Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Våre barn går på en stor skole (400 elever), og synes at dette er ok.
Gjest -<<- Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Det kommer an på hva man mener med liten skole. En skole med bare én klasse på hvert trinn er sikkert greit nok, men jeg ville ikke hatt ungene mine på skoler av typen "her har vi toogtjue elever fra 1.-7. og slåss til krampa tar oss for at ingen skal legge ned skolen vår." Fordi jeg har gått på begge deler selv, og jeg synes de minste skolene sugde. I etterkant ser jeg at det var en ganske korrekt vurdering. Minimalt fagmiljø, minimal utskifting av lærere, alt for tette bånd mellom bygd og skole ("ringe PPT fordi ungen er rabiat? Ne-eeeida, naboen sier jo at han bare er litt vilter, og faren hans sitter jo i kommunestyret og greier"), alt for lite variasjon i elevmassen etc.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Her hadde vi tolv elever på skolen og sloss så krampa tok oss før de la den ned:) Har motsatt erfaringer enn det pila har. De som slet litt fikk ekstra oppfølgelig, bedre en hva mange av de større skolene jeg har vært på gir. Lærere fikk bedre kontakt med hjemmene og det igjen gjorde det lettere å fange opp enkelt-elever. Færre elver gir større mulighet til variert undervisning. Elevene fikk privilegier som de ikke hadde fått på større skoler, fordi det hadde blitt for dyrt. Uansett, hadde bare gode erfaringer fra en fådelt skole, og hadde den ikke blitt lagt ned skulle mine barn gått på den:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har gjort begge deler, og er litt i tvil om hva som er best jeg. Tror jeg vil ha en skole med 50 elever, lærere som får anledningen til videreutdannelse og hospitering ved andre skoler. Men dersom det er enten/eller tror jeg utadvendte barn som lett får venner har det godt på en stor skole - mens sjenerte barn som trenger tettere oppfølging og færre å forholde seg til godt kan begynne på en mindre skole... Eller?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tenker at på mindre skoler får barna ganske få lekekamerater å velge mellom og de må liksom bare ta de som er på samme alder.. Dette kan faktisk være litt belastende.. (snakker av erfaring).. Men man får ofte også mer oppfølging på mindre skoler og de har som regel bedre tid til å forklare hver enkelt elev ting grundig (dette kommer seff an på skolen).. Men ærlig talt så aner jeg ikke hva jeg hadde valgt selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå