Gå til innhold

Foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med foreldrepenger dersom man blir gravid mens man er i permisjon??

Fødte for 2,5 mnd siden og mistenker at jeg er 4 uker på vei (skal teste meg på lørdag...).

Noen som har opplevd dette??

Takker for alle svar :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrepenger teller som skattbar inntekt på lik linje med om du jobbet og fikk vanlig lønn. Du kan dermed gå rett fra en permisjon inn i den neste og få samme utbetaling...

• 3 måneder senere...
Skrevet

Du har rett på ny permisjon med lønn ja, men ikke nødvendigvis med samme betaling!

His du til eksempel har 80% lønn nå, å IKKE rekker å jobbe mellom, og velger 80% neste gang får du bare 80% av 80%! Hvis du IKKE rekker å jobbe, og velger 100% neste gang får du likevel bare 80% lønn.

Men rekker du derimot å jobbe mellom (om det så er bare en dag) får du nytt grunnlag å de samme reglene som ved første permisjon gjelder!

Jeg fikk med 13 mnd imellom, så akkurat dette vet jeg... var litt av et styr! Rakk å jobbe ei uke jeg da...

Skrevet

nei summen skal være samme, jeghadde 80% og trodde at jeg bare kom til å få 80% av det igjen men nei jeg fikk samme denne gangen også. De regnet fra samme summen de hadde regnet første fra fikk jeg beskjed om.

Det er 14 mnd mellom mine men jeg begynte permisjonen 6 uker før fødsel. Da jeg ikke hadde ret tpå sykepenger (hadde ikke jobb,) men ikke kunne jobbe pga av helsen min.

Skrevet

Det stemer nok ikke anonym 12:11... Da har nok nav vært litt "snille" med deg for regelverket er klart ang dette..

Klippet fra nav:

Foreldrepenger umiddelbart etter en foreldrepengeperiode

[Endret 10/07]

Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldre­penge­tilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...