Gå til innhold

Om det å være gravid


juli-jenta

Anbefalte innlegg

Sakte, men sikkert så synker det inn i meg at jeg faktisk bærer på noe som skal bli til et nytt menneske, inne i magen min. Det er en helt sprø og vill tanke, men samtidig så er det veldig fint. Det er jo hundretusenvis som har gjort dette før, men like unikt er det lell.

Men, det jeg tenker på nå, er alle de rådene på hva man skal gjøre, og ikke skal gjøre. Det er noen ganger på grensen til hysteri jo. Snakk om å skape dårlig samvittighet hos en "rugende" frøken. Tenker særlig på dette med kosthold og hva som IKKE skal spises, leste i går at fisk som var over 1 kg bør man holde seg unna. Hvem i all verdens dager finner på noe slikt da? Skal jeg spørre hver gang jeg kjøper fisk...veier den opprinnelige fisken mer enn en kg? Jada... Tenkt på alle de som tar slike råd til seg da...huff. Glad jeg ikke er hysterisk og tar ting med knusende ro. Er det flere der ute som får litt "f" av alle disse rådene? Leve fornuftig, tren litt eller lev som før, med unntak av alkohol, røyk og rått kjøtt/fisk, så går det vel bra, vel?

Bare noen tanker jeg sitter med her...kan vel hende det snur seg litt etterhvert som jeg får føle på kroppen at noe er på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heilt einig. Eg trur det beste for barnet må vera å leva så naturleg som mogleg. Stress hos mor kan sikkert vera like skadeleg som mykje anna.

Lykke til med ein fornuftige graviditet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg er enig med deg. Jeg er gravid med nummer tre og det er fem-seks år siden jeg var gravid sist.

 

Det har dukket opp masse siden da og jeg klarer ikke henge med i svingene. Jeg har såvidt fått med meg dette med fisk og kjøtt. Alkohol og røyk vet jeg jo om selvfølgelig.

 

Og i dag skal jeg kjøpe folat. Må visst ta det også. hehe ;)

 

Upasteuriserte oster, er det slik? Kan jeg ikke da spise Brie på salte kjeks? Da blir jeg gal. Haha ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i deg at det er alt for mykje fokus på det ein ikkje skal eta. Til dømes er det mange gravide som er engsteleg for å eta fisk pga slike rykter som du og har høyrt. Tvert imot er det bevist at fisk er POSITIVT for det ufødte barnet. Dette skriv Matportalen (Mattilsynet si side) om fisk:

 

"Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

 

* Blåkveite over 3 kilo.

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

* Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.

* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

Og det er jo kuriøse fisk dei fleste av oss aldri kjem borti! Det med størrelse og vekten på fisk (blåkveite og gjedde/abbor) går på at "gammel" fisk vil inneholde noko meir miljøgifter enn "ung" fisk.

 

Les råda på Matportalen: http://matportalen.no/Emner/Gravide

-dei er nøkterne og vitenskaplege- og gløym alt anna er mitt råd.

 

Puh! No vart eg engasjert her;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra det du skreiv her om hvilke typer fisk man ikke kan spise...for vi ser jo lett at dette ikke er noe problem å holde seg unna.

Bare jeg kan spise: laks, torsk, sei og hyse så er det jo i orden :)

 

Men jeg lurer på om jeg kan spise pangasius og scampi?...de er jo nemlig favorittene av sjømat!

 

og så har jeg hørt at jeg ikke skal spise reker...for å hindre allergi, men så har jeg i det siste hørt at disse rådene er feil og at det heller kan fremme allergi mot reker å ikke spise det.

 

Hva har dere hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Har hørt at det nå er ok å spise reker, heldigvis:) men ikke upasteurisert melk og ost (som brie)...og at man må vaske frukt og grønnsaker...jeg gjør det jo selv..men vet at mamma er sløv..og blir vel avslørt hvis jeg blir hysterisk nå..hehe..spis sunt og variert, og husk folat og omega 3..jah:) og ikke spis hvalkjøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...