Gå til innhold

Jeg jobber 70 % i 4 måneder. Ringte NAV for å spørre om mine muligheter for opptjening til permisjon...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...og de sa at jeg enten må finne meg en jobb i 2 måneder til, (minst 50 % om far skal ha rett på permisjon med lønn.)

eller: Sykemeld deg (Faktisk!!)

 

Jeg er nyutdannet, i min første jobb, og jeg faller mellom arbeidslivsordningene og studentordningene.

 

Jeg har 2 spørsmål om hva som skjer hvis jeg må sykemelde meg:

 

Jeg vil i såfall få "lønn" fra NAV og ikke fra min arbeidsgiver. Hvor mye penger er det snakk om? Det samme som jeg har fått i jobben?

 

Hvordan regnes beløpet jeg får i svangerskapspermisjon ut?

 

Håper virkelig noen vet noe om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er lærling i ny jobb og ble sykemeldt pga graviditeten(påfølgende plager) ifra uke 7!! Får like mye utbet i mdn som om jeg er i jobb.. Ikke noe problem. Håper du fikk litt svar. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er sykemeldt skal du ha akkurat samme lønn som vanlig, når du skal beregne fødselspenger regnes det enten med 1 år og 80 % lønn eller 10 måneder med 100 % lønn. Ingen skal tape på å bli syk og du kan selv bestemme hvor lang permisjon du ønsker av disse 2 alternativene. Spør NAV om du lurer på noe eller gå inn på hjemmesiden som er www.nav.no.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

 

Jeg har jo ikke noe ønske om å sykemelde meg, jeg vil jo ikke snylte på et system jeg synes er så bra og som bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det. Men hvis jeg ikke finner jobb har jeg ingen annen mulighet. Håper det løser seg, men da vet jeg altså hva jeg har å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG ANG FAR!!

 

hvis du nå jobber 6 mnd.. og det er over 50%

 

da har far rett til sine 6 uker permisjon. MEN du må huske at han kun har rett på 50% av SIN lønn de ukene.

Du må jobbe over 75% for at far skal ha rett på 100% av sin lønn!

 

det er drit urettferdig, men heller ikke på dette statsbudsjettet ble fars rett til lik opptjening prioritert.

Mor får etter opptjent lønn over 6mnd, far får etter mors stillingsprosent når hun går ut.

Har du stillingsprosent under 50% får du automatisk de 6 ukene, og det vil kanskje lønne seg for familien, selv om det er kjipt at far mister sine. Iallefall om du ikke har 100% å komme tilbake til.

Hvis du kan ordne deg over 75%, er det lurest!!

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette fra anonym 11:21? Kan ikke finne det noe sted i lovverket, det står bare at eneste krav er at mor må ha jobbet minst 50% og far må ha opptjent rett til foreldrekvote og at han får penger ut fra sin lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første ble jeg sykemeldt fra ca uke 6 og ut svangerskapet. Jeg fikk utbetalt akkurat det samme som jeg fikk i lønn. Når det gjelder lønn i permisjonstiden kommer det an på hvilken ordning du bestemmer deg for, skal du ha 100% lønnsutbetaling og permisjon i så og så mange uker, (husker ikke antall uker nå), eller skal du ha 80% lønnsutbetaling i ett år? Tidskonto? Utbetalingen kommer an på hvilken type permisjon du velger. Selv valgte jeg 80% lønnsutbetaling og ett års permisjon med min første, da fikk jeg utbetalt 80% av lønnen.... Bare husk at den utbetalingsformen du velger gjelder også for far når han tar sin del av permisjonen. Håper dette hjalp og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

til lille M + st.hans gutten.

 

her er svar fra anonym 11:21. (såg ikke at du hadde skrevet spm).

 

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

 

Kapittel 14 - Ytelser ved fødsel og adopsjon

 

§ 14-13 Andre ledd - Delvis gjenopptakelse av arbeid

Morens arbeidsforhold etter fødselen eller omsorgsovertakelsen har betydning for utmålingen av stønaden til far. Foreldrepengene skal reduseres i samme grad som mors arbeid er redusert, dersom hun arbeider under 75 prosent av full stilling. Arbeider mor 75 prosent eller mer av full stilling vil far beholde foreldrepenger beregnet etter hva han tjener i sitt arbeid. Det er morens formelle stillingsandel som er avgjørende.

 

Departementet uttalte i Ot.prp. nr. 52 (1999 - 2000) følgende vedrørende fars rett til fødselspenger der mor går ut i deltidsstilling etter fødselen:

 

“Departementet har kommet til at grensen bør settes til 75 prosent av stillingens ordinære arbeidstid i tråd med Fedreutvalgets forslag. Forslaget innebærer at far i prinsippet bare er berettiget reduserte fødselspenger dersom mor etter fødselen går ut i en deltidsstilling som tilsvarer mindre enn 75 prosent av full arbeidstid. Når mor arbeider minst 75 prosent stilling, får imidlertid far fødselspenger basert på egen stillingsbrøk. Dette vil åpne for en viss grad av dobbeltomsorg, som må kunne aksepteres på bakgrunn av at deltidsarbeid er utbredt blant norske kvinner og at det i enkelte bransjer kan være vanskelig å få full stilling”.

 

For at far skal kunne få fulle foreldrepenger forutsettes det at mor ikke mottar foreldrepenger for den delen hun ikke arbeider.

 

her ser du at mor må ha 75% eller mer for at far skal få lønn etter egen opptjening. Ellers er han helt avhenging av mors stillings % som må være over 50% for at han i det hele tatt skal få sine 6 uker.

Det er jo det som er at av de store samtaleemnene i media nå etter statsbudsjettet. At Anniken Huitfeldt ikke gjorde noe med fars rett til lik opptjening!! det er langt fra likestilling når det gjelder permisjonen. hjelper jo lite at fars uker øker til 10. Man må jo 1. ha rett på permisjon, 2 få lønn!

 

vi lider under denne kategorien dessverre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...