Gå til innhold

daglig omsorg hos mor vanlig fortsatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det sånn at de fleste unger fortsatt blir hos mor ved et samlivsbrudd og at far har samvær????

vi valgte delt løsning vi da... trodde det var helt vanlig, selv om jeg angrer på at jeg ikke klaget over det siden ungene tydelig sliter med all flyttingen, men jeg trodde ikke jeg ville fått gjennomslag for det faktisk... siden begge parter har like rettigheter...

ville jeg ha fått daglig omsorg om jeg hadde prøvd meg på det???

hilsen en helt vanlig anonym mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha 50/50 deling er visst mer og mer vanlig. Men ikke det vanligste. Det er annen hver helg, og en ettermiddag i uken, samt annenhver jul og påske og 2-3 uker sommerferie som er vanligst. Men alle har vel sine varianter.

Om ungene er små(under 3-4 år) så er ikke 50/50 anbefalt, uansett.

Hadde en av dere gått til retten for å få 50/50, så hadde dere ikke fått det gjennom.

Det er barna, og ikke foreldrene, som har samværsrett med begge foreldre. Formen på samvær må passe barna, ikke alltid hva de voksne ønsker.

Og ja, du kan kalle inn til mekling(om far ikke er helt enig i å endre samværsform), og si at du, pga barna, ønsker å lage ny samværsavtale.

Skrevet

hakke peil, de fleste fagfolk er skjønt enige om at 50 50 er en drittløsning for barna, men det bred "politisk" enighet om at alle har jo like mye rett på alt, så da kan man like gjeren skade barna, siden sta foreldre neppe skjønner en dritt av det regimet de trer ned over hodet på barna sine.

Skrevet

ja jeg vet at det er mulig å få ny mekling..., men er det reelt sannsynlig at jeg kunne fått gjennomslag for å få ungene mine mer enn 50 % når vi først har gått inn for det???

jeg trodde faktisk at det ikke var noe vits å prøve en gang jeg da :( derfor jeg ikke har sagt noe offentlig...

jeg vil gjerne ha dem mer jeg, men BF vil nok sette seg på bakbena om jeg ber om det...

Skrevet

Joda, avtalen kan endres. Dette er jo noe som bør revurderes jevnlig, for det skal være til barnas beste hele tiden. Og det endrer seg med erfaring en har med nåværende ordning og med alderen til barna.

Og det at far setter seg på bakbeina, kan du kanskje få hjelp av meklerene til å forklare ham hvorfor du setter frem ønske om endring. Det er nettopp det meklerene er der for:)

Skrevet

nei netopp... det funker i allefall dårlig her :(

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Ikke noen garanti for at du "vinner" fram med at de skal være mest hos deg. Kan bli far om han går for det.

Kommer jo an på situasjonen til dere begge. Jobb, bo ++

Skrevet

begge fast jobb, han eier hus, jeg leier inntil videre.

ungene er 6 og 10.

Skrevet

Hva sier ungene om det, da? Fra 7 år har de rett til å bli hørt i slike saker, og fra 12(tror jeg) skal det bli vektlagt hva de vil(medbestemmelse).

Skrevet

minsten vil bare være hos meg og den eldste er så forvirret at det er umulig å vite hva h*n vil egentlig.... :?

begge sier de savner mamma mye...

Skrevet

Få deg en time på familievernkontoret, du. Enten alene i første omgang(jada, det er vanlig:)), eller rett på en meklingstime for å endre samværet.

Jeg er motstander i utgangspunktet til 50/50, fordi det ikke er bra for barna, etter min mening.

Tenk deg å ikke ha EN fast base, og å ha to familier du skal føle deg like hjemme i. Det går ikke for en voksen, så hvorfor forventer vi det av barn?

Skrevet

hm... kan jeg dra dit alene???

det var nytt for meg!

det kunne jo være en lettelse å kunne snakke litt "friere" om en del ting ja....

Skrevet

Ja, dere er jo "en familie" ,du og dine barn:) Det er ikke bare samvær familievernkontoret jobber med, men også andre slags problemer og relasjoner forbundet med familier osv.

Du kan si du ønsker en time, for å sortere litt tanker rundt dette med barnas velferd i forbindelse med samværsordningen dere har. At de ikke ser ut til å takle dette så bra, og hvordan løse dette. Gjerne også at du ønsker å kanskje endre dette, men at det er det som kjennes litt vanskelig å ta opp med ungenes far.

EJg har vært der alene, pga forferdelig trøblete samarbeid med BF her. Egentlig bare for at det var tungt, og jeg trengte noen med litt peiling å snakke med.

Skrevet

Det er ikke anbefalt,helst ikke for små barn, og det bør evt være kort avstand mellom foreldre (med tanke på kort vei for hente evt glemte klær).

Har et barn på 5, som er annen hver helg hos far.

Barnet sliter med ting slik at vi har PPT inne i bildet og de anbefalte IKKE delt omsorg.

Det kunne passe foreldre bra ned tanke på tid med barna men for barnas del var det ikke å anbefale, da de færreste barna taklet det på en bra måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...