Gå til innhold

Andre som ikke fikk åpning som endte med KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ble igangsatt på overtid, og fikk heftige rier. Vannet ble tatt, fikk tidlig epidural og drypp. Men etter 36 timer endte det med ks. Ingen åpning i det hele tatt.

Har du opplevd noe lignende? fikk du vite mulig grunn?

har du fått tilbud om å sjekke bekkenet før eventuel neste graviditet?

Eller har noen sagt at du må nok ta ks neste gang?

jeg skal snakke med sykehuset før neste fødsel, så får vi se hva det ender med. Vil gjerne prøve vanlig neste gang... men er jo redd for at noe skal skje om jeg ikke får åpning igjen eller ev ikke åpning nok og babyen skal sitte fast. Har liksom en tanke om at hvis jeg først får åpning så blir det ikke likt som sist.... men hvem vet..

hva er din historie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ble også satt i gang med førstemann. Holdt på i 30 timer fra 3 til 8 cm åpning. Gikk veeeeeeeldig tregt.

Fikk høre at jeg hadde smalt bekken, lillegutt sto bare å stanga i mange timer. Mekanisk misforhold, kalte de det. De sa at så lenge neste baby nærmet seg 4 kg så måtte jeg ha ks.Ble ikke tilbudt røntgen av bekken.

Ved siste (2.) sv.skap, fikk jeg 2 ul i hhv uke 32 og 35 for å estimerer størrelse på baby. Ved siste ul. ble det avklart at hun måtte bli tatt med ks.

Skrevet

Første gang holdt jeg på fra lørdagsnattmorgen til søndagskveld da KS ble tatt. Åpning 2.3 cm, kom aldri lenger.

Andre gang ( 4 år etterpå ) ble det akkurat det samme, åpninga stoppa på 2 cm, og KS ble tatt. Har aldri fått noen forklaring på hvorfor det ble sånn. Det eneste jeg vet er at om jeg vil ha tredjemann, så blir det KS!

Skrevet

takk for svar dere.

jeg lurer på en ting The Crow. hvordan kunne de se at du har smalt bekken? på ul eller når du var i gang??

jeg får nok ekstra oppfølging jeg også med ul.. men vår lille var ikke så stor.. såvidt 3 kg og 34 cm hodeomkrets.. egentlig perfekt fødebaby.. da må jeg i så fall ha veldig smalt bekken... røntgen er for sent da jeg allerede er gravid.. (men skulle ønske jeg visste om tilbudet før jeg ble gravid)

Skrevet

Jeg tok røntgen og CT av bekkenet mens jeg var gravid. Husker ikke helt når, men i 3 trimester. Problemet med de målingene sa de, var at det kan være unøyaktigheter både på r.bildene og vekstestimeringen.

Babyens hode festet seg ikke hos meg, og livmormunningen var veldig umoden ved termin. Ble prøvd strippet men ingenting skjedde. Det ble bestemt ks fordi jeg hadde litt små mål og skjevhet i bekkenet. Jeg har hatt en bruddskade i bekkenet så tror ikke det er normalt da.

Skrevet

Førstemann ble jo tatt med hastesnitt etter 30 timer. Da hadde han store hevelser i hodet samt at han hadde blått øye. De kjente (i følge jrn. min) at hodet hadde begynt å hovne opp en god del ca.kl. 10 /han ble tatt med keisersnitt rett før kl. 18). Pga de funnene skjønte de at bekkenet mitt var for smalt.

Hvordan de kunne sette en 4-kg grense, vet jeg ikke.

3 kg og 34 cm er jo ikke stort, så mulig babyen lå feil ? Eller at kroppen din ikke klarer å få åpning.

Sønnen min var nesten 4,5 kg og 38 cm rundt hodet mens jenta mi var nesten 4,2 og 37rundt hodet. Så de var jo store.

Skrevet

hm...

må si jeg gruer meg litt..

men ser over at det er mulig å ta røntgen i 3 trimester. Blir spennende å høre hva de sier til meg på samtalen på sykehuset.

babyen måtte ut da pg overtid, begynnende morkakesvikt m.m. så kunne ikke gå lenger.

men kanskje babyen ikke godt nok ned i bekkene, selv om de mente det?? kroppen min virket nå iallefall ikke klar...

uff, heldigvis noen mnd igjen. får bare håpe det starter av seg selv.. at kroppen er klar denne gangen..

Skrevet

Jeg var helt umoden når de satte i gang fødselen med førstemann. Ble satt i gang på termindagen. Så mulig det kan være grunnen, at kroppen rett og slett ikke var klar. De sier jo at de fleste hastesnitt blir tatt pga igangsatt fødsel.

Jenta skulle bli tatt 1 uke før termin, men da gikk vannet dagen før planlagt snitt, så da startet kroppen fødselen selv. Hvis hun ikke hadde vært så stor, så hadde jeg kanskje sluppet ks.

Skrevet

jeg var nesten 2 uker over.... og de tok vannet for å se om det hjalp...not..

tusen takk forresten:) krysser fingrene!

Skrevet

Hei

Jeg ble satt igang på dag 14 overtid..han ble tatt på dag 16 overtid..

Vannet ble tatt...satt på drypp..7 modningspiller..

Men ingenting hjalp,ble aldri mer enn 2cm åpning

Vet ikke grunn...

Ikke fått tilbud om å sjekke bekkenet til evt. neste fødsel, men tror jeg kommer til og spørre om det..

Håper på vanlig fødsel neste gang, men må si jeg gruer meg! ..tilfelle det samme skjer igjen...

Skrevet

Hei

Her startet det med vannavgang vell en uke før termin. Hodet var festet og ventet deretter bare på riene. Vannet gikk på morran og riene begynnte og komme uttpå ettermiddagen. ganske tette, korte rier. ikke så vonde men nok vonde til at jeg måtte konsentrere meg om de. Dette fortsatte i over 14 timer uten at det ga noe mer enn 3 cm åpning. fikk modningspille, men den funket ikke. Riene dabbet helt av og jeg fikk infeksjon i kroppen som jeg fikk antibiotika kur for. Etter 36 timer ble det da bestemt keisersnitt i og med at riene var borte og modningspillen ikke funket. De var og redde for at infeksjon skulle gå til barnet. Når det hentet ut lillegutt så de at han lå i stjernekikker posisjon, dårlig plassert i bekkent og med navlestrengen to ganger rundt halsen. så i grunn var det da bra det ble keisersnitt.

Men føler meg litt sytt da det ikke ble vaginal fødsel, var så innstilt på det. Og håper jeg får oppleve det neste gang,

Men har uansett verdens vakreste gutt på 6,5 mnd her krabbende rundt på gulvet, som smiler dagen lang.

;.)

Skrevet

Jeg skulle føde baby i seteleie, hadde tatt CT som viste stort nok bekken og babyen var også ok størrelse. Hadde time til igangsettelse 12 dager over termin, men fødselen satte i gang av seg selv 11 dager over termin.. Pga setefødsel fikk jeg fort epidural og når jeg kom til 5 cm tok de vannet samt satt meg på riestimulerende drypp. Alt gikk fint og jeg kom til neeesten 10 (sto igjen bare en kant) men så stoppet det opp.... Etter 4 timer med maks drypp og ingen fremgang (babyen kom ikke ned i bekkenet) ble det bestemt hastesnitt.... Det gikk greit og ut kom en flott pjokk! Det viste seg dog at han hadde stort hode (38 cm) og at han sannsynligvis hadde blitt sittende fast hadde han kommet ut vaginalt... Men, følte meg også snytt for fødselen og håper at det går greit med vaginal fødsel neste gang..

Skrevet

Hei

Etter 3 døgn med rier og kun 3 cm åpning tok de vannet for å se om det hjalp. 1 døgn etter det ble det haste ks. Fikk kun 4 cm. Er også redd for at det samme skal skje igjen, og vil gjerne ha grunnen. Men er vel kanskje vanskelig....? Noen ganger skjer det vel bare. Men skal be om rtg av bekken før en evt ny graviditet. Har iallefall ikke hørt noe fra sykehuset om grunnen til at det ble slik og hvorfor jeg måtte ha 4 døgn med rier før de tok ks. Vil gjerne forsikre meg om at det ikke skjer igjen! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...