Endelig mamma! Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg gjør en lang hisorie kort: Den nydelige jenta i armene mine er et resualtat av to ugjennomtenkte samleier med to forskjellige menn. Jeg vet altså ikke hvem som er faren hennes. Begge er informert. Farskapstesting skal så klart skje, men jeg ønsker selvfølgelig å prøve å finne ut hvem som er faren hennes ved å se på henne. Jenta mi er nå fem uker og har mørkeblondt hår og blå øyne. Ved fødselen var håret nesten svart. Kandidat 1 har blå øyne og brunt hår. Kandidat 2 har brune øyne og svart hår. Selv har jeg blomdt hår og grønne øyne. Tenker derfor at det må være kandidat 1. Kan jenta mi være lys når faren hennes er mørk? Trodde brune øyne var dominant... Håper på svar!
Lovemelikeyoudo Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 ei jeg kjenner er sammen med mann med brune øyne og svart hår. Hun jeg kjenner er blond og blåøyd. Barna deres er blonde og blåøyde!
shanty73 Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg er helt mørk.. brune øyne brun/svart hår. Eldste mann her er blond med blå øyne og lillegutt er mørk med brune øyne. altså har vi" en hver". Brune øyne er ikke alltid domanant...
jordbær mathilda Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Mamma har brunt hår og grønne øyne,pappa har svart hår,mørk i huden og brune øyne..jeg var helt lys med blå øyne ved fødsel!!
mylittlecat Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg holder en stor knapp på kandidat 1. Og det er pga de blå øynene. For hvis du har grønne øyne, og far har brune, skal det veldig mye til for at barnet får blå øyne. (men det GÅR an) Så jeg tipper hun har arvet de blå øynene etter kandidat 1 )
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Er ikke så å si alle babyer født med blå øyne? Iallfall- øyefargen kan forandre seg i løpet av barnets første leveår, så jeg tror ikke fargen nå er til noen hjelp i denne sammenhengen. Lykke til!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, jenta di kan være helt lys selv om far er mørk. Brunt er dominant ja, men det betyr ikke at det alltid er det brune som vinner frem. Her har mannen blå øyne og jeg brune (Men siden min mor har blå øyne vet jeg at jeg har 1 blått gen og 1 brunt gen), vi har derfor 50 % - 50 % blå kontra brune øyne. Ellers har begge brunt hår, men er helt lyse i huden. Vi har 2 barn: nr 1 har mørk brune øyne, mens nr 2 foreløpig har blå- Nr 1 med brune øyne var også meget brun i huden de første 10 ukene av livet sitt, det kombinert med helt mørkebrune øyne, og kullsvart hår. Hadde vi ikke visst hvor hun kom fra så hadde vi ALDRI gjettet på at hun kom fra en hvit familie. Lykke til med DNA testing :-)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jenta di er bare 5 uker. Det kan enda gå tre år før hun forandrer øyefarge. Så å gå utfra at hun får blå øyne allerede nå er alt for tidlig. Se heller ettertrekk i ansiktet for fargene både på hår og øyne endrer seg drastisk de første årene. Et vennepar av meg har fire jenter i alderen 5 til 12. Barna deres starter ut som blåøyde med lys hud og platinablonde lokker. Og ender opp (rundt skolealder) som mørke skjønnheter med gyllen hud og sort hår. Og der er foreldrene mellomblonde, begge to. Og det er ingen tvil om opphavet, fargeforskjellene til tross.
kajak&Daniel Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Det der er umulig å si.. Hovedregelen er vel at brune øyne er dominant, men det er ikke alltid slik. Dattera til ei venninne har afrikansk far. Hun har lys hud og blå øyne. I tillegg er det vel ganske tidlig ennå, siden hun kun er 5 uker. Øynene kan jo forandre seg en god stund ennå (?). Ei anna dame jeg kjenner har unge med en mann fra tyrkia. Den ungen ser helnorsk ut med sitt lyseblonde hår og blå øyne.... Så tror nok du bare må vente på farskapstesten hvis det ikke er noe annet enn fargene som du kan se det på. Sønnen min ligner kjempemasse på faren sin. Prikk lik nese, hodeform osv. Ingen tvil om hvem som er faren der. Det kunne ikke vært noen andre..
Komatrollet ønsker seg spire Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Hvor lang tid tar det å få svar på slike tester da? Uff.. må være rart og vondt for både deg og pappaen(e) å ikke vite..
ApriIbaby Skrevet 27. oktober 2008 #11 Skrevet 27. oktober 2008 Det er feil at brune øyne er dominant!!! Det stemmer at gene for brune øyne vil dominere det andre øynefarge genet. Dersom far med brune øyne helt sikkert har 2 brune gener får barnet helt sikkert brune øyne. Dersom far (som hos oss) har et bruunt gen og ett blått gen, og da brune øyne: Da kommer det ann på hvilket gen han sender videre. Barnet har jp ett av hvert fra foreldrene. Pappan her sendte det blå genet. Jeg har blå øyne ( 2 blå gener ellers hadde mine vært brune) Sønnen vår har blå øyne ( og lysblondt hår til tross for mitt mellom mørke og farens svarte)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 jeg leste et sted at det tar langt tid, før øyenfargen blir "riktig" fordi øynene trenger å bli utsatt for solys over tid for å få sin egentlige farge. derfor kan godt øynene være blå nå, men bli brune eller grønne etter vært. jenter pleier ofte å lingne faren sin da.. hm.. men det er jo ikke altid like lett å se.
tiril Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 hei! du må faktisk se på besteforeldrene. fordi du bærer med deg et gen fra din far og et gen fra din mor, pappan til babyen din gjør det samme. det er disse som bestemmer hvordan babyen din blir. Riktig at brune øyne og svart hår er dominant. men pappan som er helt mørk kan han ha feks en far med lyst hår og blå øyne, selv om moren hans er mørk med brune øyne, kan barnet bli lys med blå øyne. komplisert? ja desverre. man finner ut sjansen ved å lage et genetisk krysskjema. søk på nettet. lykke til
simbax Skrevet 27. oktober 2008 #14 Skrevet 27. oktober 2008 Man er født med blå øyne, så det kan du iallefall ikke se på nå:-).... Bortsett hvis de er f.eks afrikanere da (de er ikke født med blå øyne)
lykken på jord Skrevet 27. oktober 2008 #15 Skrevet 27. oktober 2008 Hei kjære deg dette er ikke lett vil jeg tro! Jeg stemmer nok også en knapp på kandidat 1. Men vanskelig å si. Du ser ikke noe likhet ved noen av de da? Nese, ører? Vi skulle egentlig hatt bilder av alle tre, så kunne vi stemt
m-mamma Skrevet 27. oktober 2008 #16 Skrevet 27. oktober 2008 Vi er 2 foreldre med brune øyne og mørkt hår som har fått en gutt med lyst hår og blå øyne - må ikke få brune selv om en av foreldrene har det.
-MtG- Skrevet 27. oktober 2008 #17 Skrevet 27. oktober 2008 Små babyer pleier gjerne å likne masse på fedrene sine. Dette er for at i gamle gamle dager så parret gjerne damene seg med flere menn og de hadde ingen annen måte å finne ut hvem som var faren på enn å se hvem som liknet. Mini var en kopi av pappan sin når han kom ut. Likner ikke babyen din mer på den ene enn den andre av dem?
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #18 Skrevet 27. oktober 2008 Brunt er ikke alltid dominant. Foreldrene mine har knallblå, jeg har mørk brune..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. oktober 2008 #19 Skrevet 27. oktober 2008 Jo, brun er alltid dominant. Det er bare det at dere ikke vet hva dominant betyr. Alle har to gener, et fra mor og et fra far som bestemmer øyefarge. Har man ett brunt gen, har man brune øyne. Men man kan like gjerne nedarve sitt blå gen som det brune. Det er ikke sånn at det brune genet vinner i arvekampen. Derfor kan to brunøyde foreldre godt få blåøyde barn, selv om det er 3/4 sjanse for at de får brunøyde barn. Mens to blåøyde foreldre IKKE kan få brunøyde barn.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. oktober 2008 #20 Skrevet 27. oktober 2008 Fikk litt nettrøbbel midt i innlegget mitt her. Må jo legge til at naturen kan spille oss et puss innimellom. Men dette er hovedregelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå