Gå til innhold

Har jeg gjort noe ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok bilder av barna hos rådyr fotograf. Kjøpte ett bilde. Scannet det og sendte det til kopiering et annet sted (billig).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er ulovlig. Fotografen som tok bildet, har opphavsrett på det.

Skrevet

Ja, det er ulovlig. Bilde kommer under åndsverksloven.

Skrevet

Tror faktisk det altså.. Regner med at fotografen har noe sånn som opphavsrett eller hva det nå heter..

Skrevet

Ok, skjønner at det er ulovlig. Har dårlig samvittighet. Kommer det til å bli oppdaga?

Hi

Skrevet

Jeg gikk med "Fame" bildet vårt til Japan Photo og kopierte opp til hele familien! Billig og fint, og ikke noe problem.

Skrevet

Har du dårlig samvittighet, eller er du redd for å bli tatt?

Dette er det samme som å stjele. Har du dårlig samvittighet drar du til fotografen og bestiller bildene derfra. Greit og enkelt.

Skrevet

Ok, redd for å bli tatt da..

Hi

Skrevet

Fame-bilde her også... Håper det går bra da.

Hi

Skrevet

Billig og fint - ja. Ulovlig - ja så absolutt! Det er på opphavsretten fotografene tjener penger. Og hvis alle hadde gjort som dere måtte dere begynt å tatt bilder av barna selv - for fotografene har ikke råd til å drive for moro skyld!

Vet om flere som kommer med forstørrelser til fotografen foto er tatt og spurt om å få laget ramme til bildet. Fotografen der med en gang at fotoet er forstørret hos han eller ikke - og tar bildet og makulerer det. Personene har også fått en skyllebøtte etterpå.

Hva hvis det hadde vært til måte og forsørge familien på?! Ikke fullt så kult lenger da!?

Skrevet

NEI NEI NEI NEI!

Du har ikke gjort noe ulovlig!!!!!

Du har KJØPT bilde og rettighetene til det bilde du betalte for. Det er ditt, du kan gjøre hva du vil med det. Så lenge du har gitt Fame-fotografen penger for bilde han tok så er det dine rettigheter på bilde.

Skrevet

Hun har IKKE kjøpt rettighetene til bildet. Hun har betalt fotografen for jobben! Det er to forskjellige ting!!! Tror du at f.eks VG har rettighetene til et bilde de bruker i avisa fordi de har betalt x-antall kr for det til fotografen? Svaret er NEI! Skal de bruke det flere ganger må de betale på nytt. Det heter royalty - men skal skal ha penger for hver gang et bilde blir bruk. Slik er det også for bilder man har tatt hos fotograf - med mindre man har avtalt å betale mer for det for å ha rettighetene selv.

Hvis du er fotograf og gjør det på den måten der (altså gir fra deg opphavsretten - vel da må jeg bare få sagt at du er en veldig lite økonomisk person og at du går glitt av mye penger...)

Skrevet

Og bare fordi det er så irriterende at de fleste gjør sånn som dere og tror det er greit (det gjør jo tross alt prisene høyere for oss som betaler for oss på vanlig vis) så har jeg vært inne på fame.no og hentet dette. Så da kan du i allefall være sikker på at det ikke er lov HI. Og du som tror at man har betalt for opphavsretten kan igrunn også bare ta tilbake det du har skrevet og holde deg til emner du faktisk vet noe om.

Opphavsrettigheter

FameFotografene forbeholder seg opphavsretten til alle bildene som

tas, om ikke annet er avtalt skriftlig eller rettighetene er kjøpt via en

HQcd (se side 26). Det betyr at det i henhold til Norsk lov, ikke er

lov til å lage kopier av bildene andre steder enn hos oss.

Skrevet

herre gud. det er ett bilde som er tatt av din unge, å du har betalt for bilde. hadde gjort akkurat det samme som deg. synes det er helt hæl i hue at man ikke kan kopiere bilder av sine egene unger bare fordi det er en fotograf som har tatt de. du har betalt han for jobben å for bilde, synes det er litt drøyt å forlange at du må dit for å få flere å i tillegg betale mere..

Skrevet

så vist jeg legger inn bilder jeg har tatt hos fotograf på daten kan ikke jeg printe de ut da ? må til han å betale for å printe de ut ? høres jo helt på jorde ut.

jeg har jo kjøpt bilde, bilde er til å med av meg eller familien eller ungen min..

Skrevet

Dere kunne jo valgt å ta bildene selv - men da hadde resultatet kanskje ikke blitt så bra. Syns kanskje dere skal reflektere litt over hvor mye en slik utdannelse koster, hvor mye penger fotografene legger i utstyret sitt, og i kurs for at DU skal få et bra bilde av ungen/familien din.

Du kan som sagt avtale med fotografen på forhånd om du kan få opphavsretten - da mot et høyere honorar.

Fotografene driver tross alt ikke på hobbybasis. De har regninger å betale de som alle andre. Hvis alle skulle la være komme tilbake for nye kopier ville det ikke vært mange fotografer igjen (og det kan vi se allerede nå - at studiofotografene ikke akkurat florerer lenger). Og hvor skal dere da få tatt bildene deres?

Dere betaler jo for jobber gjort andre steder, hvorfor ikke hos fotografen også? Og tross alt så er det rimelig valgfritt om man vil bruke penger på det eller ikke...

Skrevet

Jeg kjøpte cd med bildene våre fra Fame.

Spurte fotografen, jeg kan gjøre hva jeg vil med dem hvertfall...

Skrevet

jeg har gjort akkurat det samme... mange ganger... har til og med laget julekort av det.... uff så kriminell jeg føler meg... NOT! er det noe som er kriminelt så er det prisene hos Fame!!!

Skrevet

He he, nå føler jeg meg teit som nettopp har kjøpt masse bilder hos Fame.. på den annen side så bestilte vi mange umake bilder da, så sånn sett kunne vi ikke kopiert det.

Skrevet

Kjenner noen som betalte Fame 20 000,- for å få rettighetene til sine egne bryllupsbilder... SYKT!!!

I tillegg betalte de 13 000 utenom for bildene....

Skrevet

Alle dere som klager over Fame og dyre fotografer - om dere synes det er så dyrt får dere ta bilder selv eller finne billigere fotografer!!!!!!!!! En vare er aldri verdt mer enn markedet vil betale, og så lenge folk fortsetter å bruke dyre fotografer vil prisene holde seg høye... Fotografi er faktisk en kunst og ikke noe hvem som helst kan få til, og når folk har det som sitt levebrød er det da rett og rimelig at de får betalt!!!!!!!! Men, det finnes mange billigere fotografer enn Fame! Ta en ringerunde og sjekk priser og vilkår så får dere dere kanskje en overraskelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...