Gå til innhold

Halloween 31.oktober

h@ppy elsker høstfargene :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt fra de tidligste tider har folk båret masker når ulykker og annen styggedom har truet, de mente at demonene som stod bak ulykkene ble skremt av maskene.

Også etter at Halloween hadde overtatt for Samhain følte folk seg utrygge om høsten. Det ble kaldt og mørkt, men grøden var i hus, og husene var trygge og varme.

Folk trodde at i Halloween-natten steg alle usalige sjeler opp av gravene for å søke seg til varmen i sine tidligere hjem. I redsel for å bli hjemsøkt bar folk som gikk ut etter mørkets frembrudd masker for ikke å bli gjenkjent, og de plasserte mat og gaver foran dørene for å blidgjøre spøkelsene. Man begynte også å skjære ut ansikter i kålrøtter og sette lys i dem, de skulle forestille fordømte og farlige ånder og skremme spøkelsene på flukt.

I lange tider har barn kledd seg ut som spøkelser, hekser, gnomer o.l. for å skremme naboene.

Allerede kelterne innførte tradisjonen med å spille naboene forskjellige puss, som eksempelvis å løfte porten av hengslene eller å velte uthuset.

Den nåværende tradisjonen med “Trick or Treat” kom først for ca. 40 år siden. Det ble da vanlig at folk som ikke ga godterier og gaver til “spøkelsene” ble utsatt for forskjellige typer for “hevn”. Etterhvert har “hevnen” stort sett forsvunnet – resultatet for “spøkelsene” er nå i alminnelighet en stor samling godterier . . . .

Kelterne innførte også tradisjonen med å ta opp epler med munnen fra en tønne med vann. Dette var en hyllest til den romerske gudinnen for innhøstingen, Pomona, og skulle gi et godt år.

Hva er deres meninger om denne tradisjonen som har kommet til landet vårt for å bli?

Gir dere barna godteri hvis de ringer på , eller hater dere denne formen for feiring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg ikke er så begeistret for denne feiringen, så må jeg innse at ungene elsker det. Har ei på 10,5 år, og i fjor hadde vi faktisk halloweenfest her hjemme, men blå spagetti og fluesuppe til dessert. Stor suksess! Kommer nok ikke til å ha fest i år, men regner med at eldste vil kle seg ut sammen med vennene sine og gå rundt å tigge godis.

En feiring hvor det kommer masse glade barn på døren, som har gjort seg flid med å kle seg ut er vanskelig å hate. Så her får de godteri ja. :o)

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke så mye om hele halloween, så hos oss blir det ikke feiret. Men for all del, skulle det dukke opp noen spøkelser eller hekser etc. så skal de alltids få noe snop....

Her hvor jeg bor har vi noe som heter lossi, noe som egentlig kan sammnlignes med halloween, barna kler seg ut og går på dørene og tigger snop, derfor syns jeg det er unødvendig med to nesten like ting. Lossi er forresten 12. des...

Skrevet

Liker Hallowen jeg. Koser meg når jeg ser hvor kjekt ungene har det.

Når det nevnes at det går under tigging, synes jeg ikke det er verre enn å gå julebukk i jula. Synes faktisk det er verre å forstyrre folk i høytiden (julebukk er jo tillatt en hel uke...romjulen) enn en kveld på høsten. Kjekkere for barna å få litt skikkelig godterier enn masse med julekakerester.

Men jeg synes det er viktig at en nekter ungene å kaste råe egg og sånt da. De er tull!!!

Jeg har lært mine å tilby litt å smake til de som ikke kan gi noe til de, når de lukker opp døra for de. Gjett om husverten som ike har noe snop på lur, blir paff når de selv blir tilbudt å smake av barna :DDD

I år er vi inviterte på Hallowenparty i nabolaget. Det blir kos for liten og stor :)

Skrevet

Hvorfor skulle husverten bli paff? Blir nesten litt provosert av at du lærer barna dine at de som ikke gir godteri er gniene eller noe sånt. Eller hvorfor du gjør det....

Jeg har tidligere aldri hatt noe når barna kommer, nettopp fordi jeg syns halloween er noe handelsstanden har adoptert til Norge for å tjene penger.

Men nå er lillegutt blitt litt større, og da har jeg planer om å ha godteri på lur. Det kan jo være litt artig for han å dele ut godteri til barna som kommer.

Skrevet

solstråla: hvilken kjempelur idè. Det skal jeg si til barna også:))))

Skrevet

hehe:) anonym 18:42: du sier jo litt mot deg selv her nå da....

Skrevet

Halloween er kommet for å bli, enkelt og greit, men som foreldre kan vi begrense hvor stort det skal bli. Om jeg kunne endre på det ville jeg heller gått for en større markering av allehelgenshelgen og fremmet julebukk-tradisjonen.

Jeg synes også ideen om å tilby dem som ikke gir noe var en god ide! Ser ikke vinklingen som anonym har.

Skrevet

Happy... og blond : Kjekt at dere så meningen i det :)

....Og anonym 18.42 hva er forskjellen på måten jeg lærer barna å dele på, og måten du lærer ditt barn å dele på? Hvordan kan du mene at jeg lærer barna noe galt her? Jeg lærer de at en ikke skal oppføre seg dårlig når en ikke får noe, og at en deler med de som ikke har noe godteri selv....

Og det jeg skrev ang at husverten blir paff, er vel ikke vanskelig å forstå? Tror nok de fleste blir paffe dersom de åpner døren på Halloween, for å si at de ikke har godterier, i stedet blir tilbudt noe og ikke får feks et egg kastet på døren.... Tror ikke du det da? Jeg hadde i hvertfall blitt veldig positivt overrasket :)

....og kanskje det i tillegg bidrar til at de synes Halloween er ok... i det minste for barnas skyld:)

Skrevet

Jeg synes vel vi kunne fremmet vår egen "godtetigging", julebukkene, fremfor å hause opp den importerte Halloween feiringen.

Har som dere sikkert skjønner ikke så mye til overs for Halloween, men endrer sikkert mening når vår egen pode blir gammel nok til å glede seg/mase om den.

Har noe smått liggende til de som måtte ta turen innom, for det har vært eggekasting og dopapir rundt busker og trær hos naboer i strøket her tidligere år og det gidder jeg ikke utsette oss for....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...