Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Sitter her med en flott kul på magen og det sparker som søren. Siden jeg forguder vinteren og den hvite Julen tenker jeg mye på dette akkurat nå! Fuglemating: Ja absolutt. Vi bor på landet da.. med drøssevis av dompapper om vinteren som selvfølgelig skaper god stemning. Julen, bestilte akkurat litt julesaker fra Sparkjøp for 1300. De hadde noen skikkelig koselige og gammeldagse ting i år som jeg likte godt. Har også begynt abbonement på Firkløverens Gammeldags Jul, lagt inn ekstra bestilling så vi har 5 kuverter til Julaften. Svigermor kommer og skal være i en uke! I novenmber har jeg dette på tapeten: Male kjkkentak og stue tak.. fortsatt ren panel der etter oppussingen. male inni kjøkkenskapene, og male listene i ganegn oppe samt bytte 2 vinduer som er punktert. (menn ser ikke slikt når de setter inn vinduer..). Så male en annen gang i 2 etg som ble totalt omgjort forrige vinter da min ste-sønn måtte brått flytte til oss. Hva med dere da? Synes det er koselig med litt julesnakk jeg.
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 28. oktober 2008 Beklager skrivefeil.. tastaturet er ikke kjapt nok haha
Vil Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Vel ingen planer i den klassen du nevner, selv om vi også må pusse opp (før 6. mai) Me jeg gleder meg veldig til å handle inn gaver til nevøer og familie, og jeg gleder meg masse til å se dem alle sammen. Jobber så mye nå, og har ingen barn (enda), så her i heimen blir det smått med julepynt. Men: Jeg fant nettopp fram lysestaken med kongerøkelse og det lukter helt nyyydelig. Og så snør det ute i dag. (I Bergen!) Litt fuglemat i bakgården hadde nok vært kjekt. Så faktisk en liten dompapp traske rundt på hagemøblene i går.
nyttårsbabyimagen Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Hei=) Er du gravid? Når har du termin? Jeg er også en av dem som ELSKER jula, og lever nesten for den hele året;) Jeg har nok ikke så store planer som deg, da jeg har termin 1.januar! Så for min del blir dette en veldig spennende og sikkert ganske tung jul! Jeg skal begynne med julegavene nå, tror ikke det blir aktuelt å gå rundt i butikkstresset helt på slutten sånn som jeg pleier i år;)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg elsker jul, men med en jobb som har høysesong i desember/januar, så får jeg ikke kost meg så mye som jeg ønsker. Men mat har vi hengt ut allerede - masse meiser og spurv som storkoser seg der ute (og foreløpig kun èn meis tatt av pinglepusen vår). Er tidvis senge-/sofaliggende med min magekul, og da har jeg utsikt til der meisballene henger. Så koselig med litt "selskap" ;o) Ingen store planer før jul på fikse-fronten, bortsett fra at stesvigerfar akkurat nå er oppe og sager til lister til tak, vindu og dør på nye rommet til soon-to-be-storesøster. Omsider begynner evighetsprosjektet vårt å bli ferdig, og Vesla kan få nytt rom i julepresang ) Hun gleder seg SÅ og har stolt omvisning for de som vil se, til tross for at det til nå bare har hatt gipsvegger malt i riktig farge, men mangel på gulv, lister og ikke minst møbler, hehe. IKKE bestilt/kjøpt noe mer julepynt (foruten en liten sypress til å ha lys i på trappa - jeg klarer å drepe den hver sommer), etter "hundre" år i gave/interiørbutikker så har jeg julepynt nok til å ha adventsstjerner i alle vinduene i huset og ikke minst julekuler nok til 3 trær, hehe... Men går nok i år som i fjor for sølv/gull/hvitt på treet. Har kuler i fattigmannssølv fra i fjor, og sper på med et par nye i lik stil fra SparKjøp (til 1/3 av prisen jeg betalte i fjor). Vinduene er det nå så lenge siden jeg vasket at det holder med julevasken i år tenker jeg, og så blir de vel tatt rundt termin igjen i februar/mars når jeg blir utålmodig nok på å få fødsel i gang ;o)
FruMamma med nr 2 Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har heller ingen planer i form av oppussing, men jeg har andre planer. I desember skal jeg og lilletupp på 3 ordne med "juleverksted" her hjemme. Lage julepynt selv, høre julecd, se julefilmer, tenne lys og røkelse og kose oss med det julen har å tilby. Også må vi bake litt kakemenn og annet julegodt. Ellers blir det adventssamling med venner som kommer på mat. Tradisjon har vært spekemat, men må finne på noe annet i år da kanskje. Så skal vi ordne med julekort og kalender til venner og familie. Det har vi allerede begynt med. I natt kom det snø, så vi har vært ute begge to med nisseluer på og laget lyslykt og snømann og tatt bilder i fleng. Julegaver har jeg begynt med, er ferdig med 4 stk og vet hva jeg skal kjøpe til resten. Mat til fuglene blir det også. Skal sette opp både kornband med rød sløyfe og et hus med solsikkefrø. Julebøker og juleoppskrifter har jeg allerede tatt frem og sett i.
Feliz31 Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 litt av noen planer du har... he he.. Jeg har bestilt julegardiner til stuen min. Har også kommet godt i gang med julegavene, har så sinnsyk stor familie som vi gir gaver til, derfor begynner jeg alltid tidlig, også nå fordi jeg er gravid. Svigers kommer til oss i jula og skal være i 2 hele uker!! Har også kjøpt ny fuglemater til pippipene, hele familien min synes det er stas med små fugler, så vi mater hvert år. Ser i fuglebok, beundrer farge etc.. flott for barn å vokse opp med slikt. Ellers er jeg i gang med å smake på brun julebrus fra BORG. Heh he..(har hatt et innlegg om det er inne tidligere denne uken..) Jeg lurer forresten på noe: en venninne av meg har en julebok, som hun kan skrive om hver jul, hvem hun fikk gaver fra, hvem hun fikk julekort fra, sine egne lister, spesielle oppskrifter, besøk som kan skrive egne julehilsninger etc. Noen som har sett en slik bok og vet hvor man kan få tak i den?
Feliz31 Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 glemte å nevne at mamma, søsteren min og jeg har en flott juletradisjon. Vi tar alle fri fra jobb en dag og baker julekaker. Starter kl 0800 på morgningen, baker minst 8 slag og lager lapskaus til mannfolk og barn som komemr hjem på ettermiddagen. Dette er kjempe gøy og gir oss en fin kvalitetstid sammen. I tillegg så får vi mange forskjellige sorter av julebakst å by på, om ikke det er i de store kvantum. Jeg synes at julebaksten bør frem i advent tiden, det er da jeg får mest besøk, og da jeg synes det er gøy å by på litt førjulskaker. Når selve julen er her, går den så fort og det er så mye annen deilig mat og godis å spise på. Har også egne bakedag med bare barnet mitt hvor vi lager kakemenn... Gleder meg jeg damer!!
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2008 Koselig med så mange jule-damer Jeg synes det er litt gøy å dele ideer, tradisjoner og evt planer og slikt. Snappe opp litt tips her og der. Feliz, jeg har og en slik bok. Men ikke helt maken tror jeg. Min er spekket med skikkelig gamle gode oppskrifter, tradisjoner fra nord og sør i landet og bakerst er det en del blanke ark man kan skrive i selv. Disse har jeg brukt til Juledagbok for Emilie. Skrevet hvor vi har vært / hvem som har vært hos oss. Hvordan HUN har vært og litt om hva nissen kom med av gaver fra alle samen. Håper hun tar godt vare på boka når hun blir stor. Kjøpte min hos en eller annen bokklubb. Husker ikke hvilken. nyttårsbabyimagen - har sendt deg en PM
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 ÅÅÅ jeg elsker jul! Å sånne tråder som dette:):) Jeg har startet med inkjøp av julepynten allerede jeg:) I år blir det blått og sølv på treet. Ellers skal jeg på julemarkeder på skansen, grønalund samt gamla stan og kungstrægården:) Vi er en venninnegjeng fra Norge som bor her i stockholm som bruker å lage julebord lucia helgen å i år skal det være hos meg:) Da får vi leveranser under hele høsten av god norsk tradisjonell julemat som vi lager å koser oss med. Ellers er det jo flere svenske julebord (som for meg ikke er ekte julebord) å gå på men ingenting slår lukta av pinnekjøtt!!! Hva spiser dere på julaften da jenter?
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2008 Så koselig da! Her i huset er det full pakke med "begge deler". Mannen min er fra vestlandet så han lager Pinnekjøttet med tilbehør. Mens jeg er herfra (Østlandet) og står da for medisterkaker, ribbe,julepølse med tilbehør. Ergo..julemiddagen her i huset tar LITT lenger tid enn hos folk flest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå