coradel Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Sykmeldt i 5. uke pga bekkenløsning. Går fast hos fysioterapeut, og har fått beskjed derfra at jeg ikke kan forvente at jeg kommer til å være i stand til å jobbe resten av svangerskapet (20 uker nå) Jobber i helsevesenet, og har fått beskjed fra sjefen om at hun ikke kan tilrettelegge jobben for meg(noe jeg i og for seg forstår) men at hun gjerne vil ha meg inn i aktiv sykmelding, inne på kontoret. Vet at jeg da vil bli satt til å gjøre forefallende arbeid, mye datajobbing. De er flere på kontoret som er langtidssykemeldt, og frykter derfor at jeg vil bli utnyttet, for å spare inn penger på vikarbruk. Har dessuten store problemer med å sitte i ro over tid, da det er veldig tungt for bekkenet. Det jeg lurer på, er om jeg bør fortsette i sykmelding, eller om jeg kan gå over til svangerskapspenger. Det er jo for de som ikke er syke, men som ikke kan omplasseres. Vet ikke om bekkenløsning her teller som sykdom, eller ikke. Er det forskjell på hvilke rettigheter jeg har, ut i fra hva jeg velger å gjøre? Noen som har vært i lignende situasjon? Skal selvfølgelig ta opp dette med legen min, men vil prøve å finne ut litt mer om mine rettigheter først.
coradel Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 27. oktober 2008 Hmm.. mente selvfølgelig at jeg er sykmeldt i min 5. uke, ikke fra uke 5!!
Trinidad33 Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Hei! Svangerskapspenger får man hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet for deg og det ikke er trygt for deg å fortsette i jobben din. Etter hva du forteller så vil arbeidsgiveren din at du skal kunne fortsette å jobbe det du orker med kontoroppgaver, så da er jeg usikker på om du har rett på svangerskapspenger. Hør med NAV om dette. Håper du finner en løsning som passer deg. Hvis det hadde vært meg hadde jeg ønsket meg aktiv sykemelding slik at jeg kunne jobbe når jeg orket. Det er jo godt å komme seg litt ut og være endel av arbeidslivet, og jeg tror helt sikkert at du får muligheten til å gå små turer for å lette smertene i bekkenet. Lykke til med resten av svangerskapet :-).
lillepersille82 Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 I følge jordmora mi er det slik at det blir søkt om svangerskapspenger i tilfeller der arbeidssituasjonen kan være skadelig for fosteret. F.eks pga farlige stoffer, for stor arbeidsbelastning som kan gi ikke bare mor, men også fosteret ubehag osv. I de tilfeller der det kun gir plager og ubehag for mor, er det visst snakk om sykemelding. I følge jordmora er det hun som vurderer behov for å søke om svangerskapspenger, mens det er lege som tar ansvar for sykemeldingene. Men mulig det ikke er slik i det hele tatt, da. Bare sånn jeg forsto det av jordmora.
coradel Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2008 Takk. Var vel slik jeg trodde det var. Er bare så redd for å bli utnyttet på jobb. Har ikke den enkleste sjefen akkurat, har vært flere episoder der folk har blitt tvunget tilbake i jobb. og folk har blitt truet med oppsigelse pga sykdom, osv.
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Du vet du kan få graderte svangerskapspenger? Altså at du kanskje jobber 50% med lønn(eller så mye du orker) og får 50% svangerskapspenger fra NAV, Jeg gjorde det den siste måneden før jeg gikk ut i permisjon. Det er mye bedre å gå på svangerskapspenger enn sykemelding, så du ikke "bruker opp" dine rettigheter på sykepenger.
coradel Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. oktober 2008 Problemet mitt er jo at arbeidgiver ikke kan tilrettelegge, så jeg kan ikke gå i gradert stilling. Derfor må jeg enten gå fullt sykmeldt, evt aktivt, eller få svangerskapspenger. Får godsnakke med legen min, og høre hva hun mener.
Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Hei. Mener (ifølge min jordmor) at for å få svangerskapspenger må du selv være frisk, dvs at dette er utelukket når du har fått diagnostisert bekkenløsning. Mulig jeg er litt treg, men hvis du får kontorjobb i stedet for det du gjør i dag, er ikke det da tilrettelegging?
sekke Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 hei. jeg tror også du må være frisk for å få svangerskapspenger. jeg har gått over på det fra jeg var 5 mnd på vei pga fare for utagering og slag i magen på arbiedsplassen. jeg er ikke syk og kunne helt klart ha jobbet hadde det ikke vært fare for fosteret. men arbeidsgiver har søkt om midler slik at jeg kan gjøre noe annet på huset der jeg ikke er i kontakt med brukerene til daglig. men det ser trått ut. nå er jeg i uke 27 og har ikke arbeidet på over en mnd. kan bli litt lange dager så kunne ønske jeg kunne jobbet litt. men det er helt klart en fordel å gå få svangerskapspenger hvis det er mulig. man bruker ikke opp sine rettighetet og får vanlig med feriepenger. usikker på om du får fullt med feriepenger når man er sykmeldt. men i mitt tilfelle måtte både jeg,legen og sjefen min være enige om at svangerskapspenger var den eneste utvei. lykke til....
ikø29 Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Hei :-) Som gravid har man krav på tilrettelegging dersom helsen krever det. Som du sier så ønsker du dette men arbeidsgiver sier det ikke er mulig. Etter det jeg forstår så vil du da kunne ha rett på svangerskapspenger. Jeg har selv vært borti akkurat det samme. Grunnen til at jeg har vært sykemeldt er at det kan være episoder som setter meg/forsteret i fare på jobb. Min leder sa det ikke er muig å tilrettelegge. Jeg blr "oppfordret" til å sykemelde meg. Etter at jeg hadde gjort det kom lederen min på at jeg kunne ha aktiv sykemelding og da var det en del å gjøre...!! Dette handler om penger, ingenting annet...Desverre.. Nå har jeg gått ut i permisjon samtidig som lederen min venter på svar i fra nav ifht å få støtte til å ha meg på jobb i ca 40% stilling. Det er nok lurt av deg å undersøke mer og få papirer i fra lege eller jordmor slik at din arbeidsgiver kan si hun ikke kan tilrettelegge. Det er mye bedre for deg å å få svangerskapspenger enn å gå sykemeldt.... Tvi tvi videre
coradel Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2008 Ja, det er jo akkurat det at jeg ikke kan få tilrettelagt jobb. Selv om jeg kan få gå inne som "løpegutt", så er det i følge sjefen ikke økonomi til at jeg kan gjøre dette i en gradert stilling; kun ved aktiv sykmeldig. Dreier seg dessverre om økonomi på arbeidsplassen; de vil spare penger på at jeg går der "gratis". I tillegg så er formen min så variabel, at jeg er i tvil om at jeg ønsker å gå i aktiv sykmelding. velger å prioritere å ha nok overskudd til henne jeg har fra før. Skal til fysioterapeuten i dag, må ta meg en prat med henne først, og ta det opp med legen etterpå.
Pappalille Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 For å få en aktiv sykemelding må det være slik at du ikke kan utføre de arbeidsoppgavene du normalt utfører. Dette stemmer i ditt tilfelle. Så kommer det an på om din lege og/eller fysio vil si at du kan gjøre kontorarbeide. Mener det det så kan du ikke nekte, og du vil heller ikke kunne få svangerskapspenger, fordi arbeidsgiver har vært villig til å tilrettelegg på en slik måte at du kan arbeide. Husk også at på en aktiv sykemelding er du 100% sykemeldt, og jobber _så mye du orker_! Betyr det at du kun klarer fire timer om dagen med kontorjobbing, ja så er det alt du klarer og du har all rett til å gå hjem. En annen ting som blir helt utenom saken forøvrig; med en slik arbeidsgiver/sjef hadde jeg beinflydd til nærmeste fagforening om du ikke er medlem. Er du det, medlen altså, så kan arbeidsgiver true med oppsigelse på grunn av sykdom til krampa kommer og henter dem. Det er lite de kan få gjort. Det finnes noen få tilfeller da en kan si opp ansatte på grunn av sykdom, du faller ikke innunder noen av kriteriene. Lykke til =)
vibi1 Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Hei. Jeg skjønner at du har problemer med jobben din nå når du har fått bekkenløsning. Du sier at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge jobben for deg, men når du kan gjøre kontorarbeid er jo nettopp dette det man mener med tilrettelegging. Om det er så veldig spennende er egentlig ikke relevant, dessverre. Hvis du får smerter når du sitter lenge, må du sørge for at du varierer arbeidsdagen din. Som andre har nevt jobber du kun så mange timer du greier så lenge du er aktiv sykemeldt. Jeg jobber selv som fysioterapeut og ser mange med bekkenløsning, og dette er en vanlig problemstilling. Vi kan jo gi anbefalinger om tilrettelegging når det gjelder visse arbeidsoppgaver, spesielt de som er tunge fysiske, men her har jo faktisk arbeidsgiveren din prøvd å tilrettelegge. Det er jo ikke så lett å finne alternative oppgaver overalt. Hvis du har ideer selv om hva du kunne greid, så foreslår jeg at du tar dette opp med NAV og arbeidsgiver, slik at dere sammen kan finne en løsning som passer! Lykke til!
coradel Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. oktober 2008 Ja, jeg kan komme på jobb og utføre kontorarbeid, men arbeidsgiver har ikke økonomisk grunnlag for at jeg kan gjøre dette i en gradert stilling. Slik er det dessverre når man jobber kommunalt. Er fullt klar over at det ikke går an å tilrettelegge alt, det er vel nettop derfor jeg har startet denne debatten!! Ang. Sjefen, så er det en prosess i gang med forbundet, ang flere kritikkverdige forhold i det siste. Så det e r ganske turbulent på jobb for tiden.
ChaNu Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg jobbet i kommunen da jeg fikk forrige barn. Da jobbet jeg egentlig 100% i skranke på kommunens bibliotek. Fikk tidlig diagnose bekkenløsning og fikk fysioterapi og tilrettelagt jobb med mindre skrankearbeid fra uke 9. Jeg fikk 50% svangerskapspenger fra uke 25 tror jeg det var, og jobbet da med kontorarbeid de resterende 50% (dvs mer tilrettelagt arbeid). Funket fint. Da fikk de cash fra første dag siden jeg ikke var sykemeldt men hadde svangerskapspenger i steden for, så da kunne de ta inn vikar. Og jeg var glad siden jeg slapp slitsomme skrankevakter og fikk slappet av nok til at de 50% med kontor gikk greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå