Gå til innhold

Kan jeg si det som det er til sjefen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem med en kollega...

For å ta det i rett rekkefølge: Jeg jobber deltid på en institusjon innen helsevesenet. Jeg har bare 19% stilling, men jobber også endel ekstravakter. Nå har det seg sånn at jeg har store kommunikasjonsproblemer med en av mine kollegaer. Hun har for vane å "hakke på folk" (eller, snakke stygt om dem til andre kollegaer - mens man hører på - istedenfor å ta saken opp med den det gjelder), og er generelt veldig vanskelig å jobbe sammen med.

Et eksempel: Når vi har dusjet en pasient, er det den som dusjet pasienten sitt ansvar å skifte sengesett og vaske over senga etterpå.

Dusjingen skjer som regel før klokka 9 om morgenen, og sengeskiftet skjer som regel rundt klokka 10. Klokka halv et på dagen fikk jeg plutselig høre fra en annen kollega at denne kollegaen hadde gått til sjefen og klaget over at jeg ikke hadde skiftet på denne senga, som hun hadde ansvar for å skifte på.

Begrunnelsen hennes var at hun mellom 11 og 12 hadde vært ute med en beboer, og at hun forventet at jeg skulle skifte på senga siden hun ikke fikk gjort det. Vel, for det første trodde jeg hun hadde gjort det selv, og for det andre kunne jeg ikke vite at hun ville jeg skulle gjøre det, når hun ikke hadde bedt med gjøre det for henne.

Hun er helt utrolig vanskelig å jobbe med, gir ikke beskjeder men forventer heller at vi skal være synske og vite hvilke ting hun vil vi skal gjøre, når det er ting som er utenfor den vanlige rutinen.

Når jeg spør spørsmål (f.eks hvilke pasienter har du vært inne hos, og hvilke gjenstår?) svarer hun ikke men begynner å snakke om noe annet, slik at jeg må gå innom alle rom for å sjekke hvor hun har vært og ikke, og hvilke pasienter som må hjelpes.

Men det verste er denne snakkinga til alle andre kollegaer, alle kommentarene hun kommer med mens jeg også hører på, der hun forteller de andre at den og den er ubrukelig og at hun har måttet gjøre alt.

I sommer var det 3 nye jenter som sluttet etter sine 3 opplæringsvakter fordi de hadde opplæringen med denne dama, og hun ene fant jeg gråtende på vaktrommet fordi denne dama hadde vært så brå mot henne. På sin første vakt!

Så til poenget... Kan jeg si til sjefen at jeg ikke ønsker å bli spurt om ekstravakter når denne dama er på jobb? Vi jobber jo veldig tett, og jeg må forholde meg til henne på jobb, men jeg føler rett og slett at jeg ikke klarer å jobbe ordentlig rundt denne dama, fordi jeg blir så nervøs for å ikke gjøre ting på hennes måte, og fordi jeg trives best med å gjøre ting slik jeg er vant til og ikke slik jeg må tolke at hun kanskje vil ha det. Verken jeg eller bedriften tjener jo på at jeg er på jobb når jeg ikke trives, og føler meg urolig og nervøs pga en kollega.

De faste vaktene kan jeg jo ikke gjøre noe med, og må jo bare gå på jobb selv om hun kanskje er det, men jeg orker ikke ta ekstravakter når hun er der.

Det skal sies at jeg oppfattes som hyggelig og flink i jobben min, og får stadig positive tilbakemeldinger, så jeg tviler på at dette problemet ligger så mye hos meg (selvfølgelig, jeg kan jo være litt av problemet, men jeg tror ikke jeg er så ubrukelig som hun skal ha det til!)

Hvordan tror du sjefen vil reagere på dette? Vil hun oppfatte dette som pirkete og krevende fra min side?

Sorry at dette ble veldig langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan legge ut på skravle for meg?

HI

Skrevet

Synes absolutt du skal ta opp dette med sjefen din.. Denne dama kan jo ikke holde på sånn!!!

Skrevet

Takk for svar:)

En annen ting er at jeg helst ikke vil at denne dama skal vite at jeg har sagt dette til sjefen...

Men jeg tviler på hun forandrer seg, hun har jobbet der i alle herrens år og har, etter det jeg har hørt, alltid vært sånn...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...