Gå til innhold

Besteforeldre-kallenavn og dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vil besteforeldrene fra vestlandet ha veldig spesielle kallenavn, greit nok det, men JEG klarer ikke bruke disse kallenavnene som er unaturlige å uttale for meg.

Er jeg da a) vanskelig, eller er det B) helt greit at jeg omtaler de som bestefar og bestemor istedet?

Jeg legger meg ikke opp i hva de kaller seg selv eller hva barna vil kalle de .... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine to sier det størsten begynte å kalle dem; ba=bestefar, besse=bestemor,mommo og moffa, sier det samme som barna, enklest for dem da. Trøndelag her da

Skrevet

Jeg hadde ihvertfall pent lite jeg hadde og si når mamma & pappa bestemte seg for og kalle seg mormor og bestefar ;P hehe. Dem har dog ikke vær sammen på 22år heller da :-) Jeg kunne tenkt meg mormor og morfar for det er det jeg er vant til. Hvis det er kallenavn istedenfor bestefar/morfar & bestemor/mormor så hadde jeg rynket litt på nesa vill jeg tro. Jeg er fra Trøndelag men halve slekta mi er også fra vestlandet ;)

Skrevet

Her er det MIMMIN og BAFF, altså mormor og morfar.

Ungene har fått bestemme selv, og de er veldig fornøyd med navnevalget. Demmes første barnebarn var sen med å prate, så etter nesten tre år med dette, har det smeltet fast.

Farmor og farfar går mest i fornavn, selv om farmor jobber hardt for å bli kaldt farmor.

Skrevet

Hvis de har spesielle ønsker så må man vel bare godta det.... :)

Her så har vi mormor (morfar er død) og farmor/farfar!

Trøndelag/nordland her

Skrevet

Vi har mormor (morfar er død) og farmor og bestefar (farmor sin mann) og farfar og bestemor (som er mammas ekstra-mamma).I min familie har det alltid vært tradisjon at de ekste besteforeldrene tiltales mormor, morfar, farmor, farfar, mens de uekte som stebesteforeldre og eventuelle ekstras blir bestemor og bestefar.

Dog helt tilfeldig at det er sånn for mine barn nå, fordi besteforeldrene på begge sider selv har bestemt hva d vil kalles :)

Skrevet

På min mann sin side av familien er det vanlig å bli kalt for Far og Mor. Jeg syns det er helt tragisk og vil føre til mange misforståelser underveis.

Det har også ført til at hvis noen spør meg hvor ungene er så svarer jeg svigers i stedet for å kunne si farmor og farfar el bestemor og bestefar.

Treffer vi på "nye" folk må vi ofte forklare hvem mor og far er hvis det blir et tema.

Jeg prøver å si til jenta mi på 5 år at hun kan kalle far og mor for farfar og farmor hvis hun vil, men hun har ennå ikke endret det.

Grunnen til at mine svigerforeldre ville bli kalt for mor og far var fordi søstra til min mann har ei datter som for 5 år siden sa mor og far til de. Og at vi dermed ville kunne unngå misforståelser...

Men når denne jenta begynte på skolen fant hun fort ut at det ikke nyttet å snakke om mor og far og har defor begynt å si mormor og morfar...

Så da er vi like langt...

MEN jeg har vendt meg til å si mor og far og jeg regner med å følge det ungene sier etterhvert som de blir eldre...

Det enkleste er ofte det beste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...