Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har enda ikke skjønt det med terminberegning.

Når legen skriver på svangerskapspapirene f.eks 23+3. Er jeg i uke 23 eller i uke 24 da? Og det med mnd... Står at jeg er 6 mnd på vei i neste uke, men hvis man går etter kalenderen er jeg ikke 6 mnd før 23 nov.

Og står forskjellig på de forskjellige sidene på internett. Eks: libero.no og terminkalkulator.no det skiller 2 dager på disse 2.

Har termin 23 februar foresten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du er i uke 24. men 23 uker og 3 fullgåtte dager,

mnd er ikke fulle mnd, hvis du tar 40 uker som er ett svangerskap og deler på 9 mnd som regnes som ett svangerskap ender du opp litt anderledes.

Håper det hjalp litt

Skrevet

Begge deler. Altså du er i uke 23, men i din 24. uke på en måte. Litt som du feks er 0 år men du går i ditt 1. år. Mndsvis er jeg ikke så flink på selv om jeg vet det finnes en oversikt på det (noen har gitt link til det her inne før), men det har jo noe med hvor mange dager det er i en mnd. Hvis man tenker at svangerskapet er 40 uker høres jo det ut som 10mnd, men det er jo bare 9.

2 dagers differansen kan komme av om de regner 40 uker eller 40+2 (trodde det siste var mest vanlig hos leger osv) som et fullgått svangerskap.

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

2 dagers differansen kommer av at i norge regner man et svangerskap til å være 282 dager mens i resten av verden regner de 280 dager :)

Så dersom noen kalendere som ikke er norske viser 2 dager feil er det pga. de følger den internasjonale beregningen av et svangerskap og ikke den norske :)

Jaaada, innvikla skal det være ;)

Skrevet

he he... ja men da er jeg 6 mnd på vei til uka da :)

Høres jo mye bedre ut enn 5 mnd. :) Tida går jo så utrolig fort :)

Takk for all hjelp jenter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...