Gå til innhold

Ang. varighet på rier....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest i mange svangerskapsbøker og hefter om fødsler, at når man har 5 minutt mellom riene, så er det på tide å dra til sykehuset.

Hva med oss som aldri har hatt mer enn max 2-3 minutter mellom hver rie fra aller første rie???

Jeg har hatt 2 laaaange fødsler (over et døgn), og en kort (ca 4 timer), men har med alle 3 hatt rundt 2 minutter mellom riene helt fra første rie.

Aldri hatt mer enn det.

Hvorfor sier de da at man må dra til sykehuset hvis riene er 5 minutter mellom hver?

Synes dette er misvisende... ikke rart at førstegangsfødene blir forvirra og usikker når det står så mye rart.. ikke lett å bli klok på dette!

Noen kan jo ha rier med et par minutter mellom hver i timesvis, mens andre igjen får rier med lengre mellomrom, og uten særlige smerter, og kommer på sykehuset og har mange cm åpning, og føder super raskt!!

Synes bare det er litt rart at de i bøkene får det til å høres ut som om det alltid begynner med rier med 10 minutter eller mer i mellomrom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner litt hva du mener, jeg har ingen erfaring i å ta tiden på rier.

Sist så var jeg innlagt når riene begynte og det ble aldri til at jeg tok tiden på dem

Jeg mener jeg muligens hadde 10 min mellom de første riene , men i all hovedsak så var det ikke en opptrapping som man forventer seg

Jeg hadde min første ri kl 03 og kl 07 hadde jeg full åpning i de 4 timene så kom riene som perler på en snor og jeg fulgte ikke boken i det hele tatt

Jm sjekket åpning kl 05 og da hadde jeg 3-4 cm fikk da beskjed om at det ville ta sin tid 2 timer senere senere var jeg klar for pressing.

Det er litt vanskelig å forholde seg til "reglene" men bøkene prøver vel å si noe om hva som er vanligst

Godt man kan ha egen erfaring med seg

Skrevet

Det er vanskelig det der - jeg fikk aldri helt regelmessige rier - plutselig kom de back-to-back (uten pause) - så kunne det være laang pause. Det er viktig å ringe føden om man lurer, tror jeg... men føler meg veldig forvirret når jeg går her og venter på nummer to. Min skrekk er at det skal gå for fort (selv om fødselen min tok laang tid sist gang) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...