Gå til innhold

Grøt (5mnd) (samme som 0-1 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er blitt 5 1/2 mnd, og nå har vi så vidt begynnt litt med grøt om kvelden.

Men: Hvordan begynner man tilvenningen av grøt? Hvor mye? Hvor tjukk skal grøten være? Hvor lenge skal man gi smaksprøve før man går over på full porsjon. (hva er en smaksprøve, og hva er full porsjon?):P Har aldri gjort dette før, så håper noen har erfaringer å dele:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er også 5 mnd og hun har spist maisgrøt ca 1 mnd nå. Startet med smaksprøver (1-2-3 barneskjeer) i ca en ukes tid før vi gikk over til full porsjon. Full porsjon her i huset er 3/4 dl pulver + ca 1 dl (ferdigblandet) mme. Hun får grøt 1 gang pr dag, på kveldstid ca 1 time før legging. I tillegg til dette får hun resten av melka som er ca 130 ml + litt fruktmos til dessert..

Noen barn foretrekker tynn grøt, men jenta vår fikk lettere i seg grøten da det var litt mer konsistens på den, men det skal jo ikke være helt lim da.. Pass på at hun får nok drikke ved siden av. Du vil sikkert merke at hun får fastere og til tider hard avføring, dette løste vi med maltekstrakt i melka 1 gang om dagen..

Lykke til! Det er et artig syn de første gangene de spiser grøt, hehe...

Skrevet

Min lille ville ikke ha i starten. Tror han syntes det var rart å få noe annet enn flytende. Så jeg blandet litt tynn grøt, klippet av en flaskesmokk og gav det på flaske først. Så etterhvert lagde jeg den tykkere og tykkere, og større posjoner. man må nesten bare prøve seg fram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...