pandabjørn Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 dere som har felles økonomi har dere en felles konto som dere får all lønna inn på? og så har dere avsluttet lønnskontoen som dere hadde før dere ble sammen?? vi har ikke felles økonomi her har vi hver vår lønnskonto enn så lenge, men vi har en felles regningskonto og matkonto som vi setter av 4500,- hver mnd....
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har hver vår lønningskonto/brukskonto synes det er greiest fordi da er det enklere å ha koll på hvor mye som er på kontoen. Vi vurderte en periode å åpne en felles konto og ha to kort til denne, men gikk bort fra det fordi jeg så for meg at det kunne bli litt kjedelig om jeg trodde det sto penger på konto og dro i butikken for eks også hadde samboer kjøpt et eller annet slik at det var tomt for penger. Økonomien er likevel felles, vi bruker kortene om hverandre, den som åpner en regning betaler den osv. Har også felles regningskonto hvor lån blir trukket fra og felles sparekontoer
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har hver vår lønnskonto, men det er bare en formalitet siden det "fulgte med" da vi fikk huslånspakken vår. Begge disponerer begges kontoer og får dem opp i nettbanken (med unntak av bsuen). Regninger betales fra den kontoen det er penger på og penger overføres til det kortet som skal bruke dem, enten det er til klær, mat eller fornøyelser.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Hver vår konto men ingen regning eller matkonto. Alt går i samme gryta så samme hvem som betaler hva.
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Spørs hva du mener med felles økonomi. Jeg sier at samboeren og jeg har det, vi har full tilgang til alle kontoer og har et par felles. Alle større kjøp skal diskuteres og være enighet om på forhånd. vi kan fritt overføre penger mellom forbrukskontoene våre, men hvis vi skal inn på sparekontoene så skal det være klarert på forhånd med den andre. Vi snakker "våre penger", men vi har også hver vår lille sparekonto som vi sparer opp til ting vi selv ønsker oss ( jeg har en hemmelig drøm, han ønsker seg minigraver)....men sparing der skal ikke gå utover vår felles sparing som kommer i første rekke og sparing til barna. Ser ikke hensikten i å slå sammen kontoene når vi har et sånt system som vi har nå....
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Vi får lønna inn på hver vår konto, men jeg vil påstå at vi har felles økonomi likevel. Vi har en matkonto og en regnings - /uforutsette avgigter konto som vi overfører penger til på hver lønningsdag. Sambo tjener nesten dobbelt så mye som meg, og overfører derfor mer også. Regningene deler vi også på - men sambo betaler mest her også. Større ting som ny sofa, tv, tørketrommel osv blir vi enige om - og så tar i litt ut av felles sparekonto. Jeg mener vi har felles økonimo selv om ikke alt går rett inn på samma konto. . Eller har jeg misforstått?
Joikaboll@ Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har felles konto som alt av penger kommer inn på, med hvert vårt kort. Regninger og alt går av denne kontoen. Vi har en sparekonto til oss og en sparekonto til unga. Vi har avslutta våre gamle kontoer ja.
Mille** Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 Felles konto ja, har ingen egne kontoer. Fungerer helt supert, spesielt siden mannen min tjener over dobbelt så mye som meg. ;o)
Alba44 Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har hver vår konto hvor lønn kommer inn. Setter da inn penger hver mnd på regningskonto og sparekonto. Bruker kort om hverandre.
~sjiraff~ Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Mitt syn på felles økonomi er ikke at man har felles kontoer. Men at man deler på de pengene som er. Ikke noe er mine eller dine penger, men våre. Vi har hver vår konto, tom i forskjellige banker. Men den som har penger betaler, det er aldri noe mitt eller ditt. Og store innkjøp blir vi enige om.
Elletuppa Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Vi får lønna inn å hver sine lønns kontoer og har hver sin mini bank kort til disse kontoene. Men når lønna kommer betales alle regninger, overføre en del til regninge konto til regninger som kommer og en del til sparekonto. Og etter det sitter vi igjen med ca det sammme på mini bank kortene våre, jeg har et par tusen mer på mitt sia jeg som oftes handler mat. Så vi har felles, selv om vi har ulike lønns kontoer.
pandabjørn Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. oktober 2008 ok takk for svar... vi har hver vår lønnskonto og sparekonto noe vi disponerer hver for oss..har spurt mannen min om ikke jeg kan få koden slik at jeg kan sjekke saldoen hans, siden jeg fører regnskap hva han og jeg bruker osv.. men har ikke fått det foreløpig skjønner ikke at det kan være så farlig men men.....da må han regne med at jeg maser om å få en utskrift av kontoen når jeg ber om det slik at jeg kan føre inn det han har brukt på kort og div regninger. fører regnskap på regningskontoen/matkonten slik at jeg vet akkurat hva vi har på kontoen til en hver tid.. kjøper vi noe til barna så er det jeg som betalter alt, slik er det til huset også men han kjøper alt til bilen sin og den står på begge to...+ at jeg har min egen bil også som jeg betaler alt til.
erteposen + 4 Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Vi setter begge inn et fast beløp på en regningskonto. Han sparer penger til familie, og jeg legger ut for mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå