Gå til innhold

Kan jeg bruke samme madrass til nr 1 som nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på halvannet år som fortsatt ligger i sprinkelseng.

Han må ut av den og i vanlig seng når han blir 2 år, for da må lillebroren/søstra ta over senga hans.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke samme madrassen til begge 2?

I og med at den blir brukt i ett, og ikke har ligget ubrukt.

Har også alltid brukt tisselaken, og tror ikke det har komt så mye som en dråpe av noe som helst på madrassen.

Takker for svar!;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott!

Har hørt så mye om at man skal ha helt nye madrasser til nyfødte i og med fare for krybbedød og lignende, men vet ikke om det bare gjelder "gamle" madrasser som har ligget lenge ubrukt etter forrige barn eller lignende.

Tenkte kanskje det gikk ann i og med at den har vært i bruk hele tiden, og "passet" godt på ;)

Tusen takk for svar :)

HI

Skrevet

Ja, ja. Hva skal man si til sånt?

Bare fordi en eller annen vilkårlig person svarer "ja", t.o.m uten begrunnelser eller henvisning til fakta, så tror du det er ok?

Ikke for å være frekk, men håper for din skyld at du oppjusterer kravene til fakta i og med at det tross alt er et svært viktig og alvorlig tema.

Landsforeningen uventet barnedød anbefaler ikke brukt madrass.

Ønsker du fakta om dette så finnes denne nettsiden:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Denne infoen håper jeg at gir deg et ryddig grunnlag for å avgjøre om gammel madrass skal brukes eller ei.

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei tjukkebolla! ;)

Nei, jeg tok det absolutt ikke for gitt, men man blir veldig usikker når så mange sier så mye forskjellig.

Tusen takk for linken, tror nok jeg har komt frem til at det blir ny madrass her i huset ja:)

Enda har jeg vaskbart trekk på som skal være "vanntett" (nettopp dobbeltsjekket), og i tillegg tisselaken som er brukt siden førstemann begynte å bruke sengen.

Men å risikere noe krybbedød eller lignende er jeg jo absolutt ikke villig til! Best å være helt sikker..

Madrassen er veldig godt holdt, men føler kanskje at den er litt myk. Selv om den sikkert er normal.

Takk for konkret og flotte opplysninger!

HI

Skrevet

Bare hyggelig! :)

Enhver må ta sine beslutninger selv. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Men det er jo fint at man tar beslutninger ut ifra fakta dersom det gjelder noe viktig. Det var nå min tanke.

:)

Skrevet

Er absolutt helt enig med deg!

Veldig greit å få konstruktiv tilbakemelding også.

Man blir usikker på alt vet du, noen sier noe, og andre kommer med helt andre innspill.

Derfor er det greit med slike linker, stoler selvfølgelig alltid mer på fakta enn annent!:D

HI

Skrevet

Hva med voksiposer og skinnposer? Gjelder det samme for disse? Finner ingen opplysninger ang dette..

Skrevet

Og så må du ikke kjøre bil. Da kan barnet faktisk også bli drept.

Flere spedbarn dør i trafikken enn av brukt madrass.

Skrevet

Litt lettere å kjøpe ny madrass for å være på den sikre siden, enn å la være å kjøre bil kanskje?

Skrevet

Hvis madrassen er brukt i samme familie, er rein, og en har brukt plast på overmadrassen, synes jeg bare det er litt overdrevent at alle i Norges land skal ut og kjøpe nye madrasser for hvert barn som blir født.

Mens vi kjører rundt med de små hele dagen som jo er en mye større fare. Men det er det ingen som snakker om....

Skrevet

Vi brukte samme madrassen til to tette. Den var ikke full av spy og tiss. Alltid sperrelaken og skinn. Lufta og banka den godt, og kjøpe ny overmadrass.

Skrevet

Til tråden over. Høres fornuftig ut.

Skrevet

Kan ikke tro at madrass fra søsken er farlig.. Går jo an å vaske..

Hvor mange samsover (sover i samme seng) som barn uder 6 mnd.

Skjønner ikke helt, virker som om det er HELT ok med samsoving, men madrass, vognpose, ja hva som helst etter søske er farlig...

Ser stadig folk skriver "har ungen i senga, da er ammingen lettere" Så når man gjør ting fordi man er lat og det er litt lettere så er det ok?

Skrevet

Jeg gjorde det. Vasket madrassen først på 60 grader i vaskemaskin (var til en kurvseng, ikke sprinkelseng).

Skrevet

Tråden over! Takk, takk kunne ikke sagt det bedre selv!

Skrevet

Siden det var henvist til uventet barnedød sine sider over her ang. madrass måtte jeg jo inn og se litt. Har ikke vært der før..

Et lite utdrag:

"Det er også en realitet at snaut halvparten av de siste års tilfeller av krybbedød på sør-østlandet har inntruffet i foreldresengen/i en samsovingssituasjon"

Skrevet

Folk som synser og tror i sin egen lille bobleverden klarer jeg ikke å ta alvorlig. Jeg foretrekker, som Tjukkebolla, fakta fra de som har dette som fagfelt og som har forskning i bunn. Har sansen for at Tjukkebolla i innlegget over her ikke prøver å fortelle andre hva de skal gjøre. Hun påpeker at viktige beslutninger bør tas på selvstendig grunnlag og ut ifra fakta. Det har jeg sans for i dette tilfellet.

Så får synserne ta på seg det fulle og hele ansvar dersom noe skulle skje...

Skrevet

mine unger arvet faktisk madrassen og dyna mi...

alt ble vasket såklart

men etter det vi fikk vite den gangen så var det helt ok å arve rene ting så lenge det kom fra samme familie...

men selvfølgelig må enhver ta det valget selv.

økonomi kan jo spille litt rolle også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...