jordmorhuset.no (privat). Jordmor fra Ahus som holder kurs. Omvisning på Ahus inkludert. Kurset holdes kveldstid Kl17-21 og koster 500kr.

Skrevet

æ e gravid me nr 2,jikk på svangerskapskurs forige svangerskap å syns d va koseli..

Bi for begge to å syns d va heit grett..

Æ førr min del blir å meld mæ på denna gangen å,ikkje førr at d va SÅÅÅÅ bra men førr å møte/få kontakt me anner gravide her i disse trakter..Møtes etter ongan e født å finn på sosiale ting sammen..

Skrevet

Takk for svar folkens. Snakka litt med jordmora mi, og hun sa hun skulle kalle inn både meg og barnefaren for en prat når fødselen nærmet seg. (De har nemlig ikke kapasitet til svangerskapskurs på lokal helsestatsjon.) Ettersom jeg forstår er det litt delte meninger om det er nyttig på kurs eller ikke, men tenker at det er så mye man kan lære av jordmor + lese bøker og ting og tang, og da er det jo bare oss der, så vi kan spørre om alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...