Gå til innhold

Kan legesekretærer lese prøvesvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså; er det en del av utdannelsen deres og kunne det?

Jeg fikk iallefall feil svar over telefonen, og dette kunne fått fatale følger i ettertid om jeg ikke hadde oppdaget de riktige svarene ved et lykketreff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fått høre fra en legesekretær at svarene mine er fine.

Men så er det helt på jordet for meg, da jeg har litt andre verdier jeg må holde meg innenfor.

Jeg tror sekretærene bare leser det som står på skjermen?

De får jo opp normalverdiene på skjermen sin og ser om det er innenfor der?

Skrevet

Veit at helsesekretær har fleire felt i si utdanning, også å kunne lese prøvesvar(og ta blodprøver). MEN sekretæren skal IKKJE seie resultata til pasienten, det er legen si oppgåve.

Skrevet

Jobber som legesekretær. Der jeg jobber, kan har vi mulighet til å gå inn på pasienten lese svarene og oppgi hvis de er innenfor normalnivå, Vi har ingen myndighet til å "tyde" avvikende svar. Er det noe som avviker og som legen mener må følges er det legens ansvar og selv ta kontakt med pasienten og sette opp oppfølgingstime. I ditt tilfelle ville jeg trodd at det var legen som ville ha tatt kontakt med deg hvis det var ting som måtte følges opp? Hørtes rart ut at en legesekretær oppgir feil prøvesvar? Ikke vanlig prosedyre vil jeg tro...Hva med å sende inn en klage så de unngår at det skjer igjen..

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg hadde ms av sekretæren....

Timen jeg fikk på sykehuset var ikke før om 6uker, jeg ringte å sa at det måtte ha skjedd en feil, for jeg måtte komme tilbake innen 14 dager sa nevrologen, det stod mellom flåttbitt og ms...

Sekretæren sa at hun skulle snakke med nevrologen å høre.

Da hun ringte opp igjen så sa hun "at jeg har ikke blitt bitt av flått, jeg hadde fått ms å måtte komme dagen etter, for jeg måtte settes på en kur"

Så spurte jeg hvilken kur og hva den skulle gjøre godt for.

Da sa hun "Nei, det kan jeg ikke uttale meg om, det må du snakke med nevrologen om" Å så la hun på

Jeg knakk helt sammen, jeg visste knapt hva ms var....visste omtrent ingenting! Sov ikke i ett sek. den natta der. Havnet i sjokktilsstand gjorde jeg også. Så nå har jeg opplevd det å!

Nevrologen tok seg sammen dagen etter å skulle fortelle meg svarene...Jeg sa til henne jeg vet at jeg har ms fordi kontorrotta de fortalte det i tlf i går. Hun ble helt sjokkert!

Så ja de kan fortelle svar på prøver enten du vil eller ikke.

Men om det er lov er en annen sak.

Skrevet

Uff.. :-( Ja, feil kan selvfølgelig skje, men om de er usikre eller ikke kapable til å lese prøvesvar burde de virkelig ikke gjøre det.

Jeg fikk svarene mandag, og legen skulle ringe meg samme dag for utfyllende informasjon sa legesekretæren.

I dag ringte jeg på nytt da jeg ikke hadde hørt noe fra legen, og da legen ringte kunne han fortelle meg at ingen av prøvene hadde gitt utslag.

Nevnte at jeg hadde fått en annen beskjed mandag, men han sa bare "Nei, nei, det stemmer ikke."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...