ApriIbaby Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Leste litt om spedbarnskolikk på nettet. På lommelegen.no anbefaler en lege å la spedbarnet (her 3 eller 5 uker gammelt) ligge å hylskrike i sengen sin i 15 -30 min da man antok det ikke var så gunstig for kolikken å bli tatt opp for mye?? Nå har ikke jeg hverken spedbarn eller hatt kolikkbarn....men for meg var dette en sjokkerende anbefaling. Er jeg helt på jordet?
Zitro Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Ha, ha... jeg lot ihvertfall ikke min kollik baby ligge og hyle alene. Det må jo være utrolig traumatisk for babyen i mine øyne. Og for mammaen, ikke minst....
erteposen + 4 Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har hatt to kolikk barn, og var et selv. Har aldri hørt den anbefalingen, men synes det står en del rart på lommelegen. De skrev jo den abort anbefalingen i sin tid også. Jeg ble anbefalt å vurdere å roe ned barnet i sengen på magen. Legge en hånd på ryggen, og dumpe barnet i rumpa taktvis. Det roer ned alle barn, også når de har vondt i magen.
ApriIbaby Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2008 Bruke Ferber på 5 uker gammelt barn?? http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334593
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg kunne godt ha latt barnet ligge oppå meg i ro, type mage mot mage, men ikke for seg selv. Det skrives mye rart på lommelegen.no, så jeg håper folk har vett til å oppsøke en lege ansikt til ansikt før de gjør noe drastisk.
ApriIbaby Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2008 Med nærhet er det noe annet. Jeg oppfattet det som om barnet skulle ligge for seg selv i senga...
Dailis Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Ene min var forsåvidt heldig, skrek bare på kvelden, men da noen timer i strekk hver kveld. Jeg gikk bare og bare og bar. Var trygg på at det var det beste jeg kunne gjøre, bare gå rundt og holde ham inntil meg, da fikk han kroppskontakt og omsorg. Det er jo smerter, ikke oppdragelse dette..... Men det er viktig at man er rolig selv tror jeg. Så å være urolig og så i fra ungen kan jeg ikke skjønne at skal være positivt... Men så er jeg jo ikke lege da..
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Dette synes jeg hørtes helt horribelt ut! Vil si det er omsorgssvikt å la en så liten forvarsløs baby ligge å skrike så lenge!! Håper ingen hører på denne legen, og heller følger instinktet sitt, og i de fleste tilfeller er det å ta opp barnet og ha mest mulig kroppskontakt med det! Huff..får helt vondt jeg:(
Gjest nanny carrie Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 På seksukerskontrollen ble jeg uten at jeg hadde spurt eller nevnt noe om søvn, anbefalt å la ungen ligge å skrike i sin egen seng til den sovnet. Da jeg sa at da tror jeg hun kommer til å illskrike svarte den spanske legen "alle barn illskriker."- jeg hadde ikke klaget på søvn, siden min 6ukers baby sov hele natten, men hun mente i alle fall at jeg skulle ta skrikekur på henne om det ble et problem. Jeg spurte så om hun mente å ta skrikekur nå hvis hun skriker(da hun var seks uker) ja svarte legen.. Utrolig mange sjuke folk ute og går..
2SmåTroll Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Nå har jeg ikke kolikk barn selv så det er jo vannskelig og si. Jeg personlig er ikke glad i barnegråt, så jeg gjør det jeg kan for og stoppe det. Men det kan jo hende man blir rimelig desperat etterhvert da og prøver det meste. Kan jo hende dette funker. Ikke vet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå