Gå til innhold

ang. barnet sover på barnerommet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan jør dere det? lar dere barnet sove i sengen sin alene på barnerrommet (med babycall sef.) fra begnnelsen av, eller tar dere sengen inn på deres soverom for så å senere flytte den på barnerommet? eventuelt hvor lenge lar dere barnet sove inne hos dere?

greit me tidligere erfaringer på dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen sover i sin egen seng,men inne på vårt rom første året ca.

Enklere når det kommer til amming osv..

Skrevet

Våre to gutter sov på vårt rom til de var ca 6 mnd. de sov i sin egen seng, denne flytta vi da inn på barnerommet.

Synes det var godt å ha de helt i nærheten i begynnelsen, og deilig å få ha rommet vårt for seg selv når de ble større :)

Skrevet

Samme som 2sønnerSmå, men vi har babyen i senga iblant også. Man må se an hvem som kommer ut også! Npen babyer krever MYE nærhet og sover best inntil mamma og pappa, andre sover best i sin egen seng..

Uansett er det mest praktisk å ha babyen på foreldre-rommet, pga amming, og at man slipper å ligge og ha øret klistra til en babycall natta lang ;)

Skrevet

Vi har rett og slett ikke plass til noe seng (eller vugge heller) på vårt soverom, så vi har ikke annet valg enn at jenta må sove på sitt eget rom helt fra starten av. Har hørt det ikke skal være noe problem..

Skrevet

Vi kommer til å ha lillemann i egen seng på rommet vårt de første (ca) 6 mnd. Deretter flytter han over på eget rom.

Gjorde det samme med storebror, og det fungerte veldig fint.

Skrevet

Tror du kommer til å bli rimelig lei av å stå opp hver gang for å amme de første månedene... Du kan kunne måtte amme opptil hver andre time i førsten.. Hva med en hengevugge? Eller en slik seng du kan ha oppi din egen seng (ser ut som en madrass med kanter)? Du kommer nok til å få slappet av mye berdre dersom du har barnet slik at du slipper å stå opp hver gang han skal ha mat.

Skrevet

Gutten vår sov på vårt rom til han var 9 mndr (da dro vi utenlands og han hadde eget rom så når vi kom hjem så la vi han rett på nytt rom)

Han hadde egen seng ved siden av vår.

Jeg har hatt endel amming om natten og det var fint å ha ham så nære.

Han sov så fint i egen seng så jeg utnyttet det med å ikke ha ham i sengen vår.

Vi får se hvordan neste er om det blir mer oppi senga vår eller om den lille også er flink til å sove i egen seng.

Man sover def. best når de er inne hos oss, i alle fall istarten for ellers ligger man bare og lytter

Skrevet

Denne "seng i sengen" som du nevner...har du noen eksepler på slike?

Noen nettsteder/nettbutikker hvor vi kan se?

Skrevet

Et annet tips til små soverom kan være den "halve" sengen som man fester i foreldre sengen. Det er en bitteliten sprinkelseng med tre sider, som er åpen mot foreldrenes seng. Tror bredden skal være ca lik som på et nattbord. Har sett den på nettet, men husker ikke hvor.

Den babymadrassen med kanter som man kan ha oppi senga tror jeg de selger på lilleprinsen.no.

Veldig greit å ha et sted babyen kan sove på soverommet. Ikke bare med tanke på amming, men også dersom babyen skulle bli veldig tett og forkjølet. Jeg ville ikke stolt på at baby-callen fanger det opp dersom babyen får tungt for å puste utover natten.

Skrevet

På dry.no har de sånn madrass med oppbrettbare kanter, vurderer å kjøpe en sånn...

Skrevet

Jeg har alltid sett for meg at barnet skal ha eget rom fra første dag jeg. Sannsynligheten for at det vil skje er nok rimelig smal kjenner jeg nå når det nærmer seg, men jeg vil nok forsøke å starte med barnerom så tidlige som mulig. Kan ikke tenke meg at dette skal skade barnet. Mange sier jo at det gjør det, men de som har det slik hjemme forteller om barn som sover seg gjennom nettene uten problem og som overhodet ikke lider av det..

Skrevet

Tror nok ikke det er barnet som lider av å sove på eget rom, men mora som må opp ørten ganger om natta og inn på annet rom for å amme ;-)

Jeg har alltid hatt ungene inne på vårt soverom fra de er nyfødt til de er ca 6 mnd., da har jeg flytta dem inn på eget rom og slutta med nattamming.

Har funka greit med alle våre 3, og regner med det vil funke greit med gutten i magen også :-)

Skrevet

Med nummer 1 anbefalte de på helsestasjonen at man sover i samme rom - i forhold til krybbedød. Jordmor viste til forskning som var gjort på området - og at de trodde det hadde noe med å gjøre at det var viktig for barn i faresonen å høre foreldrenes pust i forhold til egen pust.... Så det gjorde valget enkelt for oss - i tillegg til alt det praktiske med å slippe å løpe fra rom til rom...

Skrevet

Er dette med krybbedød virkelig fundert i seriøs forskning? Kunne i så fall tenkt meg info om det. Greit å lese litt før man skal bestemme sovemåte. For meg høres det spesielt ut, men jeg er ikke lege.

Skrevet

Dette høres rart ut. Både jordmor og helsesøster sa det var ingenting i veien for at babyene sov på sitt eget rom helt fra starten, og at det var en del som gjorde det slik, men at de fleste _foretrakk_ å ha barnet hos seg selv. Det skulle ikke være noen medisinske grunner til dette..

Skrevet

Jeg ba ikke om å få lese/få referanse til dette rådet da jeg fikk det - men tok med meg rådet.. Jeg var veldig fornøyd med henne som jordmor og syntes hun virket godt oppdatert - vi hadde tenkt å ha barnet hos oss allikevel, så jeg følte ikke at jeg trengte å dobbeltsjekke. Det er ikke henne jeg har denne gangen, og vi har ikke snakket om dette. Jeg er ikke hysterisk på disse tingene, men ville i allefall bringe rådet hennes videre.... Jeg synes vel at det høres litt rart ut om hun skulle si at dette er basert på forskning uten at det er det... Hun har vel ikke akkurat noen egeninteresse av det. Men som med det meste av forskning, så kan man finne folk som sier helt motsatte ting... :)

Skrevet

Ja det er mange forskjellige råd og holdninger der ute ja ;)

Pleier å høre på det som virker innarbeidet hos de fleste. Noen andre som har hørt om dette her da?

Skrevet

I Gro Nylanders bok, Mamma for første gang står det også at det forekommer færre krybbedødsfall blant barn som sover på foreldrenes soverom.

Jeg trodde at det hadde med at foreldrene lettere merker dersom noe er galt i løpet av natten dersom de har barnet i nærheten, men mulig det er andre grunner til det.

Skrevet

Vi skal ha lillemor på soverommet vårt det første året, tror jeg.. :-) Tenker at det må være det beste spes. den første tiden, med amming osv. Dessuten, så tror jeg ikke at jeg kommer sove like godt hvis hun skal ligge på eget rom når hun er nyfødt.... :-S

Skrevet

Vi starta optimistisk m å la jenta vår ligge i egen seng på rommet vårt, men der fant hun aldri roen.. Våkna m en gang vi la henne nedi, og ville IKKE sovne igjen, sprella m armer og bein.. Så nå har vi begynt å legge henne i senga sammen m oss, og da sover hun MYE bedre.. Sover lengre mellom hver amming og finner roen m en gang!

Skrevet

Vi hadde tulla i egen seng i soverommet vårt de første 6 mnd. Senga hennes stod ved siden av vår. Var hun urolig, kunne vi stikke en hånd inn til henne. Så kom julen, og da var vi borte. Når vi kom hjem igjen fikk tulla eget rom, og har siden stort sett sovet gjennom nettene (og jeg har sovet mye bedre når jeg ikke hører pusten hennes hele tiden).

Skrevet

Vi har tenkt å ha sprinkelsenga helt inntil vår seng, uten "gjerde" imellom. Slik som beskrevet i "mamma for første gang" av Gro Nylander. Det skal være lurt med tanke på amming. Så kan vi flytte senga litt lenger bort etterhvert, og så inn på naborommet når han skal ha eget rom.

Dette er vår første, så vi får bare prøve oss frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...