Gå til innhold

Noen som har barn som er fargeblinde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommet fra foreldresamtale i dag og der tok pedleder opp noe vi selv også har lagt litt merke til, nemlig vår 3,5årings vansker mellom å skille mellom rødt og grønt. Skal vurdere det litt videre fram da hun får det bedre til nå, men vi er usikre på om det er "flaks" eller at hun faktisk ser forskjell på dem, men OM hun er fargeblind, har det da noe å si for evt tiltak? Er det i det hele tatt noe man KAN gjøre, eller er det bare "sånn det er"? Jeg er ikke veldig bekymret og hadde egentlig ikke tenkt noe over det hadde det ikke vært for at pedleder selv var usikker på hvordan sånt ble "behandlet" ifbm bhg/skole...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun? Er det ei jente? Det er veldig sjelden at jenter er fargeblinde. Fargesyn er en kjønnsbunden egenskap så om jenter skal bli fargeblinde må de ha en fargeblind far pluss en mor som er bærer av et x-kromosom uten gen for fargesyn. En sjelden gang skjer det jo en mutason, men hovedregelen er som har forklsrt her.

Skrevet

Jepp, det er en hun og uten fargeblind far (jeg kaller ham fargeblind siden han ikke "ser forskjell på" nyanser, men han klarer fint rødt/grønt altså, hehe) og jeg har ikke noen fargeblinde i slekta som jeg vet om i alle fall. Dvs at OM hun er fargeblind så må det være en mutasjon? Håper jo uansett at det bare er litt mer øvelse som skal til...

Skrevet

Vet du forresten om det er noen sånne tegninger på nett som man kan teste på? Jeg har jo tatt en sånn selv, men da med tall - hadde vært kjekt om det var noe hun lettere kjente igjen som feks bokstaven sin eller figurer...

Skrevet

Jenta mi roter også mye med Rød og grønn, og tanken har faktisk slått meg om hun er fargeblind eller noe. Men så har jeg også hørt at det er gutter som som regel er fargeblinde. Pappaen hennes er heller ikke fargeblind. Bhg har ikke nevnt noe, men jeg skal spørre de om de har lagt merke til det..

Skrevet

Tusen takk :o) Har googlet litt jeg også nå, og sjanser er i alle fall bittebitteliten for at jentene våre får det, men er jo litt kjekt å følge med uansett :o) Så får vi øve litt på de røde og grønne husene i nabolaget når vi går itl og fra bhg, hehe.

Skrevet

En jente kan ikke være fargeblind uten at faren er fargeblind. Det er en resessiv egenskap som sitter på x-kromosomet. Derfor må du iallefall være bærer, og din mann må være fargeblind.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...