Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har en fantastisk god gutt på 2 1/2, som ligger godt an i løypen motorisk og språklig. Sosialt er han ivrig og åpen, sammen med mamma, pappa og utvalgte voksne. Han stortrives i barnehagen og er generelt en blid og glad gutt. Men jeg opplever at han ikke virker interessert i sosialt samspill med andre barn, og at de derfor mister interessen for å ta kontakt med ham. Alle voksne jeg snakker med sier at jeg ikke trenger bekymre meg, fordi han er så liten, men jeg ser jo tydelig at både yngre barn og barn på samme alder leker sammen på en helt annen måte enn min gutt og andre. Jeg er så redd for at han ikke skal få venner når han blir eldre... Noen med tilsvarende erfaringer, eller med gode innspill?
Honningmelon Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Nå blir jenta mi 2 pr i november da, så er litt forskjell på dem. Hun leker ikke noe særlig sammen med andre, bare av og til. Men, da min eldste var på samme alder, så var heller ikke han sånn voldsomt opptatt av å leke med andre. Holdt ofte på for seg selv. Men, det kom etter hvert. Gradvis. De sa i bhg da, at det var vanlig rundt 3 års alderen at de for alvor begynte å leke mer sammen.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Hvor gammel er gutten din nå? Merker du forskjell på hvordan andre barn tar kontakt med ham nå? Takk for svar!
Honningmelon Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Han blir 5 år i januar. Da han gikk i en liten bhg, hadde han 4 gutter som han lekte med hver dag. Men, i begynnelsen var det de andre guttene som dro han med seg. Han tok ikke initiativ selv. Det var slik han ble mer sosial, at han ble dratt med av de andre. Nå går han i en ny stor bhg, og jeg ser at han fortsatt har litt vanskelig med å ta initiativ til å leke. Men, han har alikevel venner, og leker alltid med noen. Det er bare det at ting tar litt tid med han. Og han er og blir en beksjeden og forsiktig gutt som ikke akkurat hopper fram og spør om han kan være med å leke :-) Men, det som er forskjellen nå som han har blitt eldre, er at om andre barn tar kontakt med han, så blir han ofte med dem. De trenger ikke dra han med seg :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Godt å høre:) Min gutt opplever jeg som en merkelig kombinasjon av utadvendt og reservert. Men vi er jo forskjellige vi voksne også, og man er jo ikke enten sosial eller asosial her i livet...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Hei der! Godt å lese at vi er flere. Vi har en gutt på to og et halvt som også holder seg mye for seg selv. Han ser ut til å være interessert i andre barn men blir fort utrygg hvis det blir alt for mange å forholde seg til. Vår gutt var litt treg motorisk og har blitt "rent ned" noen ganger av andre barn. Det kan se ut som om dette har skapt en liten skepsis i han, at det er tryggere å holde seg litt på avstand til han føler at han har full kontroll. Dette skaper litt problemer nå når han skal i stor avdeling i barnehagen der det er veldig mange barn og høyt tempo. Kjenner at jeg er bekymret...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Spørsmålet er om vi skal "pushe" dem til å ta kontakt med andre barn, eller bare la dem være og ta ting i sitt tempo? Er redd alternativ 2 vil gjøre at min gutt blir igjen når vennetoget går. Samtidig vil jeg ikke at han skal føle at jeg ikke er fornøyd med måten han gjør ting på. Er ikke alltid lett å være bekymret mamma...
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Hei Vår gutt var utrolig dårlig til å leke med andre helt til nå. Han er av den litt bråe typen, så barn ble litt skeptiske til han. Men han har roet seg endel ned når han leker, og i dag var fetteren her hos oss. De var oppe på rommet hans og LEKTE sammen i nesten 2 timer. Hørte de snakket og lo og kranglet litt av og til. De er akkurat 2 1/2 år begge to. Jeg hadde akkurat de samme bekymringene som deg for bare en mnd siden, men her har det altså snudd. Har også funnet ut at han leker endel med litt større barn i barnehagen. På småbarnsavdelingen ser jeg at alle går mer eller mindre rundt alene, det er få som leker med hverandre. Så jeg slappet av etterhvert med at det kanskje er helt normalt for en 2-3 åring å være litt "usosial".....
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Veldig godt å høre, takk for innspill Jeg håper og tror det skal løsne litt for min gutt også, han snakker jo masse om andre barn og er sosial med oss voksne, så det handler forhåpentlig om modning...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå