Gå til innhold

Skal vi prøve med en skravletråd for tvillingmammaer to be?


elize m/3 prinsesser & 1 prins

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i slutten av 28. uke, og begynner å bli lei allerede!

 

Ikke enkelt å holde styr på en 2-åring når man er så bevegelseshemmet selv. Har bekkenløsning og vondt i ryggen pluss at jeg blir andpusten for ingenting. Har omtrent ikke kynnere(som jeg merker), og er heller ikke plaget av for viltre babyer, de rører på seg, men som storebroren holder de seg noenlunde i ro. :)

 

Jeg håper pappaen får holde første babyen mens den andre trykkes ut, evt hvis den er rolig kan den kanskje ligge i en seng ved siden av, jeg har ikke lyst til at den blir "borte" fra oss lengre enn nødvendig, selv om jeg er opptatt. Når den tid kommer merker jeg kanskje ingenting av hva som skjer, sist var jeg temmelig omtåket ihvertfall.

 

Jeg gruer meg til fødselen, og tenker alt for mye på det. Jeg er redd for komplikasjoner av alle slag, som at tv2 plutselig trenger å kommer fort ut etter/mens tv1 blir født og det blir hastesnitt eller noe sånt. Eller at en eller to er i seteleie og jeg må føde dem sånn, innbiller meg at det er mye vondere og tar lengre tid enn den vanlige veien. Eller at de kommer for tidlig så vi må være evigheter på sykehuset, og at jeg ikke får være med babyene for de må ligge i kuvøse, og storebror blir "bortsatt" hos besteforeldrene og tror mamma har forlatt ham. Snufs. Snakk om å være pessimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja da var det min tur med en liten oppdatering.

Er 31+6 idag, var på kontr i går på SuS.

 

Og det var ikke bare gode nyheter:O(

 

Jenta hadde vekstavvik på minus 30 % ( var ca 1250g) Gutten var flott og fin og ca 1700g.

Ctg reg- klarte de ikke å få målt jenta. Og det ene min de klarte viste en frekvens på 89-100. Altfor lavt:o( Så det er tydelig at hun ikke trives inni der. Magen min har heller ikke vokst på 1 mnd, alt har bare flatet ut.

 

Fikk ikke snakkt med en lege el noe, men ble sendt hjem med beskjed om å ta kontakt med føden i helga hvis lite liv ( og det sa jeg jo allerede i går at det var på jentas side)

Fikk satt opp time til ex kontr på julaften. Så da er det bare å vente. Skikkelig ubehagelig følelse dette:o(

Rart å tenke på at vi kanskje blir foreldre på julaften hvis de velger å ta de ut da.

 

Jeg som hadde som mål å gå til hvertfall over nyttår og få to unger på over 2 kg hver. Har jo hatt et så fantastisk svangerskap uten særlige plager, så er vel typisk at noe 'måtte være galt'

 

Nei. Positiv tenkning er det vi trenger nå. Og xxxx fingrene!

 

Hvordan går det med alle dere andre? Det nærmer seg jo nå;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Den 15. desember skjedde det noe fantastisk og forferdelig...

Jeg ble mamma... Og vi får bare oppleve en av guttene våre vokse opp...

jeg skulle på en helt vanlig UL kontroll, var 33+3.. Hadde før kontrollen vært på juleshopping, og skulle levere julegaver etterpå..

UL gikk greit først, alt var normalt, og guttene mine fulgte vekstkurven deres.. Respirasjon og hjertefrekvens var normal, bare trivselstegn..

Så målte legen livmorhalsen, og vi satt oss ned for å prate.. Legen, samboeren min og jeg.. Legen kikket litt på noen UL-bilder han hadde skrevet ut, og var misfornøyd med et av målene han hadde gjort..Så han spurte meg om jeg kunne legge meg på benken igjen, slik at han fikk gjort målene på nytt.. Selvfølgelig gjorde jeg det..

 

Da så vi at hjertet til tvilling2 banket svakt.. Og det ble bare svakere og svakere.. 5 leger ble tilkalt, og de målte med CTG, for å se om de fikk bedre mål.. Jeg la meg i forskjellige stillinger for å forsøke å hjelpe tvilling2.. men uten å lykkes...

Legene tok beslutningen at de måtte utføre katastrofe keisersnitt.. Det tok fra da 11 minutter før tvillingene var ute.. Leander var død når han kom ut.. De forsøkte å gjenopplive han i 50 minutter - uten hell..

Anton har det kjempebra:) En sterk gutt, som nå er kommet hjem til mamma og pappa.. Alt er bra med han :)

 

Det som skjedde var akutt tvilling til tvilling syndrom.. En svært sjelden komplikasjon der blodåresystemet snur i morkaka, slik at blodet til den ene tvillingen går til den andre...Dette kan bare skje med eneggete tvillinger..

 

Vi er så taknemlig for lille Anton..

men å oppleve livets største glede.. Og livets største sorg samtidig.. Å planlegge beravelse, dødsanonse, fødselsanonse på en gang.. Er umenneskelig... Kan ikke sette ord på følelser akkurat nå.. kan si at dagene er som en berg-og-dal bane...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist! Vet ikke hva jeg skal si jeg. Kondolere og gratulere på en gang. Visst ikke engang at tts kunne skje så akutt. Skummelt!

 

 

Hvordan går det med dere andre februar-tviliing mammaer to be da? Noen flere som sannsynligvis heller får januarbabyer?

 

Her er jeg nå kommet til uke 34. Er blitt innlagt på obsposten og må ta Ctg reg hver dag. Samt ul, sånn navlestrengsmotstands måling x 2/3 pr uke siden jenta er så liten. Har også fått lungemodningssprøyter.

Vekstavvikt er nå steget til -34%. Hun veier rundt 1400g, mens gutten er passert 2kg.

 

Mye tyder på at det kan gå mot keisersnitt, hvis ikke jenta plutselig vokser godt, de tror ikke hun vil tåle riene ved en fødsel. Så litt nedtur synes jeg det er ja. Hadde håpet på en naturlig fin fødsel. Men men.. det blir ikke alltid som man hadde tenkt. Uansett så gjør de jo det som er best for babyene.

 

Håper å kunne holde dem der inne litt lengre, så fremt de vokser da. Jo større jo bedre!!

 

lykke til dere andre i tiden fremover:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese innlegget ditt. Skjønner godt at dere har det tøft nå. Men fint at Anton har det bra da.

 

Har egentlig ikke skjedd så mye på fronten her i det siste, utenom at jeg egentlig er innlagt på sykehuset(men får reise hjem på perm hver dag å sove hjemme) Tar nå ctg 2 ganger om dagen og doppler måling nesten hver dag.

 

Legene trodde at jeg kom til å gå til uke 34 før de må ut med keisersnitt. Ca 5 dager igjen!!Har ikke fått dato bekreftet,så alt kan jo skje.De har vært veldig usikre før jul også,og da trodde de at de kanskje måtte ut i desember,men har de heldigvis innabords ennå:) Gleder og gruer meg til å bli mamma! Gleder meg mest såklart, men er litt engstelig siden de kommer 6 uker for tidlig.

 

Tror jeg har fått urinveisinfeksjon, men jordmødrene på sykehuset hører ikke på meg når jeg sier jeg har vondt. Blir så irritert og oppgitt. Har hørt at det gjør sykt vondt hvis det sprer seg til nyrene eller blir nyrebekkenbettenelse? Og ikke får jeg sykemelding heller, jeg skulle få det når jeg blir skrevet ut? Men det kan jo være lenge til..

 

Så er litt sinna på de sykehusdamene i dag! Jeg måtte være der i over 10 timer og ventet og ventet og ventet.Alt jeg skulle ha gjort tok ca 1 time tilsammen og de satt 8-9 stk på kontoret å drakk kaffe og skravla største delen av de timene jeg var der.. Kanskje litt hormonell også da:) Håper alt står bra til med dere andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist og skremmende å høre om Leander. Bra at Anton er sterk og frisk gutt.

 

Jeg har vært på sjekk for uvi og hadde det, spiser nå penicillin for det. Rart at de ikke kunne bare fort sjekke deg for det, det er jo bare å tisse på en pinne. Samtidig sjekket de og fant at jeg har en fingerbredd åpning, så jeg blir sjekket to ganger i uka for sammentrekninger (jordmor på hjemmebesøk) og samtidig hører de etter hjertelydene. Fikk lungemodningssprøyter også.

 

Føler meg veldig framtung og umobil, sliter med å gå noen meter og må ha hjelp til alt. Nå som juleferien er over må vi skaffe meg hjelp ettersom jeg har en 2-åring hjemme som trenger oppmerksomhet og stell.

 

Soving er et eget kapittel nå, jeg må legge dyner under meg i senga så det blir mykt nok, jeg har gaviscon på nattbordet for halsbrann, eller det er mer som gulping faktisk... æsj. I tillegg til at jeg våkner helt opp for hver gang jeg snur meg, mister guttungen sutt eller kosedyr eller seg selv i golvet omtrent hver natt, og da blir det masse styr når pappaen da går for å ordne, etterpå MÅ han jo bare tisse på den mest bråkete måten, og skylle ned med døra åpen og jeg får aldri sove etterpå. (hehe rare problemer jeg har)

 

Starter på uke 32 nå, så jeg håper de holder seg på plass i 5 uker til for å unngå mest mulig sykehusopphold og det, men er forberedt på at de kan komme før. Ser mange ender opp med å bli innlagt på slutten av diverse grunner, håper jeg slipper det også pga størstemann.

 

Nå er det ikke lenge igjen uansett! Skal bli sååååå godt å bli ferdig med graviditet for evig og alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i leiren er det ikke så mye nytt..

 

35+2 idag. Inne på Sus hver dag for Ctg-reg. Og det begynner å bli slitsomt! Myyyye venting, og det blir jeg trøtt av!

 

Var på ul på fredag. Avviket på tv2 var da -30%, skal på ny ul i morgen. De følger med på navlestrengsmotstanden/flow'en, og så lenge den er fin, får jeg vel ruge en stund til.

 

Ellers er formen fin enda. Har visst lite mage ifht mange andre, for den ene jordmoren kalte det for en lokal hevelse..Og å kunne bøye seg ned og knytte skoener er visst heller ikke vanlig..

 

Men merker at jeg er blitt mye trøttere den siste tiden. Kan være pga sykehuset og all ventingen hver dag. I dag feks sov jeg 3t etter at jeg kom hjem.. Og på nettene sover jeg kjempegodt!

Har ellers endel kynnere og mensmurringer, men dette har jeg hatt i flere uker nå. Så blir spennede og se hvor lenge jeg får gå før de bestemmer seg for å komme ut...

 

lykke til med siste innspurt dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vekstavviket ikke har blitt noe større da. Er jo best å ha de i magen lengst mulig. Vet hvor kjedelig det er å måtte ta ctg hver dag..

Hold på å klikke for meg noen ganger..Kunne være på sykehuset i alt fra 1-9 timer pr dag for å ta ctg og doppler annenhver dag..Tar jo max 1 time tilsammen,så den ventinga er slitsom ja:(

 

Slapp å vente så mye lenger jeg da,for på kontroll på onsdag skulle gynekologen sjekke om jeg var moden, noe hun ikke trodde var tilfelle. Det visste seg at jeg var fullmoden og hadde 2cm åpning.Hun begynte da å prate om at jeg burde føde vaginalt,og at hennes fikling 'der inne' kunne sette igang resten av fødselen.Fikk litt skrekken da,for hadde jo forberedt meg på keisersnitt, men etter at hun rådførte seg med de andre legene ble det bestilt keisersnitt dagen etter.

Tv2 ville ikke ha godt av å bli født som nr 2,det ville blitt en for stor påkjenning for den lille kroppen.

 

De ble født på torsdag.Ronja kom først,kl 8.41.Ho veide 2087 og 44 cm,.Adrian kom 8.42,veide 1356 og38cm. De lå en dag i kuvøse,og slapp cpap og pustehjelp.Det hadde ikke legene trodd:) Så de var sterkere enn forventet!

 

Jeg synes selvfølgelig at de er verdens vakreste små skapninger:) De er så små og vakre og sover stort sett hele tiden. Jeg har blitt utskrevet,men reiser til sykehuset hver dag for å stelle og mate dem. Føler meg som en blanding av en melkeku og Pamela..

 

De klarer ikke å spise helt selv ennå,selv om Ronja er på god vei. Adrian er litt for liten og skjønner ikke helt hva den puppen er til.De får mat gjennom sonde,men håper de slipper den snart. Etterhvert skal de også få ligge i vanlig seng.Den de har nå er det varme i,for Adrian har litt problemer med å regulere kroppsvarmen siden han har så lite fett på kroppen. De gikk litt ned i vekt de første dagene,men det har nå snudd og de er på vei oppover igjen.

 

Føler meg som verdens heldigste som fikk 2 babyer på en gang:) Gleder meg til å få de med hjem, men aner ikke når det skjer.De sier at det kan hende de må være der til termin, men tror at de kan komme hjem litt før. syns det var leit å måtte dra hjem uten dem..Men de er jo i trygge hender og blir passet godt på. Så gled dere, det er så hærlig å endelig få møte dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så kjempemye!

Må være fantastisk!!!

Tok det lang tid før melken kom? Regner med du måtte pumpe den i gang da siden de er så små?

 

Gleder meg kjempemye til det blir vår tur, nesten så jeg begynner å bli litt utålmodig;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å pumpe litt samme dag, men melka kom ikke ordentlig i gang før etter 3 dager.Men det var visst helt vanlig sa barnepleieren. Har så store pupper nå at halve hadde vært nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* det kan jeg tro ja!

Hvordan går det med de små nå?

 

Har endelig fått vite litt mer hva som skjer nå. Kontr i går viste -32% og -14%, dvs ca 2 kg og 2.5 kg på bebisene ( uke 36+4) Så litt har de nå vokst!!

 

Om de ikke finner veien ut selv blir jeg satt i gang i uke 39. ( uke 37 hvis vekstavviket plutselig skulle komme opp i -40%, men det tror jeg egentlig ikke skjer) Er greit å vite at bebisene kommer innen 2.5 uker:o)

Begynner å bli utålmodig og nå, for jeg gleder meg sånn!

 

Ellers så kjøpte vi vogn m tilbehør idag. Vi var såå bestemte på at vi skulle ha tfk vogna og to bagger, men jammen ente vi ikke opp med oth;o) Så nå står den her så fin i stua med dobbelbag. *koselig*

Gleder meg sånn til å ta den i bruk!!

 

Håper det går bra med alle dere andre og!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jeg i uke 37 og skal ha ks på tirsdagsmorran. :)

Legges inn på sykehuset i morra ettermiddag, så dette blir siste natta hjemme som ettbarnsmor.

 

Gleder meg og er nervøs samtidig. Håper ingenting uforutsett skjer, men det er jo lite sannsynlig. Ser fram til å få se og holde småguttene mine, jeg tror de er leie av å ha dårlig plass etter breakdancingen å dømme.

 

Vi har ikke funnet navn enda, så vi er litt stresset med det, hadde vært fint å hatt det klart. Jeg vet ikke hva vi ellers skal kalle dem hvis de ikke har navn, A og B? :D

 

Pakker bag og stirrer mye ut i lufta i kveld. Dette blir rart!

 

Lykke til dere som har enda en stund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har jo glemt å skrive at våre to nydelige små troll ble født 28.01.09.

Ble igangsatt uke 37+5. Fantastisk fødsel. Tok 4.5t fra de tok vannet og riene kom til begge var ute.

 

Ble 2 uker på sykehuset da jenta måtte i lys 3 ganger.

Var fantastisk godt å komme hjem, og vi storkoser oss veldig:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...