Gå til innhold

Halloween - Oppskrift med gresskar i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd å lage noe godt av gresskar? Har kjøpt inn et svært, oransje gresskar som ungene skal få skjære ut fredag. Men hadde jo vært moro å bruke innholdet også da. Noen ideer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg pleier å lage gresskarsuppe (godt som både middag og lunsj) av kjøttet, og bruker kjernene til å lage kjeks. gresskarpai er jo også veldig godt, men personlig så liker jeg bedre eple pai og vi har så mange gode fine høstepler her i landet :) legger ut oppskrifter på kjeks, suppe og pai til deg i kveld :)

Skrevet

Gresskarsuppe

ca 750 g gresskar

ca 250 g poteter

2 løk

8 dl vann

Hønsebuljong

Litt hvitløk

Urter

Salt

Pepper

1,5 dl fløte

Gresskar, poteter og løk skjæres opp kokes møre. Bruk en stavmixer og mos alt sammen. Tilsett fløten og smak til med salt og pepper evt annet krydder. Ikke la suppen koke etter fløten er tilsatt!

Denne suppen skal være tykk i konsistens.

Skrevet

da var jeg her igjen, oppskriften min er på ei litt tynnere en den over, det er smak og behag så her er den iaffal:

ca 2 1/2 kg gresskar (før rensing)

7 1/2 dl gr. buljong

et hvitløksfedd

7 1/2 dl melk (jeg bruker alltid soyamelk, da dette er mye sunnere, det smaker helt likt melk når man har det i supper og lignende, men kan skille seg hvis det blandes med vann)

sukker og svart nykvernet pepper etter smak

synes den smaker fantastisk med tørket mynte på toppen og tulla mi elsket å "krydre selv" og med nystekte rundtykker med smør ved :)

la gresskar (i terninger), melk og buljong og raspet hvitløk småkoke i 15 - 20 min, avkjøl lett og kjør i miksmaster smak til med sukker og pepper. ( hvis man liker litt ekstra sterk og krydret mat er den god med en harissa ved som man kan ha i etterpå)

PAI:

150 g fin speltmel

100 g smør hakket

2 ts sukker

4 ss kaldt vann

1 eggeplomme, lettpisket rørt med en ss melk til pensling

Fyll:

2 egg lettpiskede

150 g fint brunt sukker

500 g gresskar, kokt, most og avkjølt

2/3 kremfløte

(1 ss søt sherry)

1 ts malt kanel

1/2 ts malt muskatnøtt

1/2 ts malt ingefær

si ifra hvis du vil ha fremgangsmåte, blir så langt å skrive nå :)

kjeks ( 4 dusin) disse er superenkle å fryse slik at du på travle morninger bare kan ta dem ut og sende dem med på skolen :)

2 1/2 kopp sppeltmel (grov eller fin eller miks)

3/4 ts bakepulver

1/4 ts salt

1 kopp romtemperert smør

3/4 kopp brun sukker

3/4 kopp silketofu

1 1/2 ts vanilje

1 kopp sjokolade topper (til kjeks, eller hakk mørk kokesjokoladei passelige biter) ELLER hakket eple

3/4 kopp gresskarkjerner (husk å skrelle dem :)

forvarm ovnen til 190, ta to brett med bake papir ( spray gjerne med non-stick spray)

rør sammen mel, bakepulver og salt og sett det til side

i en annen bolle pisker du smør, sukker, tofu og vanilje sammen til en luftig konsistens

tilsett det tørre og bland godt fold inn kjærnene og sjokoladen eller eplene

ta en stor skje og legg kjeksdeig med god avstand mellom has i ovnen i omtrent 12 minutter.

legg deigen i kjøleskapet mellom omgangene slik at den ikker smelter, da blir kjeksene tynne og flate :(

håper du fikk litt inspirasjon :)

Skrevet

Man kan lage en idisk dessert av det....ganske godt:

Man rasper innholdet(på det tyneste) Koker alt i 1 iter melk og sukker.... etter smak...

Koker til melken er tykk (ca 1 time) Kan ha i noe smak, slik som kardemomme....

konsistensen skal være slik som grøt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...