Maya_1 Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Kommet over tips om å bruke dette tidligere, så på tide å ta det opp Noen her som bruker dette? Når startet dere? Er det helt ufarlig å bruke? Det er jo helsekost, men man skal kanskje ikke bruke så mye av sånt heller som gravid..
Lyst på nr3♥ Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har også planer om å bruke dette når den tid kommer.. er bare i uke 32 nå, 33 imorgen.. men en skal ikke begynne å bruke dette før i uke 35-36 hvis jeg husker rett Tror nok ikke dette er noe farlig å ta, da hadde vel ikke så mange gjort dette for å prøve på litt fortgang på modningen vel.. hehe
2SønnerSmå Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg leste en studie der 50% av de gravide hadde fått bringebærblad kapsler. Av de som fikk kapsler var det en nedgang på 80% (!!) på klipp,revning,tang og vakum. Derfor begynte jeg med kapslene i uke 32 eller så.
en liten og en stor! Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Høres bra ut. Begynte å ta selv når jeg var 35 fullgåtte uker. Jordmor sa det var bare flott, trodde ikke det ville framskynde fødselen, men det git styrke til både livmora og barnet sa hun. Så jeg bare spiser i vei...
Nagilimia Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 På svangerskapskurs den 11. oktober med to jordmødre som jobber på sykehuset østfold (fredrikstad). Nevnte de at det nettopp har kommet en rapport hvor det er medisinsk bevist at bringebærblad kapsler og akupunktur hjelper. Ble litt overraska over at de nevnte disse kapslene. Hadde ikke tenkt å ta dem før disse jordmødrene nevnte dette. Fra uke 37 skal jeg begynne på dem jeg også.
ÅNA Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 34 + 2. Har drukket bringebærte i ca 1 veke. Skal vera utan kjente biverknader. Hjelper til å styrka bekkenbunnen bl.a. samt gjera fødselen lettare og raskare. Den eg drikk er frå Klosterurter. Fekk den av ein kollega som fødte sin første for snart 1 mnd. sidan. Ho fødte på ca 6t.
Maya_1 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2008 Ah, hvis jordmødrene anbefaler de selv uten videre bør det jo være bare bra
27dager Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg drak te forrige gang (fra ca uke 37) og fødselen tok 29 timer.. Så hjalp ikke akkurat nevneverdig der. Men, jeg revnet bare litt, så dersom det var grunnen var det verdt det. Har planer om å drikke teen denne gangen og, skader hvertfall ikke;) Så drikk i vei jenter! Hvem vet, kanskje det virker.
stinky-monkey Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har stor tro på at det hjelper med bringebærblad te. (kapsler også sikkert, men de har jeg aldri prøvd). Jeg har født 3 ganger, to av fødslene to over et døgn, og drakk ikke te i forkant av noen av de. Men den ene fødselen var over på 4 timer, og det var den gangen jeg hadde drukket br.bladte i forkant. Jeg har kjøpt en te på helsekosten som er fra KlosterUrter. Bakpå den står det: Bringebærblad te er den beste "svangerskapsurten". Motvirker kvalme, virker både avslappende og stimulerende på bekkenmuskulaturen, noe som kan påvirke fødselen til å bli lettere å gå hurtigere. Teen gjenskaper også en hurtigere normalisering i underlivet etter fødselen. Drikk 1-2 kopper daglig, økes til 3-4 kopper daglig ca 4-5 uker før fødselen. Så drikk i vei, jenter ;-)
Milena Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 Hei. Bringebærblad teen er svakere enn kapslene, men man kan bruke begge typer. Snakket med leverandøren og man kan faktisk ta kpsl siste trimester , og noen uker etter fødsel. Men de fleste begynner vel på slutten for å få igang fødsel. Jeg har brukt de en stund for å styrke livmora, og for å se om det kan gi en lettere fødsel
halloween-termin :) Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg drakk masse sist - revnet ikke noe særlig -bare et-par rifter, men lang fødsel. Jeg drikker denne gangen også - liker smaken og tenker at det gjør i allefall ingen skade Tenker med disse tingene - smøring av olje mot strekkmerker osv - at helt ok å gjøre, men ikke noe å få panikk over da jeg tror det kan hjelpe litt, men at det er andre faktorerer som er mer bestemmende - både for fødsel, strekkmerker osv.
nyttårsbabyimagen Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Dette høres bra ut, har ikke hørt om dette før. Kan man begynne å drikke i uke 31, eller er det fare for å sette igang fødsel? Kan man spise kapsler og drikke te samtidig? =)
Maya_1 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. oktober 2008 Haha! dama på helsekosten ga meg Rødkløver hun. Oppdaget det ikke før jeg hadde begynt å knaske innpå, ser nå det er godt for overgangsalderen...jaja. Fikk heldigvis byttet uten problemer ihvertfall
Maya_1 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. oktober 2008 Noen sier etter uke 35, andre sier hele tredje trimester. Tror ikke et par uker fra eller til gjør noe. Anbefalt dagsdose bør ikke overskrides, så ville ikke tatt både te og kapsler. Ihvertfall passe på at mengden totalt blir den samme eller mindre..
Maya_1 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2008 Ser nå det står på pakken at det skal taes siste måned før fødsel. Det er nok ikke farlig å begynne tidligere, men da kanskje unødvendig..
Youngster*mamma* Skrevet 29. oktober 2008 #16 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg også hadde tenkt å kjøpe dette siden jeg nærme meg fødselen, men var inne å leste på apotek1 sine sider på nettet, og da må jeg si at jeg ble litt mer skeptisk: "Anbefalinger fra Apotek 1 Unngå bruk av planter som kan medføre sammentrekninger av livmoren. Eksempler på urter som kan påvirke livmoren eller tradisjonelt er blitt sett på som abortfremkallende er blant andre ringblomst, bringebærblad, jernurt, ryllik, hagtorn og matrem. Hvis man ønsker å bruke et naturmiddel, anbefales kun kortvarig bruk i samråd med lege. " Vet ikke helt om jeg tørr etter å ha lest dette. Andre som har noen mening om dette?
siddismamma Skrevet 29. oktober 2008 #17 Skrevet 29. oktober 2008 Grunnen til at man tar bringebærblad-kapsler i slutten av svangerskapet er jo blant annet at de gir kynnere (sammentrekninger i livmoren) og dermed styrker livmoren, samtidig som man kan sette i gang fødsel. Urten anbefales ikke brukt før på slutten av svangerkapet pga at faren for for tidlig fødsel/ abort. Fødsel som starter før uke 22 blir jo regnet som abort, og det er derfor det advares mot bruk av disse urtene. Tror ikke du skal bekmre deg så veldig for om kapslene skulle sette i gang fødsel i uke 37-40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå