Gå til innhold

Ting som hjelper mot kvalme?? Jeg kreperer!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

er i uke 7 med nr 2 og kvalmen har satt inn for fult:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes kjent ut.

Jeg er uke 12 nå, og det begynner å avta litt på dagtid,men forts dårlig på kvelden.

Jeg fant ingenting som hjalp 100%, men noe oppdaga jeg etterhvert som iallefall ikke gjorde situasjonen verre:

- masse drikke

- småspising hele tiden. Helst noe med mye smak, og hold i.Spis det du har lyst på!

- MASSE hvile (Jeg legger meg ca kl 20 hver kveld, og er derfor mye bedre form utover formiddagen).

- Sea band

- akupunktur (ta kontakt med føden)

- pastiller el drops m mye smak, så du slipper å kjenne på kvalm-smaken.

- få noen andre til å lage/steke mat. Mat-os var ikke bra for meg

Lykke til!

Jeg hadde et håp om at det skulle gi seg rundt uke 12, og det ser ut som det holder på å snu nå. Krysser fingrene for deg også!

Skrevet

Mitt svangerskap ble reddet av Seaband. Hadde fantastisk virkning på meg. Verdt et forsøk, men kjenner flere som ikke syns det hjalp. Men som sagt, verdt å prøve.

Skrevet

Hei!

Jeg er 11+1 i dag, og har slitt med kvalme, oppkast og ketoner i urinen siden uke 5-6. Det eneste som har hjulpet meg er intravinøs væskebehandling og afipran/phenergan utskrevet fra legen. Det er ikke særlig morsomt å bruke legemidler under graviditet, særlig ikke så tidlig i graviditeten. Afipran er imidlertid mye bedre testet ut ved bruk under graviditet enn feks postafen, som svært mange gravide bruker reseptfritt mot kvalme. Afipran har færre bivirkninger for gravide enn f.eks paracet, så framt det ikke brukes i 3. trimester. (Se felleskatalogen.no, og snakk eventuelt med fastlegen). Phenergan kan man bruke i tillegg dersom afipran ikke hjelper alene, men bør kun brukes dersom "fordelen ved bruk veier opp for ulempen". Phenergan er mildt beroligende, og man blir supertrøtt, men alt er bedre enn å spy døgnet rundt. Jeg har lest alt jeg har kommet over på nett angående disse legemidlene i forbindelse med graviditet, i tillegg til at jeg selvsagt har rådført meg med gynekologer på sykehuset og fastlegen min.

Før jeg fikk medisin prøvde jeg alt fra ingefær (som jeg nå har lest ikke bør brukes i større mengder under graviditet) til alternative behandlingsopplegg, men ingenting hjalp! Råder alle som sliter med ekstrem kvalme og/eller oppkast til å oppsøke legehjelp framfor å teste ut alle muligheter på egen hånd. Det finnes hjelp! Jeg har også to barn som krever omsorg i tillegg, og det virker heller ikke kvalmestillende :-)

Håper du snart blir bedre, mamman til Lille My!

Skrevet

Vil bare gi deg en trøsteklem:0) Jeg er i uke 19+4 og har holdt på med kvalme 24/7 siden uke 7. Dessverre ingen gode råd fra meg:0( Ok, en liten trøst.... Du kreperer ikke:0)

Skrevet

Tusen takk for fint svar Otilde:) Sist sv.skap var jeg kvalm til uke 16. håper det ikke holder på like lenge denne gangen.. Er jo litt slitsomt når man har barn fra før, sist så lå jeg jo bare på sofan fra morgen til kveld, og hadde kun meg selv å tenke på, men det går ikke nå:) Jeg får trøste meg med at dette blir siste gangen for min del.. Da har jeg gjort min del med å føre slekta videre:)

Skrevet

Jeg var kvalm fra uke 5-20, helt grusomt! Eneste som hjalp for meg var sjøsykebånd (koster ca 100 kr på apoteket).

I uke 30 fikk jeg kvalmen og svimmelheten tilbake igjen, da gikk jeg til akupunktur av andre grunner, men hun satte noen nåler mot kvalme og svimmelhet også, og det virket faktisk fantastisk bra. Går ut fra at det også virker mot kvalme i 1.tri.

God bedring alle sammen :)

Skrevet

Første dag i dag på lenge at jeg ikke har vært SÅÅÅ grusomt kvalm..

Jeg var DRITkvalm i hele går, og hver dag en uke, spydde på fredagen også. hatt spyet i halsen de siste dagene...

våknet i dag med sterk kvamle, måtte avlyse møte med sjefen :/

MEN, sambo kom med blåbærsaft og Ritz kjeks til meg på senga før han dro på jobb,(jeg tok en slurk, også sa han "og en kjeks nå" han gikk ikke før jeg spiste en, hehe). tok noen slurker saft, og to kjeks. og sov en et par timer.. Våknet og var ikke kvalm. og holdt på med Ritz og blåbærsaft i hele i dag. første gang på lenge jeg ikke har vært så kvalm. DEILIG jeg er så glad!!!

Så lurer på om Ritz og blåbærsafta hjelper, tar ofte, hvert 15-20 min ca... må også nevnes at jeg drikker med SUGERØR! (vet ikke om det har noen betydning? sikkert ikke). Så nå har jeg satt på en vask med klær, fyrt i ovnen, planer om og rydde sammen leker som har liggi strødd rundt stuegulvet fra helga (da jeg passet en unge). Ikke fler kniver og glass som er rene. har ikke orka en dritt, men nå må jeg skynde meg og gjøre noe, tilfelle kvalmen kommer tilbake!! Er bare så glad!!!

Må kjøpe en flaske saft til, og en pakke Ritz...

har til og med spist vanilje is med oboy og drukket Cola i dag! NaM..

Måtte bare skrive det ned, det er nemlig mitt beste tips i dag!!!

God bedring dere!!

Skrevet

Støtter meg til Afipran. Er snart i uke 23, og kaster opp hvis jeg ikke tar det. Tar en pille så fort jeg står opp. Den er kanskje ikke veldig kvalmestillende, men hindrer meg i å kaste opp frokosten, og mat hjelper mot kvalme :) Passer på å spise med jevne mellomrom i løpet av dagen. Har også lært at for store måltider medfører brekninger...

Skrevet

Smoothie av frosne blåbær og blåbærbiola funker, i hvertfall en stund. dEssuten er det sunt og du får i deg litt næring. Jeg begynte å drikke et stort glass blåbærsmoothie hver dag fra lørdag som var, og kvalmen har blitt bedre og bedre (er også 13+6, så det KAN være derfor)

Skrevet

afipran tok bort hele kvalmen for min del men var dårlig forde..men uanett godt å slippe kvalme da..

ønsker deg god bedring..har akkurat kommet meg etter hypermeses med innleggelse og sofaligging i maaange uker..puh:-( men det går jo over å det er det man må trøste seg med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...