Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker brunost! Hver morgen etter at jeg har stelt og matet lillejenta mi lager jeg meg 2 knekkebrød med brunost og epleskiver på. Ensporet? JA!!

Men så i dag var svigerinnen min her og kommenterte at det er ikke rart at jeg sliter å få av meg de siste kiloene, siden jeg spiser brunost hver dag... Da jeg var liten var det sunt å spise brunost... (Spiser Synnøve Findens Gudbrandsdalsost)

Er det veldig usunt med brunost? Er dette noe jeg bør kutte ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo endel sukker og fett i brunost da.. Du kan jo prøve en magrere variant? ;)

Skrevet

Det er jo en del sukker i brunost da, så om du vil ned i vekt så er det ikke det beste pålegget du kan spise :-)

Skrevet

Ja, det kan jeg.. Men jeg trodde det var naturlig sukker og fett, at det ikke var tilsatt.. Men da har jeg nok tatt feil!

Skrevet

Selv om sukkeret og fettet ikkje er tilsatt så har det alikevel mykje kalorier. Men eg tviler på at to knekkebrød aleine kan gi eit vektproblem, men saman med anna kan det bidra. Evt kan du starte med eit knekkebrød med brunost (uten smør) og eit anna pålegg på knekkerød nummer to.

Skrevet

HI

Jeg har samme prosedyre som deg. Jeg rett og slett bare MÅ ha brunost (og iskald melk til), men vet dere hva. JEG driter i hvor mye fett og sukker det eventuelt måtte være i den - og spiser med GOD samvittighet! :)

"En magrere variant"..... Usj! (Lightprodukter kan brenne et visst sted i mine øyne, nemlig) ;)

Kjære HI, jeg synes du skal fortsette med ritualet ditt - UTEN å ha dårlig samvittighet. Det er ikke akkurat smågodt du har på knekkebrødet ditt :)

Skrevet

Ah, godt det er fler enn meg! Her er det kaffe ved siden av, eneste meieriproduktet jeg spiser er brunost!(Utenim når det brukes i saus og bakst en sjelden gang da!)

Men som en over her nevnte så kan jeg sikkert ha et annet pålegg på det ene knekkebrødet, og spise det med brunost"til dessert"!

Men rart med det, det er noe av det jeg ser frem til om morgenen i evigheter nå, og ble litt paff og satt ut når det plutselig var mer usunt enn sjokolade omtrent!

Skrevet

Ja, det er forholdsvis usunt. Hvorvidt du bør kutte det ut er jo opp til deg.

Mye karbohydrater og rundt 30% fett er sjelden optimalt om du har behov for å gå ned i vekt. Til brunostens forsvar har den antydninger til vitamin A og B12, som jo er fint.

Skrevet

Hvis du kjøper Litago-brunosten, får du i deg jern i det minste. Om du skulle trenge det da. :D

Skrevet

Gikk på kostholdskurs og fikk beskjed om at vi skulle spise 30gr vanlig ost eller 10gr brunost, så det er ikke av det sunneste nei! :)

Skrevet

Det går jo an, eventuelt kutte ut smøret (hvis du bruker det).

Jeg for min del fikk så lyst på brunost etter at jeg leste dette, og sitter nå i skrivende stund og spiser ristet brød, MED smør - tilogmed bremykt (fysjameg) og brunost på!

Og at brunost blir sett på som "dessert-pålegg" og blir kjørt i samme fy-bås som nugatti o.l. fatter jeg ikke...

Man skal leve også, skal man ikke?

Skrevet

Over 50% av brunosten er melkesukker (laktose i alle fall).

Vet at det ble sagt en periode at å spise brunost er det samme som å spise ren sjokolade.... Ikke mørk, men melkesjokolade:) Da sier det seg vel selv at den ikke er så veldig sunn:) Tror sikkert du hadde hatt utbytte av å bytte til et annet pålegg innimellom i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...