Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Er i en lik situasjon at min far sitter med hus og hjem som han delte med min mor. Vi vet at vi kan kreve ut morsarven hvis han gifter seg igjen. Noe han sannsynligvis snart gjør. Vi trodde også, og har alltid hørt, at vi også kan kreve ut morsarven hvis huset blir solgt. Nå sier min far at han har snakket med en advokat som sier at han ikke trenger å gi ut morsarven ved et eventuelt salg, men er fri til å ta alle pengene selv og bruke dem, eventuelt bruke dem opp, slik han selv vil. I prinsipp kan han da gjøre oss arveløse og det er vel noe av hensikten med arveloven, at man ikke skal kunne gjøre. Stemmer dette??
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg mener at dersom han sitter i uskiftet bo, så kan han ikke fritt disponere eiendelene. Da må skifte foretas først. Resten kan han gjøre som han vil med.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Vi signerte på at han kunne sitte i uskiftet bo. Noe vi ikke hadde trengt for det hadde han visst krav på uansett sa han nå. Hvor finner jeg det ut uten å betale i tusenevis til advokat?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Ring jussbuss. Det er gratis. Men jeg er fortsatt sikker på at skifte må foretas før han fritt kan gjøre med resten som han vil. http://www.jussbuss.no/
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Utifra det jeg har lest har faren din rett til å gjøre som han vil med midlene i boet så lenge har sitter i uskiftet bo... Men er jo veldig egoistisk av han å selge huset og bruke opp alle pengene på seg selv... Får håpe han gifter seg før han evnt. selger huset, da må han jo skifte. Men om du googler "uskiftet bo" så finner du en del informasjon rundt dette.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Det er ikke egoistisk i det hele tatt. Faren deres kan bruke pengene sine som han vil så lenge han sitter i uskiftet bo.
Dronningen! Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Beklager å måtte si det men å skrive under på papirer uten å vite hva det inneholder er dumt... I følge arveloven kan din far sitte i uskiftet bo så lenge han vil eller til han gifter seg. Han kan gjøre akkurat hva han vil med pengene.
aanonym Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Her er alt du trenger: http://www.paragrafen.no/?id=30
Gunn og Gutta Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men har hørt at dem som sitter i uskiftet bo, ikke har lov til å forringe verdien av arven. Siden han sier han har vært i kontakt med advokat er han vel neppe en mann som går ¨tenker på å betale deg/dere ut:-(
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #11 Skrevet 27. oktober 2008 Kontakt en advokat. Denne vil bidra til at fars nye kone ikke "arver" din mor. Høres ut som du kommer til å trenge det, sorry... Sjekk ut at advokaten har erfaring med arverett. Advokater har ulike interssefelt, og spesialiteter.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 Ja han kan selge boligen til takst, men når han gifter seg må han skifte med dere og han har neppe brukt opp pengene fra salget. Han kan ikke gi bort pengene men druke de nøysomt.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Vi bryer oss ikke om hans penger. Vi snakker om mors del. Og for oss er det ikke pengene som er viktig her. Det er prinsippet. Og det er feks det at det var veldig viktig for vår mor at vi skulle få morsarv etter henne. For hun fikk ikke etter sin far og det var veldig vondt for henne. HI
Dronningen! Skrevet 28. oktober 2008 #14 Skrevet 28. oktober 2008 Anonym 22:37... Om faren til HI mot all formodning skulle gifte seg på nytt vil IKKE den nye konen arve exkona hans. Morsarven vil da bli fordelt mellom hans særkullsbarn, som da vil inbefatte HI.
prekæs Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Er temmelig sikker på at han kan sitte i uskiftet bo...til han gifter seg på nytt. Dvs. Han må skifte med dere før inngåelse av nytt ekteskap.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 Ser du har fått flere forskjellige svar, og at de spriker litt - men jeg er i samme situasjon som deg og har sjekket: Man kan sitte uskiftet bo til man velger å gifte seg, da kan arvingene kreve skifte(eller la det være hvis de heller velger det). Her er det et lovforslag ute til høring om at samboerskap skal likestilles med giftermål, og at man også ved inngåelse av samboerskap skal kunne kreve skifte - men her er det langt frem til det blir noen avgjørelse på om loven vedtas eller ikke. Når man sitter i uskiftet bo er det TO ting man IKKE kan gjøre: 1) Å gi bort fast eiendom 2) Å selge fast eiendom på "billigsalg", dvs for billig/langt under takst. Hvis man likevel gjør dette, har arvingene ett år på seg til å ta fatt i saken. Faren din kan altså selge huset, gi bort så mye han vil av penger og løsøre eller bruke opp alt - morsarv eller ikke. I verste fall kan du oppleve at det ikke blir igjen stort, desverre. For min egen del må jeg si jeg synes det er underlig å oppleve at ens gjenlevende forelder faktisk ønsker å ordne seg slik at det blir minst mulig igjen etter dem, og samtidig ordne det slik at det ikke blir utbetalt mors-eller farsarv.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Den som sitter i uskiftet bo, kan i utgangspunktet gjøre hva man vil med verdiene i boet mens man lever. Blir alt avdøde etterlot seg, brukt opp, er det fullt tillatt så lenge det går til eget forbruk og ikke innebærer en helt uansvarlig bruk av midlene. Det er likevel noen klare begrensninger i gjenlevendes rettigheter. Det er blant annet ikke lov å gi bort fast eiendom, men det er lov å selge den til full pris. Man kan heller ikke gi bort gaver som utgjør mer enn rundt 20 prosent av verdien i boet
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #18 Skrevet 28. oktober 2008 Dersom han gifter seg eller selger huset kan dere kreve offentlig skifte. Selger han huset sitter han ikke lenger i boet som han krevde ikke skulle skiftes. Mao kan han ikke selge, og nekte dere arven deres. Jusbussen er nok beste stedet å gå for å få juridiske råd, gratis.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #19 Skrevet 28. oktober 2008 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/gamle/43538 Han kan selge boligen og kjøpe ny/sammen med samboer om han ønsker det. Tviler på at reglene gjelder dersom han gifter seg på ny, da tror jeg dere kan kreve skifte. Det som menes med bo er ikke det fysiske huset han sitter på, men verdiene. Disse kan han forvalte fritt, såfremt han ikke forringer verdien med vilje for å gjøre dere arveløse.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #20 Skrevet 28. oktober 2008 Men regelen om å gi bort gaver som er verdt mer enn 20 % av boets verdi kan omgås ved å gi mange små gaver. I tillegg kan man testamentere bort alt utover pliktdelsarven. I realiteten kan man ende opp med ingenting, dessverre. Og så må man jo evt. definere en uansvarlig bruk av midlene - og hvordan hindre at det skjer? Hvis verdiene og pengene er borte, er det jo ingenting å hente - er jo ikke engang sikkert at man får vite om at det skjer, man har jo ingen innsynsrett i gjenlevendes forelders økonomi. Alternativet er jo å gå til sak, enten mot den man skal arve, eller den/de som har mottatt gaver fra boet. hilsen anonym 09.17
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #21 Skrevet 28. oktober 2008 Vil man sette opp et testament, kan man bare bestemme over halvparten av boet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå