Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har en gutt på 2 år og 2 mnd, og han har veldig lite språk. Han sier kun enkle ord som mamma,pappa, vov vov, bæ + noen få til. Vi har snakket med hs her i kommunen og hun sier det ikke er grunn til bekymring. men jeg synes det er litt leit at han ikke vil prøve å snakke noen flere ord. han forstår så og si alt jeg sier til han så han har ingenting i veien med hørselen sin. motorisk er han veldig lang fremme, går, hopper og løper veldig bra. har begynt i b.hg nå så jeg håper kanskje at det etter hvert skal begynne å løsne litt i språket nå. lurer på om det er andre som har barn som ikke er flink til å snakke, selv om de nå begynner å bli ganske store...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Mi snakket ikke noe serlig før hu var2,5 år. og da snakket hun igrunn litt rart. Veldig "firkantet" om man kan si det slik. På en kontroll på helsestasjon oppdaget en praktikant av en lege at hun hadde masse ørevoks i ørene. Det klumper seg, og fikk da henvisning til barnelege slik at det ble sugd ut. Da kom språket mye bedre. Legen hennes skjønner ikke at hun har det men, nå vet jeg hvordan jeg fjerner det selv, og må gjøre det en gang i mnd. Merkes om det er lenge siden sist, for da hører hun ikke like godt. Men jeg var 3 år før jeg sa noe, og da snakket jeg rent. Mens min søster snakket rent før hun var året. Så vi er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 takk for svar, jeg kan kanskje sjekker etter å se om det er det samme problemet her med ørevoks. Gutten min har også mange på faren si side som var veldig sein med å snakke, han har ei tante og en onkel som var visst over 3 år før dem i det hele tatt snakka noe... :-) jeg må nok smøre meg litt til med tålmodighet, språket kommer nok etterhvert.
birrisj05.02.09 Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Det er ofte sånn at enten blir man motorisk gode først, så kommer språket diltende litt etter, og motsatt.. les bøker, syng for barnet, snakk mye og pek og forklar.. når det først kommer, så kommer det rasende fort. Du har ikke noe grunn til å bekymre deg, virker jo som han hører og alt. Det kommer nok skal du se..
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Så lenge han har god språkforståelse så er nok alt greit. Det er som oftest språkforståelsen man ser på i den aldreren for å finne ut hvor barnet ligger i språkutviklingen. Trenger nok ikke å bekymre deg enda. Er ca rundt tre årsalderen man begynner og se litt på ordforrådet. Vet om flere som nesten ikke hadde noen ord som toåringer, men i løpet av det året(til de blir 3) kom det mange ord. De blomstrer liksom opp. Som ei over her skriver, så er det ofte slik at noen er tidlig ute motorisk, men sent ute språkmessig(og omvendt). Du skal se at om ikke å lenge så kommer gutten din med mange flere ord. Men som første anonym skriver her, så kan lite ordforråd skyldes hørselen. Så hvis du tror det kan skyldes det så kan det være lurt og sjekke det ut. Men er ikke uvanlig at toåringer har lite ordforråd.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Utrolig beroligende lesning dette her! Vår gutt er også sterk motorisk, og skjønner det meste av det vi sier - men snakker kun med enkle ord selv. Tror vi skal få testet hørselen hans, men vi prøver ikke stresse -og ikke helt tiden sammenligne. Han har jo "sin egen" språkutvikling...og vi har gjort "alt" riktig ifht å snakke mye, synge, lese - you name it. Men han har jo sjelden ro nok til å sitte lenge stille og se i bøker da...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 viss et barn er fire år og fremmende ikke forstår barnet, da har barnet et språkproblem og trenger ekstra oppfølging og språkstimulering før skolestart. Som du sikkert forstå så bekymrer du deg litt for tildlig.
birrisj05.02.09 Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Så lenge barnet oppfatter det dere sier, så skal det nok ikke være nødvendig med ekstraordinær hørselstest! Det er jo også sånn at ingen barn er like - og alle utvikles forskjellig. Så man kan ikke si at noe er feil bare fordi det ikke passer inn i allmennheten. Det forventes ikke at en 2-åring skal snakke spesielt mye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå