Gå til innhold

Vil du dele din historie med meg?


Monajenten

Anbefalte innlegg

Jeg studerer grafisk design og vi har nettopp fått i oppgave å designe et bokomslag. Historien bak boken skal vi stå for selv, og mitt tema er adopsjon / menneskehandel. Jeg ønsker å sette fokus på det at det er så dyrt å få adoptere, og at noen skal tjene penger på at man vil hjelpe barn som trenger det.

 

Er det noen der ute som ønsker å dele sin historie med meg? Fortelle litt om adopsjonsprosessen, hvor lang tid det tok, hvordan ting foregikk, om det var vanskelig / strengt, og evt. om noen vil dele totale kostnader med meg. Jeg forstår selvsagt hvis det ønskes å holde privat.

 

Jeg forstår at det stilles krav til adopsjonforeldre, men stilles det _for_ strenge krav, med tanke på hvor mange barn som trenger et nytt hjem?

 

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ingen som direkte tjener på en adopsjon!

Pengene går jo til det administrative, det er faktisk mye jobb i forbindelse med det.

 

Ok, det er dyrt å adopotere. Men det er dyrt å ha barn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig for deg å være klar over at det er et langt større antall mennesker som ønsker å adoptere enn antallet barn som frigis for adopsjon, noe som blant annet vises gjennom svært lange og stadig økende køer for adoptanter. Så i forhold til dette synes jeg ikke det stilles for strenge krav til adoptantene.

 

(Nå kjenner jeg ikke til forhistorien for valg av emne, men jeg stusser litt over oppgaveteksten din, for adopsjon og menneskehandel er jo to vidt forskjellige temaer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kikker på hjemmesidene til adopsjonsforeningene finner du svar på mye av det du lurer på ang. gangen i prosessen og kostnader.

 

I Norge er det ingen som tjener på adopsjon. Man "kjøper" seg ikke barn.

Adopsjon og menneskehandel er to vidt forskjellige ting, så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med temaet ditt.

Tenker du på et illegalt adopsjonsmarked? Og mener du at det eksisterer i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke norske adopsjonshistorier er særlig illustrerende når det gjelder menneskehandel. Det forekommer sikkert fra tid til annen noen steder i verden, men det er utenom de store byråene. Har versert historier fra Øst-Europa og India blant annet. Men holdbarheten i disse historiene er vanskelig å vurdere, på samme måten med handel med organer er det mye rykter og røverhistorierer ute og går. Hvis din oppgave først og fremst er å utvikle grafisk design tror jeg at jeg ville funnet et litt annet tema for ikke å rote det til. Menneskehandel er et vanskelig gråsonefelt uansett hvilken del av et eventuelt marked du sikter til. Hvis du attpåtil skal kombinere det med norsk adopsjon tror jeg du kan få det mer komplisert enn du trenger til en oppgave i grafisk design. Det er dessuten som oftest mer spennende å droppe ordet menneskehandel og heller se på de samme fenomenene utfra andre perspektiver, fattigdom, migrasjon, sårbarhet feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...