Gå til innhold

blodprosent..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

hadde blodprosent på 10 hos legen idag.. vet noen av dere hva som er normalt og hvor lav den må være for at det er risiko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege anbefaler jerntilskudd ved blodprosent på 10,3 eller mindre. Jeg har blodprosent på 10,7 og et jernlager på 6. Det er veldig lavt så jeg har startet på Dureferon jern tilskudd slik at jeg ikke er helt på bånn til fødselen, mister ofte endel blod da også så da blir blodprosenten enda lavere. Du kan jo spørre legen din om du ikke kan få ta en blodprøve for å sjekke jernlagrene dine slik som jeg gjorde? Veldig vanlig at vi er ganske tom i lagrene på slutten av svangerskapet.

Skrevet

Det er ingen fare før blodprosenten er under 8,5. Jm sa at blodprosent mellom 8,5 og 10,5 er ideelt når man er på slutten av sv.skapet (hun viste meg en fagbok hvor det sto akkurat det) Jeg hadde 10,3 denne uka (33+5), og jeg fikk bekjed om ikke å ta noen form for jerntilskudd!

Jm sa at mange legekontor sammenligner gravides blodprosent med en ikke-gravid, å det blir helt feil. Når man ikke er gravid bør blodprosenten være over 12, helst. Men det gjelder ikke det samme for gravide. Se på helsekortet, der står det noe om blodprosent nederst på arket.... ;-) Blodprosent under 8,5 og blodprosent over 13,5 er ikke bra.

Skrevet

Det normale er mellom 12,0 og 15.0 ;) Jeg har selv 11.6 visst..

Skrevet

Det samme sa min lege til meg. Jeg har 10,3 nå på slutten, og legen min mente at det var greit. Da jeg fortalte om andre gravide som fikk anbefalt jern, og som hadde høyere blodprosent enn meg, mente hun at de legene ikke var oppdatert på ny kunnskap. Hun ville ikke engang sjekke jernlageret før blodprosenten evt gikk under 10.

Så får bare stole på at hun vet hva hun gjør. Har vært en kampsak for meg å få sjekke jernlageret, men nå gidder jeg ikke mer. Visstnok skal blodprosenten synke under en graviditet, og så stige litt igjen på slutten. Det har det gjort med meg. Så alt er nok ok her. Men går den under 10 ville jeg ha snakket med legen igjen.

Skrevet

min er på ca 9..

jeg tar tillskudd på jern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...