enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 når en unge på 2,5 begynner og svare og regel rett lukker øra når du snakker? sende han på rommet,skammekrok,gangenetc, funker ikke, (har prøvd flere steder for og se om det hjeler, men nei) når jeg sier nå er det nok ellers går du på rommet sier han bare ja, og gliser, og fortsetter. når ejg da sender han på rommet, står han der oppe og donker i veggen etc. og når han til slutt får komme ut går det 3 min så er han tilbake der han var. hvordan straffer dere barna?
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Hva gjør han galt da? Og hvorfor gjør han det? Ville nok heller funnet løsning på problemet enn å bare straffe for å straffe. Barn skal lære at handlinger gir konsekvenser, men når en 2-åring banker hodet i veggen er det pga frustrasjon. Kanskje du krever for mye? Han forstår iallefall ikke det du prøver å lære ham. Kanskje dere kan snakke mer om dårlig oppførsel en gang han faktisk er snill og rolig. Hos oss gir vi time-out. Barn lærer over flere år - ikke etter 15 ganger med straff samme dagen. Velg dine kamper - og gir ros mer enn "kjeft".
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 hvordan snakker du til han?? kjefter du?? eller forklarer du?? jeg har selv en på 2.5 år.. han har heldivis ikke begynt sånn enda..... men jeg prøver å ikke være sint, selv omhan gjør noe han ikke får lov til.. men heller snakke bestemt... JEG vil... blir jeg sint, blir han veldig lei seg og springer bort,.,.. da får jeg skikkelig dårlig samvittighet... overse litt av det han ikke får gjøre, men som ikke farlig... så lenge han ikke får oppmerksomhet på det er det ikke alltid så interessant... dessuten liker jeg bedre ordet konsekvens enn ordet straff... )
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 og om du setter deg ned på hans høyde, snakker rolig og bestemt, bare holde "rundt ham men su forteller hvorofr, hvorofr ikke-... selv om han ikke ser på deg, så hører han likevel.... er vi sint, vil de gjerne bruke de forsvarsteknikker de har... får ikke lyst til å samarbeide jeg heller om noen kjefter eller er sint på meg.. )
Galskapens overhode Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Hos meg fungerte timeout i den alderen. Dere har prøvd flere forskjellige timng ser jeg, men over hvor lang tid? Mitt beste råd er å være KONSEKVENT. Enkelte ganger har jeg sagt nei der det kanskje ikke var nødvendig å si det, men har holdt på avgjørelsen selv om jeg har angret. Viker du fra det du sier begynner de å snurre deg rundt fingeren, i hvertfall hos oss. Dette fungerer for oss.. 1. Advarsel om at oppførsel får konsekvensn 2. Påminnelse om konsekvensen 3. Utfører konsekvensen Vi har timeout eller tar fra en kjær ting for resten av dagen evt et gitt antall dager, kommer an på hvor alvorlig vi anser den uønskede oppførselen for å være. Timeout-tid etter alder, 3 år-3 min, 4,5 år-4,5 min. Har klokke som ringer. Forklarer alltid hvorfor hun sitter der, og at hun må tenke over det hun har gjort. Krever alltid unnskyldning til oss, evt søsken etterpå. Før måtte hun sitte i en stol på kjøkkenet, nå som vi har trapp sitter hun der.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2008 føler at jeg ble litt missforstått her.. for det første, ahn donker ikke hode i veggen, han donker i veggen... så jeg kan forklare et eks. han klatrer oppi leke grinda der mini ligger. vi har sagt det gjentatte ganger at det er babyen sin, og at han har egen leke kasse spm er hans. dette forklarte vi også når vi satte opp lekegrinda. har sagt han heller akn spørre om og få låne en leke, men at han ikke får sitte oppi der...(han skjønner ikke det at babyen ikke tåler at han setter seg på han osv)uansett, det er en regel jeg vil ha. men han hører jo ikke, han klatrer og klatrer, jeg tar han ned sier at det der ikke er lov. men nå vet han det, og gjør det kun for og få en oppmerksomhet. overser jeg det, krbber han oppi og setter seg på babyen( leke grinda er ikke så stor at han kan sitte oppi der og kaste med armer og bein, uten og treffe babyen. nei jeg har ikke får vane og skrike, og jeg har i 2,5 år brukt metoden snakke og forsklare, men han har slutta og høre og gjør det vi har sagt ikke er lov konsikvent rett etter på. det med og sende på romme, sitte i "skamme kroken" er metoder vi har prøvd nå, fordi ikke noe annet hjelper. Jeg å skjønner athan gjør det kun for oppmerksomhet, men han skjønner ikke at han noen ganger må vente, jeg har andre ting og gjøre enn sitte på gulvet og leke med traktorer liksom... snakker jeg til han nå, sette rhan bare opp et sint ansikt, skriker ut, og blir helt vill... slår og sparke vilt. kan overse han da, så toer han seg, men det gjør ikke at han ikke går vidre for og finne noe F og gjøre...
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. oktober 2008 men hva når time out ikke hjelper? han sitter jo der, men går jo rett tilnake til oh gjøre noe han ikke får lov til, visst ikke jeg har mulighet til bare han rett etterpå, jeg har en syk samoer og er mye alene med barn, hus, hund etc. hadde jeg bare hatt 10 armer og 2 hoder hadde jeg klart meg fint jeg...
erteposen + 4 Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg tror gutta mine er veldig lette å disiplinere, så mine råd er kanskje ikke så gode. Jeg lar mye passere, og velger meg de områdene nådestøtet blir satt inn. Uønsket atferd blir etterfulgt av en advarsel. Skjer det en gang til setter jeg meg ned, har øyenkontakt og sier nei, det er ikke lov. Forklarer enkelt hvorfor ikke, og sier det er siste advarsel. Skjer det en gang til, noe det sjelden gjør, må de sitte på en krakk i gangen (bruker ikke rommet til straff, og en stol er en kjedelig plass å sitte). Der må td.4 åringen sitte i fire minutt, eller til han er rolig. Når jeg går ifra han de 3 m. det er til kjøkkenet, sier jeg at vi håper han snart roer seg ned fordi vi har veldig lyst han skal være sammen med oss. Han får en utvei uten å miste ansikt om han er rasende. Når tiden er oppe går jeg ut, forklarer en gang til, han sier stort sett unnskyld og så går vi inn igjen. Han sier fornøyd til broren at: "nå har jeg roet meg". Mine lukker ørene også, og da prøver å ikke mase/kritisere for mye samtidig. Er de trøtte lar jeg mer gå for da er de helt på styr og har ikke kontroll på egne følelser.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 akkurat det med leikegrinda har vi og jobba litt med.... det har endt med at jeg legger babyeb på gulvet når han klatrer oppi.... da er det ikke spennende lenger.... men nå er vår 5 mnd og leikegrinda har igrunn bare endt opp som en stor oppbevaring for leiker... )
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 i det siste har jeg fakrisk ofte brukt det å telle til 3.. først beskjed om at han kan leike litt til så skal vi..eks. gå på badet... nså når vi skal så gir jeg beskjed om at nå må han parkere bilen om det er den han leiker med.. om det da tar tid, så teller jeg til 3, eller bærer jeg han.. så nå når jeg sier 3 så kommer han.. ) så får en se hvor lenge det varer... når han blir fryktelig sint eller hyler, så sier jeg gjerne at jeg ser du er sint... men det er ikke lov... etc... så går jeg... da har han fått bekrefta at jeg hatr sett han og hvordan han har det, men ikke noe mer oppmerksomhet,,, om ikke han er veldig lei seg da... )
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2008 blir så frustret når jeg prøver og snakke til han, og han bare skriker meg opp i trynet...
erteposen + 4 Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 Ikke snakk til et barn som skriker på den måten. "Isoler" barnet til barnet kan snakkes til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå