Monajenten Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Kopierer innlegget mitt fra adopsjonsdebatten: "Jeg studerer grafisk design og vi har nettopp fått i oppgave å designe et bokomslag. Historien bak boken skal vi stå for selv, og mitt tema er adopsjon / menneskehandel. Jeg ønsker å sette fokus på det at det er så dyrt å få adoptere, og at noen skal tjene penger på at man vil hjelpe barn som trenger det. Er det noen der ute som ønsker å dele sin historie med meg? Fortelle litt om adopsjonsprosessen, hvor lang tid det tok, hvordan ting foregikk, om det var vanskelig / strengt, og evt. om noen vil dele totale kostnader med meg. Jeg forstår selvsagt hvis det ønskes å holde privat. Jeg forstår at det stilles krav til adopsjonforeldre, men stilles det _for_ strenge krav, med tanke på hvor mange barn som trenger et nytt hjem? På forhånd tusen takk."
erteposen + 4 Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Vi er i gang. Jeg tror ingen oppfatter kravene for strenge. Noen land har jo egne regler om en tenker utenlandsadopsjon, om du tenker på enslige, syke eller homofile adopsjonsøkere. Det hjelper ikke at en er godkjent i Norge Det er jo heller ikke nok barn, spesielt små. Hadde det vært overflod av barn som kan adopteres kunne de lempe på kravene, men kravene for å bli godkjent fra norske myndigheter sin side er ikke strenge. Om en er villig til å ta imot et barn med spesielle behov får en ofte raskt et barn. Setter du likhetstegn mellom adopsjon og menneske handel? Barn som er utsatt for menneskehandel havnet svært sjelden som adoptiv barn. Der ligger jo ikke pengene. Billig arbeidskraft (de billige klærne vi kjøper), sexindustri og som tjenere er vel der barn ender. Når de er ute av det er de for gamle til å komme på barnehjem. Det er jo et par lovlige adopsjonsforeninger i Norge som er seriøse og samarbeider godt med en del land. Det er jo ikke de helt store inntektene desse organisasjonene har, og så vidt jeg vet har ingen blitt anklaget for korrupsjon eller bestikkelse av adopsjonsland. De fleste land hat et veldig godt, statlig opplegg med lite rom for å tjene penger. Det er jo heller ikke så mange land Norge har samarbeidsavtale om lovlig adopsjon. Vi har komt så kort i prosessen, Om vi ikke får flere barn selv vurderer jeg adopsjon fra et av de landene jeg selv har brukt mye tid, men vil helst ha et biologisk barn selv siden det er anbefalt. Jeg ville tatt turen inn på adopsjonsforum sine sider. Der finner du mange historier, bilder fra henting og tanker kring adopsjon.
Monajenten Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2008 Tusen takk for svar! Jeg setter egentlig ikke likhetstegn mellom menneskehandel og adopsjon på lik linje med sexindustri o.l. Men det er jo på en måte menneskehandel i og med at det er mennesker som blir kjøpt og betalt for. Koster det ikke en god del penger å adoptere? Personlig mener jeg at det er veldig dyrt, men jeg er jo ikke inni den prosessen. Det er kanskje ikke det?
erteposen + 4 Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 En trenger rundt 150 000. Når en ser hva gjennomsnittsnormanne bruker på ferie og juleferie hver år er det mulig å skrape sammen den summen siden det går gjerne 2 år før en skal betale hele summen. Klart det er jo mye penger, men har en ikke råd til å betale spare den summen i løpet av et par år spørs det om en vil bli godkjent av de landene en vil adoptere fra. Solid økonomi vil de gjerne at familiene skal ha. Vi har ikke høy lønn, men sparer der vi kan. En betaler heller ikke for barnet. De norske adopsjonsforeningene opererer ikke på den måten. I USA er nok det mer utbredt, uten at jeg vet nok om det. Fra buf etat. Hva koster det å adoptere? Adopsjonsforeningenes samlede gebyrer varierer fra ca 95 000 til 105 000 kroner. Ingen må betale hele beløpet på en gang. De tre adopsjonsforeningene har litt forskjellige regler med hensyn til når det enkelte gebyr skal betales. Næmere informasjon om dette fås fra hver forening. Reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med gjennomføringen av adopsjonen kommer i tillegg til gebyrene. Oppholdstiden varierer. Overføringen av barnet skal finne sted under trygge og hensiktsmessige forhold. Det er i langt de fleste land nødvendig at søkerne oppholder seg i barnets opprinnelsesland ved adopsjonen. Fortsatt kommer noen barn fra Etiopia, India, og Sør-Korea med eskorte, men Haagkonvensjonen anbefaler at søkerne ledsager barnet ved overføringen. Engangsstøtten fra staten etter at adopsjonen er gjennomført er 38 320 kroner fra 1. januar 2006. I forslaget til statsbudsjett for 2009, er beløpet hevet til 40 000 kroner.
erteposen + 4 Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 http://www.adopsjonsnett.com/adopsjon/
erteposen + 4 Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Bare hyggelig. Hører forresten den nye kampanjen til raftostiftelsen i Bergen skal være fin. Det er en pris som blir gitt til en prest i Kongo som driver hjelp til selvhjelp blandt bortførte barn, voldtatte kvinner og barnesoldater. For deg som er opptatt av design:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå