tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 hittill har jeg hatt 4 og nå er det en til i vente.. hadde en innvendig ul i uke 9, en vanlig i uke 12. en i uke 18 og en i uke 30, og nå er jeg blitt henvist til å ha en til i uke 36 ca. er det farlig med så mange ultralyder?
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Det vil jeg ikke tro. Dog, man kan jo selvfølgelig aldri vite. Jeg er i uke 34 nå, og jeg har vært på 7 ultralyder til sammen. Vil jo ikke tro de hadde kalt meg inn til såpass mange om det skulle vært en fare for barnet!
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Fikk faktisk høre av legen min i dag at innvendig ul gir større fare for barn som blir venstrehendte, dette var visstnok blitt forsket på.. man skal høre mye... Håper alt står bra til med dere, og at dere har en fin tid under ultralydene.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Er det ikke verre enn det, så er jeg ved godt mot!
dinadina Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg hadde et utall av ultralyder under begge mine svangerskap, og jeg ble aldri informert om noe risiko - i motsetning til da de tok røntgen av bekkenet mitt. Så, jeg følte meg helt trygg under undersøkelsene.
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2008 Tusen takk for svar allesammen! har nilest litt på nett og sammen med deres svar beroligere det mitt hjertet:) hehe..
Lillemus&mamma'n Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Hvis den største faren er at barnet blir venstrehendt, tror jeg jeg skal ta en UL i uka! Jeg er venstrehendt selv, og er da en fortreffelig person ; )
enigma Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Ultralyden kan forårsake forbigående ubehag hos fosteret. En ser at det blir mer aktivt etc. Men det er ikke noe som kan føre til langvarige skader. Så ta de ultralydene som helsepersonellet finner behov for. Det er bedre å bli følgt opp skikkelig enn å unngå ultralyd pga påvirkningen på barnet. Jeg viller vært mer restriktiv med slike målere for å høre hjertelyden som er å få kjøpt "overalt". Bruk av disse har ikke medisinsk formål og bør unngås, mener jeg. Lykke til med resten av svangerskapet!
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Legen min sier at det ikke er forsket på dette her.. ikke bevist at dette er farlig. Jeg selv har vært på ul hver eneste uke siden uke 6 og er nå i uke 28 så det er noen uker og skal også på ul hver uke frem til termin.. og gulle vokser som det skal, og alt er super bra..
barbara Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 ikke bevist at det er farlig, men ja, det gir flere venstrehendte. Og det høres jo veldig uskyldig ut - det er jo ikke noe galt i å være venstrehendt - men så skal man huske at akkurat antallet venstrehendte er en enkel ting å finne ut av og telle i sånne undersøkelser... Og forekomsten skal være nokså konstant. Så at det er en økning i forekomsten blant barn som har hatt ultralyd, tyder på at ultralyd kan gi forstyrrelse i sentralnervesystemet. Om det gir andre forstyrrelser, som kanskje er mindre enkle å observere i en forskningsstudie, eller som er mer alvorlige, vet man ikke. Men det kan gi en forandring, så det er ikke helt fullstendig uskyldig. Med det sagt, er det brukt ultralyd i ganske mange år på veldig mange barn, og det virker jo ganske uskyldig. Så dersom du har en god medisinsk grunn til å gå på ultralyd er det jo bedre å gjøre det enn å la være. Men ultralyd uten medisinsk grunn, typ 3d, er jeg skeptisk til... :-)
jinte1983 Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 jeg har hatt 8 eller 9 vanlig ul, og en innvendig ul dette svangerskapet, og det er ikke funnet noen forskningsresultater som tilsier at det er farlig. så ta de ultralydene du må, er jo en grunn til at mn blir fulgt opp ekstra
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Så lenge du blir henvist til ultralyder av legen/jordmor så er ikke det noe å tenke på uansett.. de hade jo ikke henvist deg til det flere ganger hvis det var så skadelig.... Og her inne.. får man sååå mye feilaktig informasjon.. var på nyhetene her om dagen også.. Mange får feilaktig info på nettet( barn i magen var et av eksempela).. og oppsøker jordmor/lege egentlig uten grunn...
PinkeyWinkey-FØDEKLAR<3 Skrevet 29. oktober 2008 #13 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg hadde 10 ultralyder, jenta mi ble født frisk som en fisk vil ikke tru det er farlig...
Katsi Skrevet 29. oktober 2008 #14 Skrevet 29. oktober 2008 Første svangerskap hadde jeg 2, 1 innvendig og jenta er venstrehendt;) Forrige gang hadde jeg nærmere 20 innvendige pluss maaaange vanlige og gutten er høyrehendt;) Har helt kommet ut av tellinga denne gangen men hadde 3 før uke 18 og hatt annenhver og hver uke etter det. Blir spennende å se om denne er venstre el høyrehendt men regner med at den er like frisk som de andre 2;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå