Gå til innhold

Jeg jobber 70 % i 4 måneder. Ringte NAV for å spørre om mine muligheter for opptjening til permisjon...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...og de sa at jeg enten må finne meg en jobb i 2 måneder til, (minst 50 % om far skal ha rett på permisjon med lønn.)

eller: Sykemeld deg (Faktisk!!)

 

Jeg er nyutdannet, i min første jobb, og jeg faller mellom arbeidslivsordningene og studentordningene.

 

Jeg har 2 spørsmål om hva som skjer hvis jeg må sykemelde meg:

 

Jeg vil i såfall få "lønn" fra NAV og ikke fra min arbeidsgiver. Hvor mye penger er det snakk om? Det samme som jeg har fått i jobben?

 

Hvordan regnes beløpet jeg får i svangerskapspermisjon ut?

 

Håper virkelig noen vet noe om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er lærling i ny jobb og ble sykemeldt pga graviditeten(påfølgende plager) ifra uke 7!! Får like mye utbet i mdn som om jeg er i jobb.. Ikke noe problem. Håper du fikk litt svar. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er sykemeldt skal du ha akkurat samme lønn som vanlig, når du skal beregne fødselspenger regnes det enten med 1 år og 80 % lønn eller 10 måneder med 100 % lønn. Ingen skal tape på å bli syk og du kan selv bestemme hvor lang permisjon du ønsker av disse 2 alternativene. Spør NAV om du lurer på noe eller gå inn på hjemmesiden som er www.nav.no.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

 

Jeg har jo ikke noe ønske om å sykemelde meg, jeg vil jo ikke snylte på et system jeg synes er så bra og som bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det. Men hvis jeg ikke finner jobb har jeg ingen annen mulighet. Håper det løser seg, men da vet jeg altså hva jeg har å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG ANG FAR!!

 

hvis du nå jobber 6 mnd.. og det er over 50%

 

da har far rett til sine 6 uker permisjon. MEN du må huske at han kun har rett på 50% av SIN lønn de ukene.