Angie77 Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har bodd flere år i vestafrika, har masse venner der pluss en familie som min familie har veldig god kontakt med. Noen år etter at jeg hadde flyttet til norge fikk jeg en afrikansk kjæreste som jeg var sammen med i flere år. For å gjøre en lang historie kort; jeg fikk erfare hva enkelte mener om det at en hvit jente er sammen med en svart gutt. Jeg studerte flere år i utlandet, der hadde jeg en svart amerikansk kjæreste og venner + venninner fra hele verden (som jeg fremdeles har kontakt med). SÅ: i butikken for et par år siden kom det en med utenlands opprinnelse og stilte seg forran meg i køen på vår lokale RIMI. Jeg ble irritert og ba han gå bakerst i køen. Da snudde han seg mot meg og ropte; DIN JÆVLA RASIST!!! Stemningen i butikken var til å ta og føle på og øynene til de andre kundene (som ikke hadde fått med seg hva som skjedde) smaaalnet. Hørte folk tiske og viske, peke på meg, etc. Idioter er det i alle leire, det er visst. Men jeg vil advare mot å bruke ordet rasist i tide og utide. Og jeg vil advare mot å være for kjapp i vendingen med å ta parti.
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Huff, det må ha vært ubehagelig:( Synd at folk skal være så "trangsynte" du hadde jo sbsolutt ikke fortjent en slik komentar!
Anne-B. Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Hva svarte du ham da? Om du holdt kjeft og lot folk tiske og hviske, er det ikke så rart om det ble merkelig. Ellers har du rett. Man skal være forsiktig med å kalle andre for rasister, men når det kommer såpass klart frem som det har gjort i visse innlegg her i dag, så er det ingen tvil.
Kókuszdió Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg tror vel at jeg hadde syns han var dust som brukte ordet rasist fordi du ba han slutte å bølle i køen. Virker som han ikke er helt vel med seg selv, kanskje? Men på en måte så er vi litt rasister alle sammen, svarte som hvite. Det handler vel egentlig bare om fordommer. Og det har vi alle. Mer eller mindre.
Angie77 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2008 Anne B som har skiftet nick- Jeg sa ikke noe, hva skulle jeg sakt? Ingen der kjente meg og jeg kunne ikke akkurat rulle opp hele livshistorien min. Og det er nettopp det som er poenget; man er helt forsvarsløs når man blir kalt rasist blant fremmede. Jo mer rasist-begrepet brukes i utide jo mindre "betydning" får det. Og det er veldig, veldig ødeleggende for de som virkelig opplever rasisme. Jeg er faktisk redd for at det å bruke rasisme-begrepet i hytt og pine kan avle MER rasisme. Folk blir drittlei.
Anne-B. Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Om man ikke svarer på tiltale, så tror jo folk hva de vil. Etterpåklokskaper er selvfølgelig den aller klokeste, men du kunne sagt noe sånt som at du vil ha deg frabedt å bli kalt for rasist bare fordi du ba ham å følge vanlig folkeskikk og stille seg bakerst i køen, og ikke snike. Det som er litt interessant med dette, er at denne personen du har møtt på, tydeligvis har funnet et middel som fungerer i slike situasjoner; mange er høflige av seg og er livredde for å bli anklaget for å være rasister. I dette tilfellet brukte han det for å snike seg til en plass lengre fram i køen i butikken. Dette forteller oss kanskje litt om norsk væremåte.
Angie77 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2008 Enig i det med at han nok har funnet et godt middel og at mange nok er "høflig" for å unngå sånne situasjoner.
erteposen + 4 Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg forstår ikke hva poenget med den historien er. At det finnes idioter i alle leire er jo godt kjent, og du har møtt en kronidiot. Har også tilbrakt flere år i vest afrika:)
Anne-B. Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Poenget er vel at man kan dømme, og selv bli dømt ut fra en hendelse som ikke er representativ for den sosiale virkeligheten. Kanskje er jeg i dårlig humør første gang du ser meg og at jeg derfor svarer samboeren min noe surt, hvilket gjerne er lov i en slik relasjon, uten at man er uvenner for evig og alltid. Da konkluderer du med at jeg er ei sur kjerring som ikke har vett på å sette pris på samboeren min. Eller du tenker at jeg kanskje hadde en dårlig dag, og avventer med å gjøre deg opp en mening om meg til du har truffet meg flere ganger. I dette tilfellet som Angie77 beskriver, kan denne personen funnet ut at dette var et virkningsfullt middel, eller så har han ikke ment å snike i det hele tatt, bare vært uoppmerksom, men har opplevd rasisme før, og har lett for å tilskrive situasjoner og hendelser, rasistiske elementer. See?
Dailis Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 Er så veldig enig. Har også fått slengt den kommentaren i fjeset fordi de har møtt litt motstand. Feks ikke fikk til en oppgave i klassen o.l. Strøk på oppkjøringen og skreik "jævla rasist" Det ødelegger begrepet, og det er synd, for rasisme eksisterer, men heldigvis ikke i det omfanget noen på sidene her vil ha det til. Man er ikke rasist fordi man er skeptisk til det fremmede, man er ikke rasist fordi man blir rasende over voldsepisoder. Heller ikke om man er kritiske til andre kulturers syn på feks kvinner eller andre kritiske kommentarer til andre kulturtrekk. For selv om det er kultur kan det være uakseptabel oppførsel her i landet. Man er heller ikke rasist selv om en med utenlandsk opprinnelse blir dårlig behandlet. Det skjer stadig vekk i Norge at folk blir urettferdig behandlet, eller dårlig behandlet. Det betyr IKKE at det ligger rasistiske motiver bak. Her gjøres det mye feil, og det som er skummelt er at rasismebegrepet blir mindre og mindre alvorlig. Og det kan vi ikke la skje, for rasisme finnes enkelte steder, og det er svært alvorlig. Slenges det rundt med begrepet i tide og utide er det lite slagkraft igjen når det er nødvendig. Mange av utenlandsk opprinnelse slenger det rundt seg som et maktmiddel for å oppnå noe. Det ødelegger for alle. Og stiller majoriteten av de med utenlandsk opprinnelse i et dårlig lys. Og det kan ikke vi følge opp med å skrike ut i like stor grad. For der er vi verre enn dem, stort sett. Vi dømmer folk for rasisme uten at det er hold for det.
Anne-B. Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 Det brukes feil, og tømmes derfor for innhold. Det samme skjer med begrep som etnisitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå