-MtG- Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Teller de eller ramser de opp tallene? Det er nemlig en stor forkjell. Kan de si tallrekka eller kan de telle gjenstander for eksempel og skjønner at det tallet de stopper på er antallet gjenstander? Skjønner de at det ligger 6 kjeks på bordet eller tror de det ligger 1-2-3-4-5-6 kjek på bordet? Misforstå meg rett, jeg synes alle barn som kan ramse opp tall er kjempeflinke. Gutten min på 2 år kan ikke et eneste tall. Jeg har glemt å lære han dem:) Jeg lurer bare på hva dere legger i ordet telle.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Gutten min er 2 1\2 år og har tellet i lang tid.. Husker ikke når han begynte, men det er en gooood stund siden. I starten var det jo oppramsing, som i regler.. Men, nå bruker han de bevisst. Han sier, der er en svart legokloss og der er en gul, det er to legoklosser det. Og sier at nå er vi tre som spiser middag, der er 5 biler, mamma har en bil, pappa har en bil og tante har en bil, det er tre biler tilsammen etc.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Lillemor her teller langt. Legger jeg ti drops på bordet og tar bort en har hun ingen sjans til å finne ut hvor mange som mangler. Legger vi fem og tar bort to, da ser hun det:) Likevel sier jeg hun teller til hundre, for det kan hun dersom jeg sier tallene først;)
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Hun teller begynte med det litt før hun ble to år, før det var det bare oppramsing hehe. En, do, dle, file, sesk osv. Nå kan hun telle fingre, gjenstander, trappetrinn osv, men hun har en tendens til å hoppe over 11 av en eller annen merkelig grunn
-MtG- Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2008 Så flinke barn dere har:) Lurer på hvordan jeg skal lære lillegutt å telle jeg. Virker ikke som han er så interessert. Har prøvd litt de siste dagene, men han har liksom ikke tid:) Hvordan begynte dere med tellingen? Og hvor gamle er de før de "bør" kunne telle/ramse opp tall i det minste?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Vi teller alltid. Når vi kler på klær, når vi ser ting, når vi dekker på bordet, når vi skal sove, når vi leser, når vi handler. Vi teller alt og alltid. Tror ikke det er noe fasitsvar på når de skal kunne telle, det kommer nok når det kommer:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 For å være ærlig så har han lært å telle i bhg.. Du vet, de pedagogene, he he. Så vi har bare fortsatt vi da.. Også begynte vi å øve på farger, og antall.. Og når det satt, så hadde vi "spørrelek" med legoklosser. Finn to røde klosser, finn en grønn og en gul, finn en gul og to røde, og hvor mange blir det? etc. Øvelse gjør mester, men det meste av slikt skal bhg ha æren for.. hi hi.
-MtG- Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, de er kjempeflinke i barnehagen til lillegutt så han lærer sikkert å telle der etterhvert:) Det er foreløpig ikke naturlig for meg å telle alt mulig når han ikke viser noen interesse for tall.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Det kommer, garantert. Noen er raskere enn andre på enkelte områder, dette utjevner seg så raskt allikevel. Min har ikke vært tidlig ute til noe, men ble brått veldig stor gutt veldig fort. Her har alt kommet som perler på en snor, trodde ikke det var fysisk mulig engang jeg, men jo. Det vi har vært bevisste på bare, er å gjøre aktiviteter som krever konsentrasjon, og som øver på konsentrasjon, samt å holde på med aktiviteter over tid. Håper det vil gagne ham i andre sammenhenger senere.. Det er alt fra klipp og lim, klosser, pim pimmer, tegning, plastelina, fin motorisk trening, morsomme aktiviteter som krever både konsentrasjon og koordinasjon osv.
-MtG- Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2008 Huff, nå føler jeg meg som en dårlig mor. Her er det far som står for det meste av lekinga. Jeg skifter bleier, lager matpakke og pusser tenner:) Også leser jeg bøker med han. Pappan er den med energi til å leke og da blir det mest herje-leker. Jeg er sykemeldt for kort lunte:) og har ikke tålmodighet for tiden til å prøve å få han til å gjøre ting. Sitte stille og sånn.
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Jenta mi teller til 4. Hun teller barn med like navn i barnehagen, perler, biler osv. Om hun får 2 kjeks, så teller hun dem en-to. Og konkluderer med at hun har to kjeks, og viser meg like mange fingre. Jeg legger i å telle at man faktisk teller, ikke at man kan tallene. Jentungen lærer sikkert tallene opp til 100 lenge før hun virkelig kan telle så langt.
-MtG- Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. oktober 2008 Kan de telle abstrakte ting? Som hvis dere er hjemme og dere spør hvor mange voksne det er i barnehagen for eksempel? Bare nysgjerrig jeg:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Nei, kjære deg da... Ikke tenk sånn!! Det er ikke akkurat avanserte opplegg vi bedriver heller, men han elsker å få "oppdrag" da, så da blir det ingen kamp om du skjønner. Bare prøver å være litt bevisst på at han øver opp konsentrasjonen. Vet hva du mener med dårlig samvittighet.. Hadde en periode etter mammas bortgang, hvor jeg følte meg alt annet enn en god mor. Men, sånn er det no engang i livet, og det vil nok alle oppleve. Ikke alle perioder som er like gode, opp og nedturer.. Men, sånn er livet.. Er langt ifra perfekt jeg heller, men jeg er god nok sier jeg til meg selv.
-MtG- Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. oktober 2008 Takk skal du ha:) Ja, han får jo mat, tak over hodet, rene klær og et tonn av kjærlighet så han skal nok klare seg:) Men jeg er nok ingen supermamma for tiden.
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Frøkna kan alle tallene opp til tolv. Det har hun lært seg både ved å telle med oss og ved å se på disney playhouse. Hun kan også tallene baklengs fra 10. Når det gjelder forståelse av tall så ser hun lett om det er to gjenstander som ligger foran henne, men dersom det er flere så må hun telle for å skjønner hvor mange som ligger foran henne og da teller hun altså opptil 12. Ellers hender det hun sier "en cherrox og to cherrox" o.l. I bhg teller de av og til barna ved å si "Ola er 1, Kari er 2, Jens er 3...." Merker at frøkna er i en periode hvor hun suger til seg ny lærdom for det går i farger, tall og bokstaver dagen lang!
prekæs Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 Det er nettopp det. Kan de sette tall i sammenheng med antall? Er jo helt noe annet. Min kan se forskjell på talla og telle men tror ikke han kan sette de i sammenheng med antall enda.
Odine! Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Først lærte hun tallene mer som ei remse, og hoppet noen ganger over tall, men hun skjønte begrepet "2". Nå er hun over 3 og nå skjønner vi at hun virkelig teller og skjønner tallene, i hvertfall opp til 12, muligens til 20.
Tommage♀♂ Skrevet 28. oktober 2008 #18 Skrevet 28. oktober 2008 Hun kan ramse opp tallene til 17, men glemmer et og annet tall på veien opp. Kan telle til 3 eller 4, alt over det går i surr. Men jeg er mye mer stolt av at hun kan masse bokstaver, og kjenner dem igjen over alt hvor hun finner dem. Uten at jeg trenger å si noe først! Hun blir 3 i desember
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #19 Skrevet 28. oktober 2008 Småen min på 15 mnd "teller" til tre ... dvs at han sier "en, to, te" som en remse. Det er sjelden knyttet til gjenstander og mengde, og er mer en remse han sier når han skal gjøre noe. Har han to pinner kommer det gjerne "en, to, te" før han begynner å tromme med pinnene osv. Eller han ser på meg og teller før jeg får et nuss o.l. Sier nå at han kan telle til tre jeg da ... men det er kanskje mammaen som er så stolt at småen sin at hun tilegner ham litt ekstra med evner ;-)
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #20 Skrevet 28. oktober 2008 Det var da voldsomt så tidlig ute alle disse barna er! Min gutt hadde forsinket språkutvikling og har ikke vært tidlig ute med slike ting. Var ikke i nærheten av å kunne telle rundt to-årsalder- han kunne jo slett ikke snakke! Husker ikke helt når han begynte med telling- gradvis vil jeg tro. Merket vel at han skjønte at han trengte 1, 2 eller 3 av noe, men vi har nok vært mer fokusert på å forstå hva han forsøkte å si. I dag derimot, teller han som bare det. Han blir snart 5, og han legger sammen ganske store tall og er umettelig nysgjerrig. Han bruker magnet-tall eller skriver tallene. Han legger til og trekker fra. Det går så fort fremover at vi spøker om at han kommer til å være klar for ligninger innen 1 klasse:-)) Han knekker også lesekoden i disse dager, og har full kontroll over alfabetet. Dette interesserer han voldsomt, og stadig klarer han å lese noe nytt. Så med andre ord, frem til han var over tre, hadde han veldig lite språk. I dag regnes han som svært langt fremme, og barnehagen er veldig imponert over kunnskapsnivået hans. Faktabøker om mennesket, jorda og universet er favorittene. Jeg skriver dette bare for å berolige andre som opplever at eldstemann slett ikke er noen teller, eller særlig langt fremme rundt 2 års alder.
digger Skrevet 28. oktober 2008 #21 Skrevet 28. oktober 2008 Her i gården telles det, altså ikke bare oppramsing, men ikke abstrakte ting. Tror det går mye på interesse og hva man prøver å lære de. Barn er heldigvis like forskjellige som oss voksne:)
silhah og emilie Skrevet 28. oktober 2008 #22 Skrevet 28. oktober 2008 hmmm..Emilie (snart 2) ramser opp helt til 10..teller til 3 når hun skal hoppe ned fra noe osv..viser hvor mange år hun er med fingrene og sier hvor gammel hun er.. Men vet ikke om hun kan telle ting, har jeg aldrig tenk på faktisk..må prøve i dag=) Har ikke terpa på telling, men vi teller mye i hverdagen alikavel..som når vi leker gjemsel med barna til min kjære, når vi skal løpe om kapp osvosv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå