Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Møtte for litt siden noen barselvenninner. Ei av de knipset fingrene til sønnen sin, ca 1 år, når han gjorde noe han ikke fikk lov til. F.eks. hvis han prøvde å ta en kake på bordet o.l. Jeg ble litt satt ut, dette er jo fysisk avstraffelse, eller....? Jeg ser jo at det hjelper, for gutten var veldig flink. Rørte nesten ikke noe på bordet, men jeg velger heller å bruke "streng stemme" og ta jenta mi vekk fra bordet. Kanskje ikke like effektivt...?!?!
Dronningen! Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 I slike tilfeller vil jeg si at den voksne har tapt ansikt og diskusjon! Vi vil ha bort all slik atferd på barn (slåing, dytting og biting), så hvorfor skal voksne ty til slike metoder? Talentløst.
Maf og lillemann Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 man må vel selv finne utav hva som er mest effektivt for sitt barn, men knipsing synes jeg er drøyt. ungene skal ikke lære seg god oppførsel gjennom "terror" nå tar sikkert ikke gutten noe skade av knipsing på fingrene, men han skjønner nok ikke hvorfor han blir knipset på fingrene- han bare vet at det gjør vondt. det viktigste er å lære barna hvorfor man ikke skal gjøre sånn og sånn - det er mest effektivt på lang sikt! med så små barn bør man stole på gjentakelsens kraft, ved å igjen og igjen løfte dem vekk, og samtidig prøve å vis hvorfor. unnskyld at jeg høres så sinnsykt dreven på dette her altså, hehe, jeg har ikke barn selv. men har nettopp hatt eksamen i oppdragelseslære- så akkurat nå så føler jeg meg veldig dreven på temaet! hehe =/ unasett, så ville knipsing vært helt uaktuellt for min del- men vil ikke dra det så langt som å kalle det mishandling.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 jeg syns det er noe man ikke gjør. for da lærer de opp barna til å knipse andre som gjør noe galt. og syns ikke noe om fysisk straff. kjenner en som knipser ungen sin i ansiktet når h*n gjøre noe galt. jeg blir helt målløs. skjønner ikke at noen kan gjøre det
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg ser det som et tegn på at man ikke strekker til som forelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå