Gå til innhold

Har dere bilstolen forover eller bakovervendt? (9 mnd +)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel anbefalt å ha bilstolen bakovervendt, men hva gjør dere og hvorfor?

Vi har ei tulle på 9 mnd som er veldig urolig i bilstolen sin. Vi har nå kjøpt en kombistol fra Be Safe, men er usikre på om vi skal sette henne forover eller bakover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har Maxi Cosi Mobi, og den går bare bakover. Hun er 8 mnd og ser ut til å trives enda ihvertfall... Men kjører bare langturer når hun skal sove da, ellers blir det fort kjedelig.

Skrevet

Jeg tipper at dette blir dagens vinner her på DIB....

Om du søker i innlegg så finner du sikkert samme svarene som du vil få i denne tråden + linker til trygg trafikk osv

Lykke til:o)

Skrevet

Har den fortsatt bakovervendt (han er 2 år)

Hadde leiebil for en liten stund tilbake, og da fant vi ikke ut hvor vi skulle feste selene under fremsetet, så da satt han fremovervendt.. Han var mye roligere og så mye mer av det som skjedde ute..

Men så lenge han fortsatt synes det er greit med bakovervendt, så vil han sitte sånn så lenge som mulig..

Skrevet

Har også HTS combi setet, men har det bakovervendt siden det er anbefalt fra alle hold.

Han trives godt i setet sitt, siden han sitter mye høyere enn i babysetet. Nå kikker han ut vinduet og koser seg.

Skrevet

Her hjemme sitter hun bakovervendt, er vi i Tyrkia er det forovervendt, og jeg merker ingen som helst forskjell på ungen. Hun er både blid og sur i bilstolen, hehe.

Skrevet

Hun sitter bakover, er 2.5 år :) hvorfor? fordi det er MYE tryggere for barnet å sitte den veien.

Og siden dronningen nevner det så skal du få en flott link av meg hehe ;) *bilstolnazi* www.sikringavbarnibil.blogspot.com

Der ligger det mange fine filmer som viser forskjellen på forover og bakovervendte seter.

Skrevet

Han sitter bakovervendt, 20 mnd. Siden det er tryggest, skal han få sitte sånn så lenge som mulig.

Men, jeg gir beng i hvordan andre velger å plassere sine unger i bilen, men er vel i fåtall her inne:)

Skrevet

har beesafe izi combi x1. Sitter bakovervendt. Eneste grunnen for det er pga anbefalinger av trygg trafikk.. mener dødrisikoen er 5 ganger høyere for død ved kraftig kollisjon .. hvis jeg ikke husker helt feil.

Og han får fint følgt med ut av vindu selv om han sitter bakovervendt.

Men gleder meg til vi kan snu han, for det er veldig kost å ha han riktig vei syns jeg.. ( har et nr to sete.. som brukes hos dagmamma.. og her om dagen måtte jeg låne det da bilen punkterte.. og da sitter han riktig vei.. ). Men, kan ikke snu han bare fordi det er koseligere liksom..

Han sitter kjempe godt i sete sitt, og det er ikke noe problem å kjøre lange turer heller.

Skrevet

Neeeeeei, neeeei....ikke et sånt innlegg!!! Dette blir for heftig så tidlig om morgenen:)

Selv om barnet er urolig snur du ikke setet etter du har sett sikkerbil.no sin film om hva som skjer med barnet ditt. En ting at de spyr, men urolighet takler en fra en på 9 mnd.

Mine satt bakovervendt til de var 3,5 -4 år. Har ikke bil, og låner bror min sin som har tvillinger på samme alder. Hadde snudd de før i egen bil om de hadde kasta opp, men de såg ut til å trives greit.

Skrevet

Takk for linken Mami & Smurferosa *FØDEKLAR* !!

Hadde jeg lagt ut en link der jeg lovpriste forovervendte bilstoler så hadde jeg skjønt hvorfor noen sier neeeei til innlegget mitt, men dette var ment som en innlegg der vi kan få litt hjelp. Vi har ikke mulighet til å ta en beslutning på egne erfaringer og spurte derfor etter dere som har.

Skrevet

Beklager om jeg fornærmet deg, men trodde jeg kom meg unna med et :) Et diskusjonstema som går igjen og der alltid noen blir hissig uansett standpunkt.

Vet ikke hvilken link mami gav deg, men jeg synes vegvesenet sin side sikkerbil.no er et godt utgangspunkt for informasjon.

Skrevet

Ble ikke fornærmet, blir bare litt irritert om man ikke kan snakke om annet enn kakeoppskrifter og gratis klær fra H&M uten at diskusjonene tar heelt av her :)

Men utifra de linkene jeg har fått nå, så er jo ikke valget spesielt vanskelig :)

Skrevet

De fleste er jo veldig enige om hva som er best for barnet, og en tenker vel ikke alltid på at noen kanskje ikke har fått seg med informasjonen eller konsekvensene av å snu tidlig (og selvsagt finnes det barn som ikke kan sitte baklengs) og her har vært et par stykker som har argumentert hardnakket ale : " vi overlevde jo uten bilbelte som barn". Tror det er derfor noen tenner, på begge sider. Bilsikring er jo kanskje et av de tema som er mest diskutert her inne, og kanskje den debatten der det igrunnen ikke er tvil om hva som er tryggest. Men det er mitt første svar på et bilsete innlegg da, og jeg har vært her siden tidenes morgen:)

Skrevet

Hun sitter bakovervendt og er 3 år. Hvorfor? Fordei det er tryggest i følge ekspertene.

Skrevet

Guttungen vår er 2,5 år, og sitter fortsatt bakovervendt. En periode var han urolig, men det var fordi det var mørkt ute, og han ikke så noen ting bakover.

Da satt enten jeg eller pappaen i baksetet og sang og lekte med ham, og så tok vi pauser når vi måtte det.

Vi prøvde også å kjøre når han skulle sove.

En periode ble han fryktelig lett bilsyk, så da prøvde vi å snu setet, men det ble ikke noe bedre av den grunn, og vi likte ikke å kjøre med ham den veien. (Da var han 2 år)

Mot bilsyke har vi brukt reisesyketabletter, men nå har det roet seg, og vi kan fint kjøre uten så lenge vi kjører rolig, og han ikke er stappmett/sulten når vi begynner å kjøre.

Hvis ungene ikke trives med å sitte den veien får man som foreldre gjøre sitt beste for at det skal gå bra. Man kommer langt med å høre på lydbøker/se DVD, ta mange pauser og prøve å legge langkjøringa til når barnet skal sove.

Hvordan skal man kunne leve med seg selv hvis man kommer ut for en ulykke og barnet blir hardt skadet/dør, dersom man VET at det kunne ha vært unngått ved å ha bilstolen riktig vei? Det krever da virkelig ikke så mye av foreldrene.

Skrevet

2år snart og sitter bakovervendt.

Mer vil jeg ikke blande meg i denne tråden ;o)

Skrevet

Han er nå 4 år, 105 cm og 18 kilo og sitter fremdeles bakover, fordi det er mye, mye, mye tryggere.

Skrevet

Hun er 20 mnd og sitter forovervendt av forskjellige årsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...