Gå til innhold

Sier dere noen gang ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ikke kommer nå, går jeg fra deg?

På kllikk.no står en liste over ting en ikke skal si til barnet sitt, og dette er noe jeg glatt kan si til mine gutter. Ikke ordrett, men mer som: Ha det, nå går mamma!

He, he..jeg må jo ha ødelagt barna fullstendig:) Eneste måten de to gutta får ræven i gir av og til.

http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article354245.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis snuppa her nekter å være med til tross for instendige befalinger fra meg om at vi MÅ gå, så kan jeg komme med "okei, da får du være her, men JEG må gå videre". Eller noe i den duren. Og guri så smurt alt går plutselig.

Skrevet

Nei, det sier jeg ikke.

Har ikke lest artikkelen, men regner med at poenget er at man ikke skal komme med trusler man ikke kommer til å gjennomføre. Ungene lærer i tilfelle at det ikke er makt bak ordene.

Altså; du kommer jo ikke til å dra fra dem? Så de trenger jo ikke å høre etter heller.

Det jeg imidlertid kan si er; Enten kommer du nå, eller så bærer jeg deg. Og det gjør jeg hvis de ikke kommer. Ikke sån koselig dullebæring, men under armen i et fast grep, med bestemte skritt. Det skal ikke være det hyggeligste alternativet at jeg bærer dem.

Skrevet

Det er poenget, og jeg forstår det når barna er små.

Mine gutter mistenker meg for å gå, og jeg kunne sikkert vært truende til det av og til. De er jo blitt store gutter:)

Skrevet

Må nok innrømme at den har blitt brukt ja.

Hvis hun begynner å gå/løpe i motsatt rettning pleier jeg å si "javel, hade da" og vinke til henne, da snur hun om på flisa med en gang og kommer.

Er jo så mye enklere enn å måtte løpe etter henne med dårlig bekken og stor mage, eller å måtte bære på en hylede og skrikende unge.

Bedre når hun får muligheten til å komme "frivillig"

Skrevet

Løper jeg etter gutta mine da er leken igang. Sier jeg ha det, så kommer de. Selv skolegutten min. Ser deg for meg med mage og bæreposer:) Jeg merker jeg unngår en del kjefting. Noen foreldre står jo og roper etter barna sine på gata. Men som sagt, det kommer an på alderen.

Skrevet

Men det gjelder hele veien oppover.

Når min 13åring har mobil med abonnement (og i utg.pkt ikke noen grenser for hva han kan bruke den til), er det under en forståelse av at hvis EN ENESTE REGNING er for høy, så kommer jeg til å inndra mobilen, helt eller for en periode. Det forholder han seg til på en grei måte, for han vet at jeg gjennomfører det jeg "lover".

Frihet under ansvar. Det er det jeg ønsker å lære dem.

Skrevet

Sier det ikke aaaakkurat sånn, men, kan si til eldste at "nå må jeg bare dra, så nå må du komme, hvis ikke så blir du igjen". Så det har nok hendt ja.

Skrevet

Min 2 åring har en tendens til å stikke av når vi skal gå fra bhg og da jeg jeg nok prøvd meg på den jeg også. Jeg kan nok trygt slutte å si det for hun kommer ikke alikevell... Hver gang må jeg løpe etter henne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...