Mrs. Kaizer Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Hva kommer egentlig spottingen av? Jeg spottet ikke før, men etter en SA for et år siden begynte det. Begynner med spotting 1- 2 uker før mensen og det er jo veldig nedtur for da vet jeg jo at jeg ikke er gravid...:-( Er spottingen et tegn på at noe er galt? Går det an å bli gravid fordi om en spotter? Har fått time hos gynokolog om 1 mnd, skal bli godt å få svar på om det er noe galt siden jeg ikke blir gravid. Er spotting et faguttrykk? Hvis jeg sier til gyn. at jeg spotter, forstår han da hva jeg mener?
Babyønske �� Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Spotting er ofte et tegn på hormonubalanse. Gjerne for lite progesteron/for mye østrogen. Tilstrekkelig progesteronproduksjon etter EL er nødvendig for å bli gravid, men en del leger mener det ikke har noe å si. Vet ikke om jeg er helt enig der, er riktignok langt ifra noen fagperson på dette, men har egen erfaring. Tror ikke spotting er noe faguttrykk, så ikke sikkert gynekologen er helt med deg hvis du bruker det ordet. Si heller at du har småblødning/brun(evt blodig) utflod, så og si hele perioden mellom EL og mens(lutealfasen). Vet også det er noen gynekologer/leger som mener dette ikke er noe problem i forhold til å bli gravid. Men innad alternative miljøer ser de mer sammenheng med dette, feks dr Leif Ims ved Arena Klinikk på Ullevål. Søk litt på nettet om han. Jeg hadde selv spotting mellom EL og mens de siste 7-8 mnd før jeg ble gravid. Jeg hadde flere tegn på hormonell ubalanse, og slet altså litt med å bli gravid pga dette. Jeg var min egen "lege", trålet nettet rundt og fant tilslutt en "kur" som jeg er ganske sikker på var grunnen til at jeg ble gravid. Håper gynekologen din kan hjelpe deg, men som jeg har skrevet så er hormoner og ubalanse noe de har lite fokus på. Så ikke utenkelig at han konkluderer med at han ikke finner noe unormalt, og gir deg en kur med pergotime for å se om det kan ha effekt. (Litt negativt på slutten her:-), men det er det inntrykket jeg har av leger når det kommer til dette feltet dessverre)
Mrs. Kaizer Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2008 Takk for svar. Det kan jo tyde på at jeg har hormonubalanse etter som dette skjedde etter en SA, har og lest litt om det på nettet og egentlig konkludert med at jeg har det. Kan jeg spør hvilke andre tegn på hormonell ubalanse du hadde? Kjedeligt at enkelte leger ikke vil ta dette alvorlig da, hvis dette kan være grunnen til at noen ikke blir gravide. Kan jeg spørre hvilken "kur" du satte deg selv på? I tilfelle gyn. min ikke gjør noe med det, er det jo greit å ha noe alternativt å begynne med. Er det forresten du som har snakket om vitex her inne? Jeg har begynt med det, tatt det i 2 mnd men ikke merket noe forskjell.
Babyønske �� Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Ja det er jeg som har snakket om Vitex. Så det er det som var min "kur", sammen med masse vitaminer. Bla stor dose Pyridoksin(B6). 2 mnd er ikke så lenge når det gjelder å ta Vitex. Kan i verste fall ta 5-7 mnd før man se noe effekt. Jeg var heldig og ble gravid 4 mnd etter at jeg begynte på det. Og hadde til og fra med bedring de mnd. Kunne ha normal 30 dagers syklus uten spotting ene mnd, og tilbake til det samme gamle den neste. Hadde ikke normal syklus måneden før jeg ble gravid. Andre tegn jeg hadde på hormonell ubalanse var: ømme bryst fra EL til mens, kortere og kortere sykluser, og kortere lutealfaser, var nede i 10 dager, samt spotting 3-4 dager før mens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå