tezzie Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Når far har hatt mindre en ordinær samvær i 7år? Dvs kun anhver helg fram til våren 08, og anhver helg + anhver tirsdag fra våren til dagens dato? Jenta er snart 8år, og vi flyttet fra hveandre da hun var 11mnd. Fikk en melding av han nå om at han skulle kalle inn et møte på familievernkontoret. Sist uke bestemte han seg plutselig for å kreve 50/50. Noe jeg er sterkt uenig i. Han er ikke interessert i møte meg på halvveien, og står på 50/50. Hva vil familievernkontoret anbefale? Noen som har vært borti lignende eller kjenner noen som har det?
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Nei, det vil de ikke anbefale i ditt tilfelle. Og det kommer han heller ikke til å få selvom han måtte ønske å gå rettens vei. Et tilfelle vet jeg de har "anbefalt" 50/50, og det var hos et par foreldre hvor faren jobbet 14/14 på båt, og foreldrene bodde nære hverandre, hadde et godt forhold, og barna selv var med på å si hva de syntes om saken. Iom at barna ville det sånn, så var det også en anbefaling fra fvk.
hamsterpia Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Når jenta deres er så gammel som 8 år, så har hun faktisk endel å si hun også. Hun har rett til å "bli hørt" som det heter. Og i de fleste tilfeller legger de nok ganske stor vekt på hva barnet selv ønsker.
tezzie Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2008 Ja, det er det jeg frykter. For hun vil nok det. Men hun vet ikke hva det innebærer, hun er ganske umoden for alderen sin, er inne i ppt-systemet nettopp pga det, og konsentrasjonsvansker. Hun har også en lillebror på 3år (halvbror) som hun er svært knyttet til. Tror ikke hun forstår at det å flytte til pappa (50/50) innebærer at lillebror ikke blir med. Jeg vil jo det beste for henne. Men jeg tror hun ikke har godt av å veksle mellom to bosted på den måten. Dessuten så har dette kravet kommet etter at han har blitt sammen med en ny dame (som visstnok er utdannet pedagog), og han har flyttet nærmere oss. Han flyttet tilbake til hjemstedet sitt etter bruddet mellom oss. Og når jeg spør hvorfor han ikke har bedt om dette før sier han at han kunne ikke fordi han bodde et stykke unna. For meg sier det litt om hans prioriteringer. Han valgte å flytte vekk fra datteren sin da vi gikk hvert til vårt for snart 7år siden. Nå som han har flyttet nærmere kan han ha henne 50/50. Men hva skjer da om det blir slutt med den nye dama? Om ikke datteren hans var god nk grunn til å bo i nærheten for 7år siden, hvordan kan jeg som mor til dette barnet være sikker på at hun vil være god nok grunn om 1år kanskje 2år til han kan bosette seg i nærområdet. Syns dette er utrolig vanskelig
hamsterpia Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har, for en liten stund siden, hvert i en lignende situasjon, bortsett fra at det ikke var noe familievernkontor inneblandet da. Vi ordnet alt oss imellom. Eldste til mannen min (også 8 år gammel) hadde pratet på til mamma`n sin at han hadde lyst til å være mer hos oss, og siden vi bor i nærheten av hverandre og har et godt forhold til hverandre, så gikk vi inn for 50/50 alle sammen. Gjorde det først som en prøveordning, uten å ta noe papirarbeid med det, for å se om det fungerte. Da fikk gutten litt tid til å finne ut hvordan det var å være 1 uke på hver plass også. Og det har fungert helt supert, på begge plasser. Han er mye mer fornøyd hos både mamma og pappa. Så det jeg mener, er jo at det går an å prøve det. Kan jo hende at det går veldig bra. Men ombestemmer jenta seg etter en stund, så må det kunne gjøres om på. Det er tross alt barnas beste som er det viktigeste.
Blåmandag¤ Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Ikke for å undergrave jenta, men hva med å ta med evt vedtak fra PPT? Evt spørre de hva de mener? Det skader jo ikke å ha med litt faglig tynge derfra, vil jeg tro.
tezzie Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2008 Det høres ut som en bra løsning for dere, skulle ønske det var like lett for meg. Men far her har aldri levert henne på skolen før. an skulle ta ut en ferie uke i høstferien fordi han ikke fikk ferie i sommer, den uka ble utsatt flere ganger, og det hele endte med at han tok jentungen ut av skolen to uker etter høstferien uten å informere meg. Han som ikke kan ha henne en uke uten å permitere henne far skolen skal nå plutselig be om 50/50. Vi samarbeider ikke godt etter at den nye kom inn i bilde. Han slenger bare dritt og kritikk. Kan jo nevne at han ikke har for vane å ringe datteren sin. Det kuttet han ut med for lenge siden. Så før våren 2008 hørte vi ikke noe fra han før han hentet henne i arnehagen i sine helger. Han har ikke ringt henne etter at den nye samværsordningen kom heller. Kan også nevne at all kontakt med meg foregår via sms med noen svært få unntak. Så hvordan skal vi da få til en god 50/50 løsning? Jeg nevnte i tidligere innlegg at hun selv har sagt ja til 50/50 løsning, men hun sier også at pappa har spurt henne om ikke hun kan kalle hans nye dame for mamma. Jeg ble sjokkert og sa; nei, det kan du ikke. Da sa hun; men hun er jo mamma nr2.
tezzie Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2008 Kjempe god ide, har faktisk tenkt tanken selv. Hun er ikke moden nok for å ta en slik avgjørelse, og det tror jeg ppt støtter meg på.
Blåmandag¤ Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Du kan jo høre med dem, det er jo dyktige folk som jobber der. Men er jo ikke lett for barna da, stakkars. Jeg har også en jente på snart 8 som en gang nevnte at hun ville bo halve tiden hos faren sin, for det gjør nemlig venninnen hennes. Men så kom hun på at da ville hun ikke se lillesøster og mamma så ofte som før, så da ombestemte hun seg gitt. Nå ønsker ikke hennes far 50/50 da, så det er egentlig ikke et tema her..
tezzie Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2008 Noen som vet hevm som deltar på et sånt møte bortsett fra meg og faren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå