Gå til innhold

Hvor mye husker dere fra dere var helt små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker mye fra jeg var liten. De tidligste klare minnene jeg har er fra jeg var 1 1/2. Fra jeg var 2 1/2 husker jeg masse. Min søster og min mor derimot husker ingen ting fra før de var over 4.

Hvorfor er det så store forskjeller på dette og hva er egentlig vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke HVOR gammel jeg var, men jeg husker fra den perioden da mamma var alenemor i kjelleren hos besteforeldrene mine, dvs at jeg må ha vært under 5 (før jeg begynte på førskolen). Og jeg husker en julegave jeg fikk (første dokka mi) så da må jeg vel ha vært 2 eller 3. Utover det kommer vel de fleste minnene fra 4+ her også.

Skrevet

Jeg husker en god del fra da jeg var lita..husker ikke hvor gammel jeg var da, men det starter iallefall fra første stedet vi bodde på..og der flyttet vi ifra da jeg var 3..

Mange gode minner, mange artige og desverre så husker jeg en del ikke så hyggelige ting..

Skrevet

Jeg husker tilbake til 8 måner. Min mor nekter. Men jeg er 100% sikker. Har ekstremt god huksommelse. Min mann blir helt matt av det noen ganger hehe..

Skrevet

Jeg har helt klare minner fra ca 18 mndr. Vanlig tror jeg er fra ca 3-4 år..

Jeg har også sykt god langtidshukommelse.. Litt frustrerende til tider..

Skrevet

har mange flashback der vi bodde til jeg var 2 1\2.

blant annet utgangsdøra, trappetrinnene, senga mi. hadde to tyrkiske venner som var vveldig fattige dessverre. husker jeg faktisk reagerte på hvordan dem bodde. tro det eller ei. så husker jeg vi alltid syklet ute i bakgården. husker også en gammel som som ga meg en stoooor sjokolade. og en annen "slem" gutt som alltid gikk og viste fingern. haha!

Skrevet

Utrolig at du har minner fra så tidlig av. Spennende! og tror det er veldig uvanlig. Vanlig er det fra 4årsalderen, tror jeg.

Jeg har mitt første minne fra jeg var tre år. Det er kun en hendelse jeg husker brudd av.

Så et par fra jeg var 4.

Disse minnene har brent seg fast, og når jeg tenker på dem nå, er det som om det nettopp har skjedd. Det er kanskje ikke så rart, for det er minner knyttet til tiden rundt dødsfallet til lillebroren min.

Skrevet

Jeg husker et lite glimt fra jeg var 4 år.. Men sterkere fra jeg var 5 år.. Og husker masse fra førskolen.. Meste jeg husker av ting er sykdommen til pappa, masse av det..

Skrevet

Kjempelite. Husker enkelte hendelser, men tror egentlig at de minnene er basert på bilder og historier jeg har hørt. Husker lite fra barneskolen også jeg....

Skrevet

Synes det er vanskelig å vite akkurat hvor gammel jeg var da ulike ting skjedde, bort sett fra slike ting som er knyttet opp mot noe aldersbestemt som f.eks 5-års-klubben, at jeg fikk hull i ørene da jeg var seks år etc.

Kanskje noen av disse minnene er før den alderen, men de kan likså godt ha vært fra da jeg var eldre, eller noe jeg har sett på tv evnt. bilder av meg selv som jeg har gjort til minner. Det tidligste jeg VET jeg husker er fra fem år.

Skrevet

Jeg husker mer enn mine søsken. Har blitt fortalt mye, sett bilder og blander sikkert en del sammen - men siden jeg har flyttet mye mellom land og byer har jeg visuelle minner jeg ikke kan ha fra foto. Helt ned til 1,9 mnd. Vi bodde i en leilighet en kort periode og der har vi ingen foto ifra. Det var en i en periode der mamma ble akutt syk, og jeg fikk en nanny. Mine søsken fikk bo hos slekninger, men de ble best for meg med nanny. Det skjedde samtidig som vi flyttet inn der. Grei dame, men jeg husker hele tide så godt. Kan tegne planløsningene, husker lister, farger på badet osv. Vi flyttet tilbake til Norge etter to mnd i leiligheten, så det er igrunnen bare jeg og nannyen som bodde der siden pappa var på sykehuset. Rart.

Tror flytting gjør slik en har flere knagger å henge minner på.

Skrevet

Jeg husker fra jeg var ca 5 år, men mest fra 6 års alderen.

Mamma husker fra hun var 3 år.

Rart at det er så ulikt :o)

Skrevet

Det er helt sykt, men jeg husker tilbake jeg ble trillet i vogna. Kan tydelig huske hvordan vogna så ut innvendig i kalesjen hvem som trillet og at det regnet. Vi har ikke bilder av vogna og mamma sier at det stemmer det jeg husker. Husker også masse oppover i alle årstrinna. At jeg står i sprinkelsenga, mamma bader meg på badet og at jeg sitter i barnestolen på kjøkkenet, For å nevne noe.

Skrevet

Jeg husker ting fra jeg var ca 1,5 år. Fra det og utover husker jeg masse. Noe konkret og noe ukonkret. Mamma og pappa skvetter litt innimellom når jeg husker hvordan sofaen på den gamle hytta vår (som ble solgt da jeg var 2 år) så ut og ting vi gjorde der f.eks. Husker jeg ble storesøster da jeg var 2,5 og sov hos farmor og farfar mens mamma og pappa var på sykehuset. Husker hva jeg trodde og følte rundt det hele. Osv... Tenker stadig på det at min datter på 3 kommer til å huske masse fra denne tiden som er nå. Det er litt morsomt.

Skrevet

husker ting i fra ca 2 års alderen.. men bare noen få "flash" innimellom..

Skrevet

Jeg mener også at jeg husker noe fra jeg ar 8 mnd gammel, men det dreier seg nok om et falskt minne. Jeg har sett bilde av det, jeg sitter i baksetet i midten i bilden til tanta og onkelen min, støttet opp av et babyteppe. Jeg holdt en pose med Bridgeblanding i hendene, og tanta mi sier; "Men ville han ikke åpne den til deg?" ´Han´ er altså broren min, som sitter i forsetet på passasjersiden, og det var han som gav meg den. Rart? Ja. Sannsynlig? Nei. Jeg har nok diktet en liten historie da jeg var barn, mens jeg satt og så i albumet mitt. :)

Skrevet

Har et klart minne fra jeg var 2 1/2år, at jeg traff oldefar på byen og fikk en 5kr, samme dagen fikk jeg også en orange platkurv med gult plastservice. Det er mitt tidligste tydelige minne... HUnden min husker jeg mange handelser fra 3 til jeg fylte 5år. Husker også godt da den større nabojente lurte oss yngre til å kle oss nakene ha mose på hodet og leke troll i myra...kunne jo gått skikkelig ille. Husker særlig mammas sinne da hun oppdaga dette, jeg var vel 4år den gang.

Og et annet tydelig og klart minne var da jeg var 5år og gikk meg litt vill på en campingplass i Sverige.

Ellers så er mye opp til da gjenfortalt av andre og mye farget av deres husk vil jeg tro :-)

Skrevet

Jeg husker noen glimt fra jeg var under to år, (vi flyttet da jeg var to, og husker glimtene fra det gamle huset pluss husbygging), men disse glimtene er på en måte som drømmer, men de er reelle. Jeg knuste akvariet feks, og dette husker jeg glimt av.

Husker egentlig ganske mye.

Skrevet

Jeg husker fra jeg var 5 år. Da fikk søsteren min og jeg gå til butikken alene for første gange, og vi kjøpte oss en lolipop. Ellers så husker jeg vel bruddstykker og enkelte episoder bedre enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...